Sambo adoptera mitt barn.. ?
Är lite nyfiken på hur allt går till.. Får blandade uppgifter överallt.. :(
jag har en dotter på snart 6år och min sambo har taigt papparollen under de senaste 3åren. Hon har träffat sin biologiska pappa en gång. Och det var väl inget höjdarmöte då jag tvingade dem till ett möte. Även om han inte visade något för dotter så sätt.. Men ändå. Han bryr sej helt enkelt inte mer än att han vill skryta om att han har barn på nätet (som han aldrig träffar)
Vi har nu diskuterat barnens framtid här, då jag och sambon har två gemensamma barn så vill vi ju inte splittra familjen på något vis om jag tex skulle dö eller så. Vi har kommit fram till att adoption vore det bästa för dottern då hon ser sambon som sin pappa på alla sätt och vis.
Jag ringde till juristakuten och frågade lite men fick där veta att vi inte behövde vara gifta, men när jag läser på vår kommuns hemsida så måste man (jag har försökt få tag på dme på kommunen för att få info men får inte tag på dem.. :/ )
Om den biologiska pappan nekar (han lär ju bli hörd vad jag har förstått) kan adoptionen ändå gå igenom?? Jag har hört från flera ställen att de ska göra vad som är bäst för barnet.. (En biologisk pappa som hon aldrig hör något från, (ingen från hans sida bryr sej..) Eller sambon som älskar henne och bryr sej, hela hans släkt har mer eller mindre "adopterat" henne redan.
Det tog 3! år innan de kunde fastställa faderskapet, då han vägrade lämna blodprover samt aldrig kom tuill möten o angav felaktiga adresser hela tden.. :( Har det någon betydelse för en adoption hur han har varit tidigare?
hur går allt till? är det något vi bör tänka på? giftemål??