Italien
Nu hittade jag också hit!
Fattar inte varför de flyttar trådar hit och dit om det inte är uppenbart fel! Har de inget att göra?
Nu hittade jag också hit!
Fattar inte varför de flyttar trådar hit och dit om det inte är uppenbart fel! Har de inget att göra?
Åh, i år blir det inga lussebullar för mig eftersom jag måste äta mjölkfritt
Patata: låter som att du har en drömbebis! E kör stenhårt med att vägra sova ensam på dagen (om ens det!), och inte ligga ensam mer än några minuter... Men underbar är hon i alla fall! Och nu har hon ett passa också!
Hur har ni gjort med svezzamento? Har ni kört svenska modellen eller pediatrans instruktioner? Jag sitter här och läser på, och det verkar som att man börjar med många saker samtidigt här. Grönsaker, pasta och kött på en gång!
Tack för svaren! Ja, jag ska först ge crema di mais/tapioca etc samt rivet äpple eller päron. Är de där crema också sockrade? Det blir att bunkra när vi åker till Sverige då! Det jag tyckte var konstigt var att man sedan drog i gång med hela luncher på en gång, men som ni säger får man väl göra lite efter eget huvud.
Men ska man stå och koka buljong i 1 1/2 timme varenda dag???
Carla: jag föredrar att hoppa över lussebullarna i år i stället för att göra kopian... Det är ju en begränsad tid jag måste hålla mig till mjölkfritt så jag står ut! Tack i alla fall!
Vilken koll ni har! Innehåller Grana konserveringsmedel?! Och är inte all mjölk pastöriserad?!!!
Det står på min lapp att jag ska koka buljongen 1 1/2 timme, men som ni skriver kan man ju frysa in.
Jag ska erkänna att jag äter latte och biscotti ibland till frukost... Oftast äter vi yoghurt och flingor, men oj vad jag saknar filmjölken!
Carla: jag tänkte gå på basaren om jag får med mig någon som skjutsar mig dit
tusca: trist med sjukt barn och missad konferensansökan. E har ännu inte blivit sjuk (peppar peppar) någon gång, jag bävar inför kommande förkylningar och annat, hon är tillräckligt krävande som hon är...
Konstigt att italienarna inte gillade glöggen, hos oss går den åt som smör i solsken (förutom några tjejkompisar som tycker den är för stark...)
Patata: Ja, angående dagssömnen vet jag inte hur man ska göra. Förut kunde hon sova lite i sin säng dagtid, men nu är det kört. Min mamma säger att jag och mina systrar var likadana!
Här kommer en minirecension av mina bärattiraljer:
- Elastisk bärsjal (Looma Sino): bra i början, men nu är E för tung trots att hon bara väger 6 kg.
- Vävd långsjal (Hoppediz): Jag trivs mindre bra med den, den är lite tjock och bred, och jag som är liten får väldigt mycket tyg över. Dessutom får jag inte till knytningen så bra, så jag får ont i svanken. Men det finns ju andra sjalar som kanske är bättre - det är ju svårt när man måste köpa via Internet. Det är många som kommer fram och frågar vart jag köpt den!
- Mei Tai (hemsydd): Detta är favoriten just nu! Rel. lätt att knyta och inte så mycket tyg. E kanske har det lite bekvämare i sjalen men hon har inte klagat än!
- Ringsjal: bekväm att ta på och av snabbt och bäst när E ska sövas! Obekväm i längden eftersom all tyngd är på ena axeln.
- Ergo (inköpt eftersom sambon inte klarar något som ska knytas ): Ganska bekväm, men jag tycker Mei Taien är bekvämare eftersom man korsar axelbanden bak. Dessutom är den fortfarande lite för stor för E, sittytan är väldigt bred, så benen spretar rakt ut.
Jag använder oftast inte något av bärverktygen hemma, för E är en krävande liten dam som tröttnar om det inte rör på sig eller blir obekvämt... Bästa sättet att få något gjort för mig är att lägga henne på mage i babynestet på köksbordet med armarna utanför, då ser hon bra och kan plocka med leksaker (skulle kanske kunna funka med en amningskudde också?). Sen har jag ställt matstolen med bord (IKEA antilop) bredvid symaskinen, det funkar också en liten stund.
Jag har också använt ricotta i lussebullarna, men tycker nog ändå att de klassiska är bäst. Jag lägger in dem i frysen om de inte ska ätas samma dag eftersom saffranet gör att de snabbt blir torra. Snåla med mjölet och var generös med smöret
Och blir de helt kassa kan man göra skorpor av dem! Det gjorde jag en gång när jag råkat "döda" jästen.
Carla: jag vet fortfarande inte om jag kommer till julbasaren, ska kolla med min svägerska om de har lust att åka dit. Men i så fall blir det troligen på eftermiddagen.
Tuntalisa: nej MYCKET saffran ska det vara! Finns inget värre än när man snålar med saffranet!!!
Carla: jag kommer nog inte till julbasaren, ingen har tid att följa med (= skjutsa) och jag pallar inte tråckla med i mezzi ensam med E. Sambon är bortrest.
Jag har en fråga till er mammor; hur gör ni med middagstid och läggningstid? Det verkar som att många ger barnen middag tidigare och lägger dem innan de vuxna äter. Jag tycker det verkar lite trist, middagen är ju en av de få stunder alla är tillsammans. Hur gör ni?
Tuntalisa: E äter varannan timme, undrar hur det kommer att gå... Fast jag är också en sån som måste äta ofta så hon kanske har fått det från mig
E somnar vid 19 just nu, men när hon blir lite större tänkte jag att hon skulle lägga sig lite senare så att vi kan äta alla tillsammans. Men det är ju ingen brådska än, hon har inte ens börjat med smakisar!
Carla: ja, vi bor visst i varsin ända av Rom... Ni får ha det så trevligt på basaren!