• frappa

Alkoholism ÄR en sjukdom.

pyssel skrev 2014-02-01 22:11:10 följande:

Det är väl ändå en bedömningsfråga för behandlade instans i varje enskilt fall om man har en eller flera primärsjukdomar? Inte en svart/vit tyckarfråga?

Du är välkommen att berätta, det svarta och vita i min inställning till alkoholism.

Och glöm inte vad jag anser innan och efter alkoholismen.

• frappa
    Anonym (Drog) skrev 2014-02-02 02:34:42 följande:
    Det är ingen sjukdom. Det är en drog. Min far är alkis.
    Jaha?
    Det blir lite för lite information här.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 20:07:15 följande:
    ?
    Att du hävdar att det inte är en sjukdom, enbart baserat på eget tyckande. Ser du likadant på alla sjukdomar som föregås av ett eller flera livsval?

Har förklarat allt, par ggr om.

Det finns många saker som anses som sjukdomar när man är väl, alkoholist, fetma osv...

Men äta mycket vid valda tillfällen anses inte som en sjukdom.

Att dricka alkohol vid valda tillfällen är inte en sjukdom.

Det är när man gör val om och om igen, och om och om igen.

Då det är då man skapar en sjukdom.

Så att bli alkoholist är inte ett eller flera val.

Utan det är obscent många val man gör för nå till alkoholism.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 21:42:21 följande:

Du har inte förklarat något annat än att det inte är en sjukdom för att den föregås av val. Symtombilden är en sak, diskussionen om det fria valet och moral två andra. Har man inte sjukdomen hudcancer om man solat på sig den, men "ska ses och behandlas som en sjukdom men är det inte" enligt den logik du presenterat?

Du har tyvärr inte läsförmåga, konstaterar jag torrt.
    Många vet idag att solen och sola, ökar risken för hudcancer.

Många ignorerar detta genom göra ett val, att fortsätta sola.

Så inte ett fungerande exempel.

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 21:59:43 följande:
    Snabba kolhydrater, mjölkprodukter, för lite grönsaker och frukt orsakar också cancer. Många ignorerar det och blir sjuka. Eller blir de inte sjuka eftersom de väljer det själva?

Menar du att du löst cancerfrågan?

Kan bara säga grattis, du har Nobelpriset i din hand redan.

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 22:27:22 följande:
    Nej men nog vet man att cigaretter, alkohol, snabba kolhydrater, för lite grönsaker mm orsakar cancer. Kanske dags att uppdatera dig om vad världens forskning har kommit fram till.
    Alla val, vart tror du kommer någonstans?
  • frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 23:01:20 följande:
    Du måste nog förklara vad du menar med den där meningen för jag förstår inte alls.

Sry, glömde ett ord.

Alla ÄR val(som man gör givetvis), vart tror du kommer någonstans?

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-05 00:20:55 följande:
    Ja? Så den som skadar kroppen med att äta fel och drar på sig diabetes skyller sig själv enligt hur du ser på saker eller har jag missuppfattat?

Diabetes får man även vid "rätt" mat och sunda vanor.

Sen har man gjort egna val, så är det rätt svårt att skylla på någon annan en än en själv.

• frappa
    submarine skrev 2014-02-21 15:09:16 följande:
    Jag tycker det är oansvarigt att klassa det som en sjukdom och det är ett hån mot alla närstående som får ta massa skit från alkoholisten. De bieffekter som kommer av tungt drickande kan väl klassas som sjukdomar, som skrumplever, delerium osv men själva drickandet i sig är ett aktivt val inget annat. 

Håller med dig i sak, dock så ska man se och behandla en alkoholist som om han är sjuk.

I själva alkoholismen, kan man tycka det är ett aktivt val, men är betydligt mer komplext än så.

• frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 11:59:46 följande:
    Jag har väldigt svårt att se alkoholism som en sjukdom då det är ett val. I grund och botten handlar det om en person som väljer att dricka och som väljer att fortsätta dricka. Sjukdom och fritt val klingar illa.

När du väl blivit alkoholist, så är det inte så enkelt.

Extremt naivt och ens tro att i detta läge enbart handlar om ett val och att bara sluta ta detta val.

• frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 18:33:41 följande:

Nej det är inte naivt, utan sanningen. Varje gång en alkoholist dricker är det ett val. Jag har själv två alkoholiserade föräldrar, varav en valde att fortsätta vilket blev dennes död och den andra valde att sluta vilket resulterade i att denne fortfarande är vid livet. Var och en av dom gjorde ett val. Missbrukare har alltid ett val, fortsätta eller sluta. Något som människor med sjukdomar, exempel cancer, diabetes, adhd osv inte har. Kanske därför jag anser att sjukdom och alkoholism klingar illa. "Själv vald sjukdom"? Eller så handlar det om att jag sett på tok för många gömma sig bakom "sjukdomen" och göra sig själva till offer istället för att ta tag i det och göra valen som tar dom ut ur missbruk. Att som missbrukare själv inbilla sig att man inte har ett val är bara ett sätt att inte ta ansvar över sitt egna liv. Att själv inte erkänna att man själv har makten.

Ledsen, är man väl alkoholist, så väljer kroppen kroppen åt dig.

Dock att bli alkoholist, är en serie av val.

Du måste klara av att skilja på detta.

Jag är av fasta övertygelsen att alkoholism är en sjukdom man får pga av alla val man gör.

Alkoholism skall ses och behandlas som en sjukdom, dock är det en sjukdom som kommer av lång rad serie av dåliga val.

• frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-03-04 19:08:48 följande:

Att kroppen väljer, ja man mår ju fruktansvärt om man inte dricker. Kroppen behöver alkohol. Precis som en heronist som vehöver heorin. Precis som en rökare behöver ciggaretter? En sockerberoende socker? En kaffe drickare kaffe? Dock allt det nämnda i helt olika skalor, men dock gemensamt, kroppen har vant sig vis något som den "behöver" och du behöver gå igenom en avtändning för att bli av med det. Nu vet jag inte om det var just det du siktade på när du sa att kroppen väljer. Men om så i fallet, ska man kalla rökning för sjukdom då med? Sockerberoende? Som skrivet innan, har man en sjukdom så har man inte valet att sluta ha den. Men vi får kanske komma överens om att vi inte är överens :)

Tobak och socker, skapar sällan de problem som missbruk har som kriterier.

För att kunna kallas missbruk, som alkoholism är.

Att dra in andra beroenden är rätt meningslöst.

Förutom om man vi bli behandlad på detta, då skall dessa också ses och behandlas som sjukdomar.

Men då som beroende sjukdom, än missbrukar och beroende sjukdom.

Jag är i princip med dig, bara du gått ett steg längre och säger även i alkoholismen.

Så försöker du säga man har massa val, vilket bara är sant i retoriken.
    Så det skiljer inte alls mycket.

Om du inte ser det som en sjukdom och behandlar det som en sjukdom, så kommer det bli svårt att läsa det hela.

• frappa
    Anonym (Man) skrev 2014-03-04 19:59:51 följande:
    "men hjärnan protesterar mot min vilja" Men du hör väl själv hur dumt det låter!?! Du är inte sjuk, du väljer själv att sätta flaskan till munnen!

Nä, man är inte sjuk, men ska ändå ses och behandlas som en sjukdom.

När man väl har alkoholism, annars är utsikterna att vara utan alkohol mer besvärlig.

Det är ingen sjukdom, utan en serie av val som gör man är i den situation man hamnar i.

Som innebär man inte klarar av att sluta med alkohol, bara sådär.

• frappa
    Vademecum skrev 2014-04-17 14:00:10 följande:

Problemen kommer när alkoholisten blir trygg i förvissningen om att det är en sjukdom - och därefter helt skiter i att göra något åt det (som min far).

Jag fullkomligt avskyr alkoholister, de har förstört hela mitt (och miljoner andras) liv och jag har synnerligen svårt att känna empati för de som har krossat mig och mina.

Det må vara en sjukdom, och det är sannerligen inte lätt att ta sig ur - men lösningen ligger inte hos någon doktor, psykolog eller anhörig. Det vilar HELT på alkoholisten i fråga.

Det låter hårt - det är jag fullt medveten om - och sanningen är kanske inte ens det den kämpande alkoholisten behöver höra.

Gör om - gör rätt!

Jo, en del gör så tyvärr och vill frånsäga sitt ansvar.

Så de kan fortsätta och bete sig som idioter.

Sen ska vi inte dra alla alkoholister över en kant, för alla förpestar inte sin omgivning på det sätt som du verkar vara utsatt för.

Ville förtydliga detta, eftersom generalisera är aldrig bra.

• frappa
    Anonym (snick) skrev 2014-04-18 06:11:39 följande:
    Alkoholism ÄR en sjukdom! Och ni som aldrig haft riktig och långvarig ångest kan inte förstå drogproblematiken!

Har man ångest, så är alkoholism i bästa fall bara en symtom av ångesten.

Alkoholism är en serie av val man gör, skylla detta på att det är en sjukdom funkar inte.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.