Sambo adoptera mitt barn.. ?
Ja ni ska vara gifta. Härligt att din sambo vill adoptera din dotter, det är starka känslor bakom det. Men flickans pappa måste gå med på det så länge som hon är underårig. Har du prata med någon om vad som händer med henne om du dör? Hon har ju ändå 2 halvsyskon så chansen finns väl att hon ändå skulle få bo kvar med din sambo eftersom hon knappt känner sin pappa.
Jag är emot att styvföräldrar adopterar om den biologiska pappan finns i livet. Kanske får de en bättre relation senare i livet. Din sambo kan ju ändå skriva testamente till hennes fördel. Tycker att din dotter är så pass stor nu att ni kunde lika gärna vänta några år till och så fick hon säga vad hon vill. Man tar ju bort hennes lagstadgade rätt att ärva sin pappa t ex och ha nåt att säga till om utifall att han blir sjuk, hamnar på sjukhem som äldre eller liknande.
Som vuxen kan jag ibland nu önska att min styvpappa hade adopterat mig men jag är glad över att han inte har gjort det. Min biologiska pappa är ändå min biologiska pappa liksom.