• entjej

Akupunktur--erfarenheter och tips på akupunktör

Hej!

Kan alla akupuktörer detta med akupunktur vid IVF eller bör det vara någon som har specialutbildning inom just detta, delvis som gör reklam för det? Har ni något tips på bra akupunktör i Stocholmsområdet, Västmanland eller Södermanland? Helst en sjukgymnast för då går det väl på högkostnadsskyddet?

Ni som gjort akupunktur för IVF. Hur ofta behövde man gå? Vad kostade det? Hur kändes det? Hur gick IVF-behandlingen? Antal ägg, kvalité, gravididitet? Om ni gjort IVF tidigare, gick behandlingen bättre med IVF?

Snällt om ni svarar på något av alla mina frågor.
    Från "frågvisa jag".

• Svar på tråden Akupunktur--erfarenheter och tips på akupunktör
  • entjej

Skrev fel, sista frågan ska förstås vara.. Om ni gjort IVF tidigare, gick behandlingen bättre med akupunktur?

• Elli 70

Hej, akupunktur hos en sjukgymnast är inte alls samma som att gå hos en riktig akupunktur alltså den kenisiska som bygger på ett jupare plan. jag gick hos en akupunkör i Nyköping inför andra IVF:en och lyckades bli gravid.
    Lycka till!

• Elli 70

ojdå, lite stavfel på Akupunktör och kinesiska ska det stå.

• Hanna 77

Hej, jag går hos en privat akupunktör som heter Marita och som har sin mottagning centralt i Stockholm (norrmalm). www.akupunktur.se. Eftersom det är privat så går det inte på högkostnadsskyddet. Hela behandlingen som jag kommer att få kostar ungefär 4500 kr.

Jag har gjort en IVF tidigare som slutade i MF i vecka 7 oc då körde jag ingen akupunktur. Den här gången kör jag en akupunkturbehandling parallellt med behandlingen men jag är bara i spray-fasen än så länge så jag kan inte svara om det går bättre den här gången (än).

Jag fick min första akupunktur på första spraydagen och därefter ca 7-8 gånger innan ÄP (jag har fått 4 behandlingar hittills), ungefär en gång i veckan. Sen så kommer jag att få en behandling dagen efter ÄP och sedan samma dag som ET, direkt efter ET.

Eftersom jag inte vet utgången av detta än så kan jag inte svara på dina frågor om kvalitet etc men jag kan säga att biverkninarna av suprecur-sprayen är betydligt mindre än förra gången och generellt mår jag mycket bättre den här gången. Jag hoppas att det ska gå bra hela vägen.

Jag kan verkligen rekommendera akupunktur i samband med IVF, inte minst för att jag mår så himla mycket bättre med än utan! Hoppas du hittar någon bra!

• entjej

TAck för informationen.
    Men det var inte billigt, 4500 kronor. Jag mailade faktiskt hon Maria förra veckan och frågade (innan jag visste att det kostar så mycket) och hon har inte svarat så hon kanske har fullt...

Finns det någon som går hos någon sjukgymnast som kan akupunktur och som därför inte behöver betala så mycket.
    Kan det skada mer än göra nytta ifall de inte har tillräcklig kunskap om detta?
    Fler tips önskas.

• gt98mbj

Jag började med akupunktur (hos en kiropraktor) strax innan jag började med sprayen. Nu är jag gravid

• entjej

Ingen som har något mer tips på akupunktör i Stockholm, Södermanland eller Västmanland?

• Hanna 77

hej igen, nu har jag gjort ÄP och den här gången fick vi 5 toppenägg (1 till mig och 4 till frysen). Förra gången när jag inte fick akupunktur blev det 2 ägg. Vet inte om det är akupunkturens förtjänst att det gick så mycket bättre än den här gången. Har inte testat än så jag vet inte hur det går. Ska ruva ni i två veckor.

• Primrose

Lycka till Hanna - med ruvningen!

Jag har också gått hos Marietta. Hon är ju även utbildad barnmorska och får därför t ex ta hand om bebisar med kolik (vilket andra, kinesiska, akupunktörer inte får). Jag fick reda på fördelarna med akupuntur ganska sent in i min första IVF (i oktober) och gjorde därför en snabbvariant med två behandlingar några dagar för ÄP, en efter ÄP och en efter ET. Totalkostnad: 2.200:-. Jag fick ut fem ägg, tre fertiliserades, två sattes tillbaka men tyvärr fastnade de inte. Jag har blivit gravid på egen hand några gånger på senaste tiden (MF) så jag blev litet förvånad att de inte fastnade eftersom jag trodde att mina problem kommer litet senare i "processen".

