• mast07

Tom urinblåsa vid insättning hm...

Vad menas egentligen med tom blåsa i det här fallet? Går på toa gör man väl hur som helst det sista man gör innan det är dags för insättning. Det blir ju lite tungt om man inte får dricka något överhuvudtaget x antal timmar innan man ska vara där. Som min sambo tror att det betyder.

• Svar på tråden Tom urinblåsa vid insättning hm...
  • isisisis

De ser bättre att sätta in äggen på plats om inte blåsan är tom.
    Det är bättre om den är full eller halvfull.
    På monitorn då.

• Fiaflopp

Blåsan ska helst vara full,så full man klarar av vill säga!
    Det syns bättre då för den som ska placera katetern på rätt ställe...
    Ganska viktigt faktiskt.

• Fiaflopp

Alltså ska du dricka lite mer än vanligt ett par timmar innan ET.

• Sleepingbeuty

Blåsan ska vara minst halvfull för att de ska kunna se slemhinnan tydligare och mäta hur lång katetern ska vara.Så kissa inte innan Et på ett par timmar innan.Du behöver inte vara sprickfärdig, men blåsan ger en svart bakgrund till slemhinnan, därför ser de då bättre hur slemhinnan ser ut.
    Innan ET så mäter de katetern utefter VUL så de vet hur långt in de ska föra in embryoet.Det behövs inget VUL vid själva ET:en men innan måste de se.För när man för in katetern så vet de hur långt in den ska och det finns bara ett ställe de kan hamna på.
    Därför gör många själva införandet utan VUL, utan tittar efteråt att de är på plats.lycka till!

• majsalotta

Urinblåsan ligger framför livmodern och om livmoderna är "framåtlutad", vilket är vanligast, så kommer en full urinblåsa att putta tillbaka livmodern så att passagen genom livmodertappen in i livmodern blir rakare - det blir då mycket lättare att föra in katetern med embryot.

Har du verkligen fått rekommendationer att ha tom blåsa vid återsättning - det låter jättekonstigt då alla här fått "order" om att den skall vara rätt så fylld... Kolla upp med din klinik så att det inte blivit några missförstånd!

• mast07

Får kolla med kliniken innan måndag. Annars är det ju bara att kissa där innan dom startar.

• Fiaflopp

Som sagt så låter det väldigt konstigt om just din klinik säger att urinblåsan ska vara tom då det är precis tvärtom så fråga igen för säkerhets skull...

• mast07

Kollat med en kompis också som gjort några återinsättningar. Det ska som ni skriver inte vara tomt i urinblåsan. Vilket efter era beskrivningar av orsaken låter helt troligt. Kan ju också helt enkelt vara så att jag hörde lite fel, att den ska vara minst halvtom.

Blev en aning skärrad när dom ringde och sa att vi ska vara där fyra dagar tidigare än vi trott från början. Ska det mot förmodan av någon anledning vara helt tvärtom i Finland, så är det ju lättare att kissa ut det som finns i blåsan på plats än att fylla på den på kliniken.

• Sleepingbeuty

Den ska vara minst halvfull.Du har säkert missförstått eller hört fel.Precis av de all skäl som skrivits här så är det orsaken till att den ska vara ganska full.Lycka till nu!KISSA INTE INNAN!

• Fiaflopp

Det är samma sak i Finland, vi har gjort behandling där så jag vet...

• Titteviss

Halvfull blåsa som gäller, hellre mer än mindre.

• mast07

Dom ringde från kliniken i förmiddags för att tala om resultatet av äggplockningen bla och upprepning av tid och instruktioner. Det har helt enkelt varit så att jag hört helt fel i förvirringen. Inget toabesök minst två timmar före insättningen.

• Erkki

Jo man kan visst få instruktioner om att blåsan inte behöver vara halvfull. Jag har en bakåtlutad livmoder dvs jag kan ha proppfull urinblåsa och det hjälper inte ett dugg.

Så jag fick inga order om att hålla mig innan ET. Doktorn förklarade det med just att min livmoder är bakåtlutad.

Så det kan stämma alldeles utmärkt detta!

Erkki

• Kurreburre

Jag har gjort 4 återföringar men jag har aldrig fått några instruktioner om tom eller full blåsa innan Förvånad 
    Det sista jag brukar göra innan vi går in e o gå på toa, jag tycker att det känns bekvämast så. Tycker det e obehagligt o va nödig när man ska ligga där o sära på benen osv.
    Även om det inte har tagit sig på de här 4 gångerna så har det inte varit några problem vid återföringarna o de kollar att embryot har hamnat rätt efteråt. För det kan de väl se att det VERKLIGEN har?!
    Nu ska vi göra en ny återföring nästa vecka, då ska jag följa era rekomendationer o INTE kissa precis innan. Det kanske går bättre då Glad

När ska det bli VÅR tur?!
Svar på tråden Tom urinblåsa vid insättning hm...