en tråd för oss medberoende!!!
Verkligen bra initiativ att starta denna tråd!
Här är min historia lite kort.
Har en liten son med min kille som är missbrukare. Vi har kännt varandra i många år och han kommer från ett tungt missbruk, allt från heroin till alkohol och hasch. Vi blev tillsammans, jag blev gravid och den graviditeten vill jag inte återuppleva även om den innebar att jag nu har världens goaste lille pojk. Jag kännde inget stöd, allt var otryggt och ensamt, många svek och lögner. När jag ser tillbaka på det idag så är det märkligt att jag inte gjorde slut.
Dock började min kille sakta men säkert ta det lugnare, dricka och knarka mindre. Sedan sonen föddes har han börjat och slutat röka hasch ett par gånger, han dricker fortfarande men inte i samma utsträckning som förut.
Det som däremot har förändrats mest är jag själv. Mina gränser för vad som är ok har flyttats på ett sätt att jag visar mig själv respekt och tar ansvar för att min son inte ska växa upp i ett hem med missbruk. Jag bestämde att för mig är det slut med knark, svek och lögner i livet, jag vill ha ett moget förhållande där man verkligen kan mötas. Så när det uppdagades att min kille börjat röka igen och ljugit för mig så gjorde jag slut. Om han vill vara pappaledig så får han börja pissa.
Det handlar inte om att hasch är den värsta drogen i världen utan om ett sätt att tänka, missbrukarpersonligheten tar över, han blir egoistisk och omogen tvärtemot vad han är när han är sin "riktiga" person.
Så nu har jag bestämt att han får klara sig själv om han inte blir HELT nykter, ingen alkohol heller, och söker ordentlig hjälp för sina problem som är rotade långt bak i barndomen.
Och det är han rädd för, han vågar inte släppa sin trygga drogvärld och kliva in i den okända, riktiga.
Hur som helst, det är hans problem nu. Jag har varit så sjuk i medberoende att jag trodde att det skulle fungera att ha barn med en missbrukare, nu får jag lösa situationen på ästa sätt så att mitt barn tar så lite skada som möjligt.