Akupunkturen är dock väldigt behagligt och det känns "rätt" - men om det har någon inverkan i slutändan kan man ju inte riktigt veta. Jag brukar somna och är alltid väldigt rosig och avslappnad efteråt.Generad

Nu har jag precis startat en IVF kortversion dvs. direkt på Gonal-F sprutorna och har varit två gånger hos Mariettas son Tobias (jag tror att hon är väldigt upptagen nu- därför har hon kanske inte svarat på ditt mail, entjej). Jag ska på första VUL på måndag och om det är få folliklar kommer vi antagligen att avbryta IVF:en. Men jag hoppas ...!

Jag ringde till ett sjukgymnastställe tidigare ang akupunktur men killen jag pratade med visste inte ens vad IVF var ... inte så lovande.

Det är dyrt, det håller jag med om.Penga mun

• Anirak

Marietta i Stockholm är så bra vill jag stämma in och säga.

Jag gjorde som Primrose vid förra IVF: en kortvariant med ca två gånger innan ÄP, en gång vid ET. Nio ägg, två befruktades, ett ville stanna - har nu en underbar ettåring. Inför vårt syskonförsök nu har jag gått fyra-fem gånger innan ÄP (under sprayning och sprutor), sedan samma som ovan. Två ägg, båda befruktades och sattes in. Är på ruvardag tre och hoppas på det bästa.
    Priset är 500 per gång, helt klart värt det tycker jag. Avslappnat, skönt med omsorg och kunskap om kvinnan och alla slags gravproblem. Att Marietta är barnmorska gör det hela så mycket tryggare. Tobias som också jobbar där, är väldigt bra han med.

Annars har jag hört folk tala om en Doktor Ni eller Ma, på någon av Essingeöarna. Knakse värt att höra om priset där?

Lycka till!

• Primrose

Jag har också hört att Dr. Nie ska vara bra men det är visst ganska kaotiskt hos henne. Man får tydligen, mer eller mindre, åka dit och sätta sig och vänta (ibland i timmar, har jag hört) även om man har bokat tid. Men bra ska hon vara! Jag tror inte att Nie är billigare än Marietta, dock.

Jag fick en behandling av Marietta i dag - och slumrade in en stund, som vanligt. Skönt! Det "ryckte" en hel del i högra äggstocken så jag hoppas att på några fler folliklar inför nästa ultraljud.

• Lotte

Dr Nie i Stockholm verkar vara smått helgonförklarad. Hade testat hemma om jag bott nära stockholm. Det finns en särskild tråd om bara Dr Nie

• Regnbågen

Jag tror verkligen på akupunktur!!!
    Försökte bli gravid i 7,5 år innan vår dotter kom =)

Gjorde 6 inseminationer , utan akupunktur , som resulterade i ingen graviditet.

Gjorde akupunktur behandlingar innan vårt icsi , fick 13 fina ägg , ett till mig och resten i frysen =)
    Resulterade dock inte i graviditet , men fin skörd ägg vart det med topp kvalitet.
    Gjorde sedan tätt därpå ett fet i spontan mens cykel och blev gravid =) Lyckan var stor.

Mådde hel pyton i de första veckorna , och då fick jag behandling för det oxå , och illamåendet försvann , men fick gå regelbundet , annars efter ca en - två veckor kom illamåendet smygande tillbaka.

Nu har vi en ljushårig 1.5 årig liten dotter med stora blå ögon som förgyller vårt liv.

Tror absolut att akupunkturen hjälpte oss , kinesisk alltså.
    Vi bor i norrland , där en behandling kostar 500 spänn.
    Jag tror att jag gick 4 gånger innan icsi.
    Och tre gånger innan fet.

Lycka till och kämpa på!!
    Kram

• Loppan 6603

Jag har gått på akupunkturbehandling 5ggr före återföring + att jag fick akupunktur samma dag som ET.

Första gången plockades 5ägg men hade då inte gått på akupunktur inga befruktade inget återförande. Denna gång plockades 3 ägg två befruktades o ett fick jag tillbaka i går så resultatet vet jag inte än.

Akupunktören sa i allafall att behandlingen tog på mig.

• entjej
    sylhed skrev 2013-08-09 23:58:57 följande:
    Heeeej! :) Får man vet hur det gick för dig? Mvh

Hej!

Är det mig du undrar hur det gick för? Jag gjorde IVF med aku tre gånger efter starten av denna tråd. Första gången blev jag gravid men fick missfall. Andra gången blev jag inte gravid. Tredje gången blev jag gravid och fick en dotter 2009. Jag tror aku hjälpte men kan förstås inte veta...men jag tror på detta att aku ökar blodgenomströmningen i livmodern och det vet man ska hjäpa. 
Svar på tråden Akupunktur--erfarenheter och tips på akupunktör