• frappa

Alkoholism ÄR en sjukdom.

jeanette02 skrev 2014-02-01 11:35:19 följande:
    Ingen som vill diskutera min frågor? Drömmer
    Hur ser du på andra beroenden som friska personer kan hamna i? Mat, rökning ,tabletter exempelvis?

Det är ju en serie av val man gör där med.

Sen kanske en del är påtvingande val, som tex smärtmediciner för man har för man har en komplicerad smärtproblematik.
    Får man massa lugnande så är det vanligt att man har andra psykiska problem av någon sort.

I bägge fallen står man inför ett pest eller kolera val som individ, men väljer medicinen just för att den är effektiv.
    Men detta är vanligt inom medicinen att man blir beroende av sin medicin.

Det är bara man sätter all fokus på mediciner man även kan ha roligt på.

• frappa
    puss skrev 2014-02-01 13:24:16 följande:
    Njä, min personliga åsikt är väl att det är nån form av "sjukdomspotential".

Lite mitt i mellan då.

Förstår inte folk som tror man är en viljelös nickedocka till att bli alkoholist.
    Sen har man en del psykiska sjukdomar/åkommor som har en förmåga att göra folk till alkoholister.

Men ser inte alkoholismen som en sjukdom där, utan en symtom av en annan sjukdom i så fall.

• frappa
    jeanette02 skrev 2014-02-01 13:42:57 följande:
    Mm, faran är ju när folk börjar ta medicinen för att det ger en kick även om smärtan är borta.
    Likaså kan ju alkohol användas som en tröst precis som tabletter.

Många blir ju beroende av sin medicin och måste ha dem för sin sjukdom och det är ju då inget missbruk. Även om det kan bli.

Vad beror det på att en del fastnar så lätt i beroenden? Är de känsligare i belöningssystemet i hjärnan? Genetiskt eller?

Såna mediciner är betydligt svårbemästrade än alkohol.

Någon vecka på dessa mediciner, medan alkohol kräver bra längre.

Nu missar du lite poängen om beroende, för beroende på opiater/benzo behöver inte vara ett missbruk.

En del struntar i eventuella baksidor med droger(alkohol inkluderat), och kör på.

Det är ett val dom gör, som sen i slutänden är ett val dom inte kan bryta.

Därför hamnar vissa lättare i beroenden.
    Sen har vi en gigantisk grupp som har andra psykiska sjukdomar/åkommor, där alkoholism är en vanlig symtom på dessa sjukdomar.

• frappa
    jeanette02 skrev 2014-02-01 13:51:33 följande:
    Men alkohol och drog missbruk kan väl inte ställas mot schizofreni och pedofili. De två förstnämnda kan man ju rehabiliteras ifrån. Schizofreni kan man behandla så man kan fungera någorlunda. Men pedofili? Är inte det en sexuell läggning? Det kan man väl inte ändra på? Eller en sexuell störning men jag undrar om den är botbar?

Hur tråkigt det än är, så är pedofili jämställt med homosexualitet, det är en sexuell läggning.

Sen att vi blir galna över och hatar pedofili är ju en annan femma.

Och ingen idé någon tjatar om att jag jämställer homosexualitet med pedofili.

För det gör jag inte i sak, utan att berättar de är bägge sexuella läggningar.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-01 14:03:02 följande:

Det v a r. Det är inte. Menar du jämställt som i benämnandet av en läggning så undrar jag varför du väljer homo framför hetero?

Jag kan rada upp hur många du vill, är det du önskar för fatta vad jag menar.

Eller behöver du mer för förstå poängen?

Och använda homo, är för att det har varit väldigt kontroversiellt och gör poängen lättare att nå fram.

Men inte till alla ;)

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-01 14:27:06 följande:

Poängen som når fram genom ditt sätt att uttrycka dig är framförandet av en personlig ståndpunkt och värdering. Inte ngt "allmänt" exempel. Lika rigid och svårt att förstå som du brukar :)

Det är ingen personlig ståndpunkt, det är sexuella läggningar som är allmänt kända och accepterade att de existerar.

Sen accepterar man kanske inte vissa av dessa sexuella läggningar, dock en helt annan sak.

Du vet detta själv, så varför du tjafsar är svårt att förstå.

• frappa
    puss skrev 2014-02-01 14:38:42 följande:
    Självfallet har man ändå fullt ansvar.
    Faan, där kröp du lite närmare att det inte är en sjukdom igen ;)
  • frappa
    Litet My skrev 2014-02-01 14:58:21 följande:
    Och du tror på allvar att folk sitter och tänker att "Ja, men idag skall bli alkoholist, det blir sköj"

Nä, men en serie av val gör en till alkoholist.

Om man hade tänkt efter före, så hade man nog även insett det själv.

• frappa
    Border skrev 2014-02-01 15:13:33 följande:
    Är du själv alkoholist? Min morbror är nykter alkoholist och har varit fri från spriten i ca 10 år. Fortfarande får han kämpa.
    När han äntligen lyckades låta bli flaskan hade han velat bli fri från spriten i en jäkla massa år. Han VILLE inte dricka! Han drickande resulterade i att hans fru tog ut skilsmässa, vilket var det värsta som hänt honom.

Om du bara är ett val, varför behöver då vissa gå till AA?

Okunnighet och åter igen okunnighet.

Vad har det med saken att göra att han kämpar?
    Hans val han gjorde tidigare i livet, ledde till den plats han är idag.

Där han fortfarande kämpar emot suget.

Svar på tråden Alkoholism ÄR en sjukdom.