Inlägg från: Lequisha |Visa alla inlägg
  • Lequisha

Omskärelse/könsstympning

SkåneP skrev 2007-11-12 10:33:16 följande:
    "Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det"Fördelar? Det har väl inte med saken att göra?
    Vad menar du med att eventuella fördelar inte har med saken att göra? Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära. Hur kan det inte vara relevant?
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:39:09 följande:
    "Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära."Aha - vi utesluter alltså omskärelse som utförs av religiösa skäl.Ok vilka fördelar medför det?Ur infektionssynpunkt bytar man ju bara infektionsrisk mot ungefär lika stor komplikationsrisk.
    Nej jag utesluter ingen. Jag skrev att MÅNGA väljer att omskära pga detta. Många är inte alla.

"Ur infektionssynpunkt bytar man ju bara infektionsrisk mot ungefär lika stor komplikationsrisk."

Inte om alla omskars under kontrollerade förhållanden inom tex svensk sjukvården.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:47:20 följande:
    "Nej jag utesluter ingen"Grejjen är att drivkraften bakom religösa cermonier har väldigt lite med ev fördelar att göra. "Inte om alla omskars under kontrollerade förhållanden inom tex svensk sjukvården. "Vad är konsekvensen av att inte omskäras?
    Vad konsekvensen är beror ju på varför man gör det.
    Nu verkar du vilja diskutera endast de som gör det av religiösa skäl, och det är väl rätt inskränkt eftersom man omskär av många andra skäl än religion?!

Amerikaner, canadensare och sydkoreaner gör det av massa olika orsaker, renlighet, infektionsrisker, modefluga osv....
    Och judar och muslimer gör det av religiösa skäl, uppenbarligen
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 11:00:25 följande:
    "Vad konsekvensen är beror ju på varför man gör det. "Ehhh. Nej.Konsekvensen är vad som händer om man (inte) gör det.Det lär ju kunna hända oavsett orsaken till att man (inte) gör det."Nu verkar du vilja diskutera endast de som gör det av religiösa skäl, och det är väl rätt inskränkt eftersom man omskär av många andra skäl än religion?! "Ja, jag är inskränkt. Det var därför jag efterfrågade andra skäl (min konskekvensfråga).renlighet : Är inget problem. infektionsrisker : Som sagt - byt en risk mot en annan. modefluga : Så om avklippta öronsnibbar blir på modet tycker du det är rimligt att man gör det på spädbarn?Men jag undrar igen, vad är konsekvensen av att inte göra det?Vad är det som drabbar icke-omskurna i sådan stor omfattning?
    Som sagt så beror ju konsekvensen på varför man vill omskära.

Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.
    Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.
    Är du sydkorean så är du gammalmodig.
    För att hårddra det.

