• Valkyriia

Sambo adoptera mitt barn.. ?

Är lite nyfiken på hur allt går till.. Får blandade uppgifter överallt.. :(
    jag har en dotter på snart 6år och min sambo har taigt papparollen  under de senaste 3åren. Hon har träffat sin biologiska pappa en gång. Och det var väl inget höjdarmöte då jag tvingade dem till ett möte. Även om han inte visade något för dotter så sätt.. Men ändå. Han bryr sej helt enkelt inte mer än att han vill skryta om att han har barn på nätet (som han aldrig träffar)
    Vi har nu diskuterat barnens framtid här, då jag och sambon har två gemensamma barn så vill vi ju inte splittra familjen på något vis om jag tex skulle dö eller så. Vi har kommit fram till att adoption vore det bästa för dottern då hon ser sambon som sin pappa på alla sätt och vis.
    Jag ringde till juristakuten och frågade lite men fick där veta att vi inte behövde vara gifta, men när jag läser på vår kommuns hemsida så måste man (jag har försökt få tag på dme på kommunen för att få info men får inte tag på dem.. :/ )
    Om den biologiska pappan nekar (han lär ju bli hörd vad jag har förstått) kan adoptionen ändå gå igenom?? Jag har hört från flera ställen att de ska göra vad som är bäst för barnet.. (En biologisk pappa som hon aldrig hör något från, (ingen från hans sida bryr sej..) Eller sambon som älskar henne och bryr sej, hela hans släkt har mer eller mindre "adopterat" henne redan.
    Det tog 3! år innan de kunde fastställa faderskapet, då han vägrade lämna blodprover samt aldrig kom tuill möten o angav felaktiga adresser hela tden.. :( Har det någon betydelse för en adoption hur han har varit tidigare? 

hur går allt till? är det något vi bör tänka på? giftemål??

.:-Mamma till Freya 2001, Cindy 2006 & Emil 2007-:. s1.bitefight.se/c.php
  • Svar på tråden Sambo adoptera mitt barn.. ?
  • Valkyriia
    eleena skrev 2007-11-09 11:22:04 följande:
    Vet inte om du vet detta men..:Biopappa, om denne inte har del av vårdnad, har inget att "säga till om" vid adoption. Man kan alltså adoptera sitt barn tillsammans med ny make även om biopappa inte vill. Gäller väl framför allt om umgänge inte heller finns.Om biopappan inte har någon kontakt alls med barnet etc, är "försvunnen" eller inte går att hitta, kan man adoptera utan dennes vetskap.Vi kommer också att adoptera "min" dotter, men inte förrän jag börjat jobba (är studerande, vi behöver uh-pengarna tills jag är klar...)Hoppas att allt går bra!
    Jag har hört lite om det.. men vet inte riktigt hur det fungerar. I mitt fall så finns inget umgänge, ingen kontakt osv. De få gånger jag verkligen har behövt ha tag på honom så har jag fått hans telefonnummer och adress o sådant via hans ex. :/
    Han har ingen del i vårdnaden över huvudtaget.
    (jag har haft ensam vårdnad sedan födseln)
    .:-Mamma till Freya 2001, Cindy 2006 & Emil 2007-:. s1.bitefight.se/c.php
  • werner

Hmm. Tänk att det ska vara så svårt att hitta info om styvbarnsadoptioner... Undrar om det kan se olika ut från kommun till kommun? På vissa sidor står det att om man har ensam vårdnad så behöver man inte den andre förälderns samtycke, medan på andra sidor står det att man måste. Ibland står det att man måste vara gifta - i bland står det att man inte behöver vara det. Vilken djungel!

Lycka till Valkyriia! Hoppas du får klara besked av familjerätten/socialnämden i er kommun.

• eleena

Gifta måste man vara, endast makar kan adoptera (vilket innebär att man adopterar sitt eget barn vid styvbarnsadoption ). Finns inga skillnader mellan komuner etc.

Valkyriia:

I ditt fall kommer det säkert att gå som en dans! Dom kommer att leta upp pappan, men mer för att dom bör göra det än för att hans ord har någon betydelse.

• Jennie med ie
    Vet inte om du vet detta men..:Biopappa, om denne inte har del av vårdnad, har inget att "säga till om" vid adoption.
    Så enkelt är det _tack och lov_ inte att bara för att man som förälder inte har vårdnad om sitt barn så är man rättslös. Normalt sett har man _visst_ nåt att säga till om även om man inte har vårdnad. Men familjerätten _kan_ gå in och godkänna en adoption mot förälderns vilja under vissa omständigheter.
    Gäller väl framför allt om umgänge inte heller finns.Om biopappan inte har någon kontakt alls med barnet etc, är "försvunnen" eller inte går att hitta, kan man adoptera utan dennes vetskap.
    Och där har vi exempel på sådana eventuella omständigheter.
  • killenkott

Jag är ett adopteratstyvbarn.
    Min biologiska far fick papper i brevlådan om adoptionen,vilken han inte svarade på.
    Alltså han invände inte,han hade 2 chanser,att svara på förfrågan som han inte tog.

Så då ansåg rätten att min styvfar fick adoptera mig.
    Mina föräldrar var gifta.

• Hedebris

gud vad jag hoppas på att jag får adoptera mitt styvbarn snart. är i samma sits som dig. hon känns som min dotter till 100%

• Mrs Bundy
    Hedebris skrev 2007-11-22 11:20:17 följande:
    gud vad jag hoppas på att jag får adoptera mitt styvbarn snart. är i samma sits som dig. hon känns som min dotter till 100%
    Håller tummarna
  • annbom

Jag skriver mitt examensarbete om just styvföräldrar och tyvärr finns inte så mycket skrivet om just styvbarns adoptioner.

Det finns en departements promemoria " Föräldrars samtycke till adoption, m.m" (Ds 2001:53) som kan vara bra att läsa.

Sen har det nyligen kommit ett avgörande från svea hovrätt där tyvärr den frånvarande pappan fick bestämma att det inte skulle bli någon adoption. Tyvärr har de inte haft något barnperspektiv i denna fråga och barnets åsikt har inte beaktas i tillräcklig grad. Barnet är i detta fall 10år.

Jag tycker att det är bra att ni försöker att se till att det blir en adoption ur barnets perspektiv. Blodsbanden kan aldrig försvinna och vill barnet ta upp kontakten med pappan senare så kan hon göra det.

• Marco och Mathias mamma

Ann
    Den pappan hade han delad vårdnad eller hade mamman enskild vårdnad?

Svar på tråden Sambo adoptera mitt barn.. ?