Inlägg från: malincha |Visa alla inlägg
  • malincha

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Markus och jag har turats om i natt att gå in och kika till Hugo och det har inte varit någon fara med honom! Han var pigg som en lärka och glad imorse när han vaknade och bulan var inte alls så svullen idag. Nu ska jag hämta honom från dagmamman!
    Tjing

• malincha

Kul att ni fått plats hos dagmamma.
    Vi är nöjda med vår dagmamma men har upptäckt lite nackdelar. Vi är nöjda över hennes verksamhet och så men det är bara det att det är "meckigt" eftersom hon inte bor riktigt bra till i förhållande till oss plus att jag tycker det är körigt att behöva lämna honom hos sin 2:a dagmamma typ 1 gång i veckan pga att vår ordinarie är ledig/sjuk. Andradagmamamn är också toppen och Hugo trivs men hon bor äääännu längre bort och åt motsatta hållet i förhållande till både oss och 1:a dagmamman.
    Vi kommer ju inte bli erbjudna någon dagisplats förrän nästa höst så vi kanske hittar ett sätt att lösa problemen. Åtminstone vänja oss. Och känns det bekävmt byter vi såklart inte till dagis.
    En annan sak som vi haft lite svårt för är att hon är väldigt kinkig med tiderna. Hon vill gärna veta i goood tid innan vi gör några schemaändringar och det funkar ju inte allitid i praktiken. Ibland behöver man ju få ändra sig lite spontant. Men inte vet jag - det kanske är samma sak med schemaändringar på dagis???

Nu låter det som jag gnäller jättemycket och är totalt missnöjd men så är det inte!!

• malincha

Vår dagmamma träffar iofs de andra dagmammorna i området (ca 6st) dagligen och i de grupperna finns barn i Hugos ålder. Men vad har för sysselsättningar för just deras åldersgrupp vet jag inte faktiskt.

• malincha

twixie: vad dumt att ni inte får någon fast "extradagmamma"! Vi har ju iaf en och samma som han går till då K inte är tillgänglig.

Jag fick åxå känslan av att vi bara blev tilldelad dagmammeplatsen för att de skulle få tyst på oss. Tyckte det var märkligt att de kunde erbjuda oss dagmamma när det var dagis vi hade sökt. Jag ifrågasatte kommuntanten och då sa hon att vi troligen skulle kunna få en dagisplats...typ i Skogås eller Vårby eller nån annanstans i Huddinge kommun, och vi bor Segeltorp!! Så man kände sig mer eller mindre tvingad!!
    Nu är vi ju nöjda med dagmamman så det är ju inga problem men tänk annars!!
    Men som sagt...vi står kvar i dagiskön får vi se vad som händer. Det kanske inte alls kommer kännas så jobbigt med hämtning och lämning trots att jag kommer åka kommunalt när jag börjar plugga!?! "Den som lever får se".

Mollan; du verkar ha jättejobbigt på nätterna!! Fy...hur fixar du det? Det kanske löser sig alltihop när du åker bort ett par dagar. Då gömmer hon säkert bort amningen litegrann..om du vill sluta dvs. (?)

Hugo sover bra nu för övrigt! Skönt!

• malincha

Hugo kan inte heller sova i vårt rum och framför allt inte i vår säng och har sovit i eget rum sen han var ett par månader.
    Han har för det mesta sovit rätt så bra men har har haft riktigt dåliga perioder.
    Nu sover han som en prins sedan ett par veckor tillbaka *peppar, peppar*
    Jag hör honom gny ett par gånger per natt men jag behöver sällan gå in till honom. Jag har lärt mig att höra när han "behöver" oss. Då går vi in, sätter på hans sovskivaklappar på ryggen/rumpan och ger snuttefilt,snuttekanin och napp. Då brukar han somna om direkt. På morgonen hör jag att han brukar låta - typ jollra och läser bok slumra om från 6 på morgonen men ropar inte på mig förrän 7-7:30!!! 
    Jag litar inte på att det kommer vara såhär nån längre period.......... 

• malincha

Sabina; du behöver inte oroa dig för språket.  Wille gör sig säkert förstådd på nåt annat vis och är kanske dukigare på nåt annat som "de som pratar" inte kan än? Det går ju inte att jämföra ungarna! De är som de är.
    Tror det var Einstein som inte pratade förrän han var 4 år. Och se hur det gick för honom!

Förutom orden Hugo kan tror jag att det är ryska som kommer ur hans mun!! Hehe. Asgarvar varje gång han ska "berätta" nåt för då säger han; Mamma!! (och då måste jag svara; Ja, Hugo) Sen babblar han långa meningar. Ibland nåt ord emellanåt som man förstår...sen fortsätter han med sin "ryska".
    Eller är det kanske Thai? Vi får se till att Carl och Hugo träffas få se om de kan förstå varandraSkrattande

• malincha

Skrutthumlan: fy tusan vad snyggt ni bor!!!!!!!!!! Det kommer komma massor med folk på visningen!

• malincha

Här har vi ett matvark! Han äter vad som helst, när som helst. Nädå..vi försöker hålla på tiderna men det jag menar är att även om han nyss har ätit och vi ibland äter senare än honom...kan han äta lika stor portion igen!!! Undra när man måste börja oroa sig för att han äter FÖR MYCKET?? Det finns lixom inget stopp i honom.......
    Sover gör han vanligtvis 1 gång per dag och då i 1½ timme. Han är ganska seg fram emot 18 men inte så värst gnällig fakiskt. Han blir mer gosig istället vilket mamma uppskattarSkrattande
    Vi brukar då sitta och kela i soffan. Ibland framför Bolibompa....eller som igår; VM-lottningen!!!! Det var tydligen jättepoppulärt enligt pappa. Massa bollar i en skål som de drog en och en och i bollen var det en lapp för varje land som ska delta. Lotto är också en favorit. Knäppjöns!

Hans mat och sovklocka ser ut såhär:

06:00-07:00 Vaknar - får vanligtvis en tallrik flingor och yoghurt och en macka eller två.

8:15 Dagmamma (där får de frukt vid 10, lunch 11-11.30 och sover 1½ timme)

13:30 Hämtar hos dagmamma

15:00 Mellis; macka och yoghurt

17-18 Middag

19-19:30 Välling sen ZzzzZzzzz......

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006