Eftersom inte alla omskär av samma orsak så skiftar ju fördelarna beroende på vem du frågar, precis som då konsekvenserna skiftar.
  • Lequisha
    FruMansour skrev 2007-11-12 11:20:45 följande:
    Tycker att allt som du skriver är vettigt!!! Inte bara i detta inlägg!
    Oj, tack så mycket
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 11:45:17 följande:
    "Är du muslim så blir konsekvensen av religiös art, likaså om du är jude.Är du amerikan blir du sedd av andra som oren.Är du sydkorean så är du gammalmodig.För att hårddra det. "Allt du listar upp ("religiös art", "sedd av andra", "gammalmodig") säger att fördelen är att man som omskuren "passar in" i ett samhälle med omskärelsetraditioner.Är det bara jag som ser cirkelresonemanget i det?"Allt handlar om fördelar. "Vad det för nackdelar alla icke-omskurna lider av."Fråga dem som piercar små spädbarn "Huh? Grejjen var ju att mode angavs som en fördel för omskärelse.
    Man får väl utgå från att de som omskär sina barn, gör det pga eventuella fördelar så som de ser det.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 13:07:18 följande:
    "Man får väl utgå från att de som omskär sina barn, gör det pga eventuella fördelar så som de ser det. "Antaglien. Så om de ser (t.ex. sociala) fördelar med att klippa av öronsnibbarna på sina barn hade det varit befogat?
    Nej det har jag inte påstått heller.
    Bara att eventuella fördelar i allra högsta grad är relevant för diskussionen, eftersom det är dessa jasidan baserar sina åsikter på.
    Precis som du baserar dina på eventuella nackdelar.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 14:10:57 följande:
    "Eftersom örsnibbarna hittills inte påvisat någon bakterie eller infektionsrisk så varför skulle det vara befogat?"För att föräldrarna tycker det finns fördelar (enligt resonemanget som jag svarade på)"Förhuden tas bort för att det är BEVISAT att det är en bakteriesamlingsplats"Det är alla kroppsdelar man inte tvättar. "+ det finns en sjukdomsisk/infektionsrisk med dessa bakterier. "Statisktiskt sett är infektionsrisken ungefär lika stor som komplikationsrisken. Så man byter bara en risk mot en annan.Men ok, det är det som är grejjen och drivkraften bakom att så många omskär sina barn: Förhudsrelaterade sjukdomar?Konstigt att det inte märks i samhället i övrigt.Jag menar det är ju ganska många i Sveriga som inte är omskurna.Borde ju vara rena proppen i vårdsystemet...
    Kan du inte visa mig den statistiken du hänvisar till hela tiden
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 14:26:43 följande:
    "Vem har skrivit att h*n ycker det är befogat och finns fördelar med att ta bort örsnibbarna? "Det var en invändning mot resonemang som beseras på föräldrars rätt att göra saker utifrån "pga eventuella fördelar så som de ser det." eftersom så-som-de-ser-det resonamanget inte håller. Försökte illustrera med öronsnibbsexemplet.Poängen svichade dock obemärkt förbi av någon anledning. "Enligt vilken källa?"www.familjeliv.se/Forum-5-66/m26793302-2.htmlBättre källa mottages gärna
    Om du läser lite nogrannare så ifrågasätter jag kraftigt siffrorna som presenteras där.

"Din statistik är inte direkt tillförlitlig.

Den första siffran på 2% ställer jag mig rätt skeptiskt till eftersom det är du själv som angett den, men uppenbarligen glömde bort detta senare samma dag. Saknar dessutom källhänvisning.

Den andra siffran är inte direkt relevant för diskussionen.
    Ca 3000 män blir omskurna per år i Sverige idag och det är det siffran 2-10% baseras på.
    MEN endast 1000 av dessa män omskärs inom svensk sjukvård under kontrollerade former.

Om alla dessa 3000 blev omskurna på sjukhus skulle ovanstående siffra säkerligen se helt annorlunda ut."
  • Lequisha

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 14:52:50 följande:

Fördomar! vad är det som inte stämmer!O tror du att du är den ända som vet ngt om detta? du snackar om att jag hoppar på dig, right back at you.Du har i flera inlägg ifrågasatt min intelligens bara för att jag inte tycker som du o då skall du få fakta om du så gärna vill.1. Ett så har jag all rätt att komma med en åsikt baserad på vad jag känner ang omskärelse/könsstympning.2. Även om min kunskap nu inte är baserad på tro/religion som jag anser vara roten till accepterad könsstympnign på pojkar så har även jag läst artiklar men främst tittat på dokumentärer på tv som alla andra.Men det accepteras väll inte som kunskap utan man måste väll som du var uppvuxen i en miljö o lev med detta för att veta ett skit.Vilka argument är det jag behöver styrka tycker du.Titta gärna på Bullshit (programmet) som visades för ngr veckor sedan på tv6 när det kommer i repris, där får du ett program som tar upp alla nackdelar (och båda sidorna) med könsstympning på pojkar.Där läkare och forskare hävdar motsatsen till det du säger.
    Jag antar att de tog upp att WHO funderar på att rekommendera manlig omskärelse i hela Afrika, för att motverka spridningen av HIV?
    Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%.

Så vissa ganska kraftiga fördelar finns det ju
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning