SkåneP skrev 2007-11-12 15:25:52 följande:
"Jag tror inte på det vårdguiden skriver för de vill säkert bara vara PK.Sorry, var tvungen att skoja lite "Vi kan säkert hitta lösrykta fakta hit och dit för och emot.Grejjen är bara att det för mig är en smula obegripligt att man gör ett så radikalt(*) ingrepp baserat på varianter på det-är-antagligen-bättre efterhandkonstruktioner för att motivera ett religiöst påbud.(*)Att det är radikalt är enkelt bevisat: Närma dig valfri mans skrev med en sax och lek klipp-klipp får du se hur han reagerar.
Och där har vi skillnaden igen. Du pratar om att omskärelse är ett slags svepskäl för religiösa att omskära. Medan jag försöker visa att andra, tex amerikaner, endast gör det av renlighetsorsaker. Det finns inget religiöst ( ja, naturligtvis för amerikanska judar och muslimer ) bakom deras beslut att omskära sina barn.
Att göra omskärelsen till en religiös företeelse är fel eftersom flera miljoner gör det av helt andra skäl, bla vissa som jag har presenterat här.
Men ja, man kan ju slänga fram fakta och siffror i all evighet utan att komma längre.
MEN, faktum är att omskärelse finns. Så länge den finns och är så utspridd så bör den oxå vara laglig i sverige. De som vill omskära gör det bara ändå, fast hos nån kvacksalvare, som med smutsiga instrument kan orsaka stora problem för barnen. Då är det bättre att det görs under kontrollerade former för att minska riskerna. Precis som med abort tex.
Det är vad jag tycker.