Vilka erfarenheter har du av aurorabarnmorska?
Jag ska till min om ca 1 månad. Fick ni bort er rädsla eller blev det bara värre för er? Vad exakt gör man på ett sånt samtal? Får man se förlossningen så man får "bekanta" sig med rummet eller?
Jag ska till min om ca 1 månad. Fick ni bort er rädsla eller blev det bara värre för er? Vad exakt gör man på ett sånt samtal? Får man se förlossningen så man får "bekanta" sig med rummet eller?
Jag är inte alls lika rädd efter att ha varit på några besök hos min Aurora. Första gången jag och sambon var där pratade vi om första förlossningen och vad som gick fel och hur vi upplevde det. Hon hjälpte oss att förstå vissa saker.
Andra gången gick vi igenom hur vi ville ha det till kommande förlossning. Hon berättade om salarna där vi ska föda och hur personalen är mm mm...
Sen fick vi se förlossningen samt skriva en förlossningsplan.
Ska dit en gång till...
Men redan nu är jag betydligt mkt lugnare än vad jag var innan jag var till henne
Åh tusen tack, låter som att det är ganska bra att gå till Aurora. Har du haft med dig din sambo varje gång du har varit dit? Jag blev bara lite lugnare nu när jag hör att det verkligen hjälper lite.
Joda sambon har varit med alla gånger fast andra gången gick han iväg ett tag för jag ville prata ensam...
(Har bara varit på två samtal hos aurora - behövde inte fler. Sambon/blivande pappan var med på båda samtalen.)
Träffade en underbar barnmorska som jag storgrät hos för att jag var något så fruktansvärt rädd för en vaginal förlossning, fick dock fram att jag absolut enbart ville ha ett snitt - hon lovade efter en kort stund att se till att jag skulle få snitt eftersom hon såg och förstod (sambon berättade hur jobbigt jag/vi haft det pga rädslan under hela graviditeten) hur rädd jag var.
Fick ett par dagar senare en kallelse till en läkare som hon ordnat som skulle fatta beslutet om snitt (läkarbesöket var i sig ingen höjdare men det slutade med ett godkännande iallafall). Träffade sedan aurorabm en gång till efter läkarbesöket och hon berättade lite mer om hur snittet skulle gå till... Vi fick alltså inte se förlossningsrummet eftersom en vaginal förlossning inte var tänkbar (alltså ingen idé att titta på rummet alls), men ber du om att få göra det så ordnar det sig säkert lätt.
Ja, min rädsla har ju försvunnit eftersom jag nu vet att jag inte behöver genomgå det som jag var så rädd för.
Vet inte om detta har "hjälpt" dig någonting, hoppas iallafall att du får ett bra första besök och att du kan få bra hjälp med din förlossningsrädsla!
Okej, det respekterade din sambo? Åh hoppas bara att min vill följa med varje gång.
ja va till en auroraBM för ett ta sen å vi prata igenom min förra förlossnings som gjorde mej så rädd inför denna, gick i genom allt å hon sa en massa pos om denna förlossning att de bara fanns bra förutsättningar för att de skulle gå mkt fortare å bättre, sen fick ja även kolla i ett förlossnings rum igen å få tillbaka alla minnen, å de va jätte bra! så slipper man få massa jobbiga minnen när man ska föda. å rummet va inte lika läskigt som ja mindes de så nu e ja inte alls lika orolig längre. de hjälpte verkligen super bra att få gå dit!! men klart att man e rädd men nu e ja mäst rädd för smärtan att föda ut ett barn eftersom de vart akut snitt me min första.
Åh vad skönt att hon kunde hjälpa mig. Hoppas att hon jag har fått också kan hjälpa mig att stilla min oro. Jag ska inte dit förens om 3 veckor men det kommer gå fort, allt går fort nu tycker jag.
Jag ska på mitt första om en vecka pga min första förlossning. Min man vill inte följa med! Han tycker inte att han mår dåligt längre och jag hoppas det stämmer för jag har inte lust att ta hand om honom också om han klappar ihop nästa gång.
Min förlossningsberättelse finns i bloggen.
Vågar man läsa? För jag vill inte skrämma upp mig mer än vad jag redan är.
Jag hade världens bästa aurora BM under min förra graviditet och ska till henne nu igen.
Det hjälpte mig enormt mycket, hon är verkligen underbar!
Som tur är är jag inte förlossningsrädd, men hon hade säkert kunnat "bota" det med