• Pesco

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Robin bröt armen, trillade ut ur ett litet spa, ni vet, typ vedeldad tunna m plats för 4. Huvud först på betong, trodde vi, men tydligen kom armen emellan, så båda benen gick av.

Fick distriktsköterska inom 15 min som kollade upp honom och uteslöt hjärn- och ryggradskada (han rörde sig inte alls, bara skrek). Däremot menade hon att armen var stukad, både då och dagen efter på "återbesök". Efter 2 dar åkte vi till läkare för röntgen, och då visade det sig vara brutet. Inte där Robin pekat och sagt ajaj utan mitt på armen.

Vi fick ett bra mottagande, 1 timme efter ankomst var han gipsad och klar. 600 pix, tydligen avtal med NZ. Återbesök på Astrid Lindgren bekräftar att det är ett okomplicerat brott. Men så vet alla det nu:

Det går BARA att utesluta benbrott genom RÖNTGEN.

- Att de kan rör på fingarna säger inget.

- De behöver inte visa smärta om man klämmer på armen.

- Trycka ihop eller dra ut brottet för att se smärtreaktion funkar ej. Rörselserna tas nämligen på så små barn upp av de icke ihopväxta lederna. På vuxen lär det funka.

- De kan använda handen och lyfta med benbrott.

- De kan klaga ytterst lite.

Bruna är vi bara lite. Mest sol i Thailand. NZ var rätt dåligt i början. Det är visst i januari/februari man ska åka om man vill ha bra väder.

• Pesco

Jodå. Jag fattar inte riktigt hur många som är gravida nu! Börjar känna mig som minoritet!

• Pesco

Hur gick era inskolningar?

Lite jobbigt att vänta med inskolningen till mars, hade gärna börjat lite tidigare, eftersom vi ändå måste va hemma med Robin ett tag till. Rätt slut på pengar, om man säger så.

• Pesco

Trevlig resa Angel!

Detsamma, Smurfan till dig, om det blir BB-färd till helgen.

Ni nu-gravida: känns det mindre nervigt inför förlossningen nr 2?

Idag kom jag äntligen på ett bra tjejnamn. Sudden vill ju ha lite internationella namn, men jag har bara hittat pojknamn. Inte för att det är nåt på G. Känns som att vi just börjar få ordning på livet. Lite. Än tränar vi ju knappt och snart är det heltidsjobb igen.

Just med inkolning på 4 dagar. Jag måste ringa o fråga dagmamman. Vet att dagiset pratade om 2 varianter, antingen 10 dagar eller en snabb version på 3 dar. Man vill ju att barnet ska trivas, men 2 veckor inskolning blir dyr när man just varit ute och rest, och varit utan barnomsorg 1,5 månad.

Robin har blivit nedslagen 2 ggr av en elak 3-åring, så nu är han lite rädd för tjejer, speciellt med de med rosa kläder. Men det ger sig nog hos dagmamman, tror jag.

• Pesco

Kul att höra att det gått så bra med inskolningarna! Vet inte hur Robin kommer reagera.

Han har blivit lite försiktigare på resan, iom att han träffade så mycket olika människor. Många ville ta i honom eller hålla, men det fick de inte. Han har bättre koll på var VI är.

Nu blir det lite vimsigt, för jag, Sudden och Mamma delar på tiden fram till inskolningen. Annars får man väl va öppen för 2 veckor och funkar det kan det bli kortare?

Ni som jobbar heltid bägge två, hur får ni det att funka med hämtning och lämning?

• Pesco

Ett av förlossningstipsen jag hörde på Nya zeeland var lite så där...STENÅLDER!

"Fyll en gummihandske med vatten, frys den och använd den som kylklabb för att softa förlossningssmärtorna."

Skönt att bo i Sverige

• Pesco

Vi ska synka kalendrarna, men jag vill med ut...ska leta reda på listan!

• Pesco

Fikatråden var visst stängd.

Lite förslag med datum för utekväll/öl:

2 feb
    Twixie
    Angel
    Anke(med reservation)
    Svirroo
    Pesco

16 feb
    Twixie
    Anke
    Svirroo
    Pesco

1 mars
    Twixie
    Anke
    Pesco

8 mars
    Twixie
    Anke
    Pesco

• Pesco

Ha det gott Marfa!

Om nån har lust att fika nån dag (dagtid, stan), kanske?

Jag är hemma onsdag, torsdag men tänkte nog gå och kolla historiska museet ena dan. Kolla Ötzi innan han sticker. Kanske få fler stenåldersidéer?

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006