• Hoppentoss

Resor utomlans för ivf med spermiedonation+ ägg finns det?

Hej..

Här kommer en otroligt dum fråga..

Finns det någon som skitit i sveriges ivf och åkt iväg till annat land och gjort ivf med spermidonatio OCH äggdonation.

Isåfall..
    Vad kostade det och hur gick det till?
    Vilket land åkte ni till?

Nyfiken..

• Svar på tråden Resor utomlans för ivf med spermiedonation+ ägg finns det?
  • Fiaflopp

Om man gämför med ava i åbo så var den stolen modernare.

• Vitsippa65

Hej!

Som ensamstående 42-åring och nu inne på 3:e IVF försöket i Riga finns ÄD även i mina tankar... Och då innebär det ju både donation av ägg och spermier. Det kan man göra i både Riga och St Petersburg. Man kan välja att antingen ställa sig i kö för att hitta en kvinnlig äggdonator som har liknande drag som en själv eller så kan man "adoptera" (eller vad de nu kallar det) frysta embron från par som inte ska änvända dem. Det senare är givetvis betydligt billigare!

• Hoppentoss

Virsippan 45:

Om man ärver embryn från andra ivfare...har inte dom ungefär samma problem som en själv annars skulle dom ju ej göra ivf? eller???

Nyfiken Tossa

• N66

IVF görs väl av många olika anledningar...behöver inte alltid betyda att äggen är dåliga.

• Hoppentoss

n66: Jag tänkte att oftast så är det väl fel på spermierna ELLER Äggen.
    Hur många gör ivf och INGEN av parterna har något fel.
    Som tex i vårt fall är det mannen. Men jag börjar bli till åren vilken ger sämre ägg rent statisktiskt sätt även om jag är en värphöna.

Om vi skulle vilja tex ha ED så skulle jag vilja he en yngre frisk tjej och en frisk man. och den kombinationen tror jag ej gör ivf så ofta.

Kan ha fel..

• Bling1975

Hoppentoss, vissa kvinnor gör ju IVF pga av att äggledarna tex är trasiga (kan vara efter utomkveds, eller en operation). Då kan ju både ägg och spermier vara av väldigt god kvalitet men man måste ändå göra IVF.

Mannens bidrag tror jag inte är lika avgörande. Har spermierna lyckats befrukta ägget genom tex ICSI så blir det inte sämre kvalitet på embryot om jag har förstått det hela rätt. Mannens problem kan ju också bero på tex skadade sädesledare.

Men jag håller med om att man vill ha ägg från en ung kvinna för att öka chanserna. Men om de fick embryon över som de inte behövde för att få alla de barn de önskade sig så är de nog av fin kvalitet ändå.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Erkki

I mitt fall har vi gjort IVF trots att inget direkt fel hittats mer än att jag har dåliga ägglossningsvärden.

Vi fick loss 16 ägg varav 11 befruktades samt 1 till mig och åtta till frysen så i mitt fall kan jag ju lugnt säga att ÅTTA syskon känns överhuvudtaget inte aktuellt...

Går det här vägen är det inte säkert att jag går igenom det en gång till utan nöjer mig med ett barn.

(är gravid men "bara" i v5+2 så än är inget säkert alls).

Är 31 år och sambon 30 år.

Har faktiskt tänkt tanken om man kan "sänka" bort embryon --- är det ens lagligt i Sverige? Detta under förutsättning att allt skulle gå vägen och hur det är rent lagligt med föräldraskap och liknande. Vill i såna fall inte veta var eller vem som skulle fått det.

Erkki spekulerar....

• Vitsippa65

Även om det är par som haft problem med att bli gravida, oavsett orsak, så sätts ju inte embryon in som inte håller bra kvalitet.... Kliniken ser ju hur de delar sig etc. Kan inte se att det skulle vara nåt bekymmer.

• Hoppentoss

i våt fall så ser embyrna bra ut perfekt delade m.m. men något är fel eftersom vi får missfall.
    felet ligger ej i livmodern eller hos mig eftersom jag har tre vuxna barn, enligt vår läkare så blir äggen sämre vid hög ålder och därav så kan allt se perket ut men när dom börjar växa så blir det fel på kromosomerna och då blir det missfall..

sedan om det verkligen stämmer på just oss kan vara osakt enligt läkaren så talar antalet ägg mot denna tes.

• Fiaflopp

Erkki: nej det är inte tillåtet i Sverige...

Lycka till Hoppentoss!

• kantarellkisse

angående adoption av embryon: Det är INTE adoption av embryon från vanlig fertilitetsbehandling vad jag förstått det. Vad det är är adoption av överblivna embryon från ägg- och spermiedonationsbehandling. Jag är säker när det gäller St Petersburg, men tror det även gäller Lettland. Embryot kommer alltså från donatorer, men mottagaren ska av någon anledning inte använda det.

Svar på tråden Resor utomlans för ivf med spermiedonation+ ägg finns det?