Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
Elisabeth - Synd att ni bor så långt bort annars hade vi kommit på besök Hoppas han får ett relativt lindrigt utbrott. Sägs ju att det är bättre ju yngre de är...
Elisabeth - Synd att ni bor så långt bort annars hade vi kommit på besök Hoppas han får ett relativt lindrigt utbrott. Sägs ju att det är bättre ju yngre de är...
Pesco - Utgången blev 2 eller 16 feb (tror jag det var flest personer uppskrivna på). Annars är fika alltid trevligt
Smurfan - Ja, när de är sjuka är man ju mer mån om att det får i sig nånting än att det är bra. Ge så mycket kall mat du kan och tom glass kan hjälpa få ned febern (plus att det ju inte brukar vara svårt att få i dem glass )
Det är tydligen tröttsamt att gå på dagis för nu har Melvin sovit i snart tre timmar och sover fortfarande i samma ställning som jag lade honom i!!! Han som aldrig brukar sova i samma ställning (eller så samma håll) i mer än 10-15 minuter... .
Milimina - Hehe, vad gör man inte i panik Vi kör fortfarande på pulvergröten, har försökt introducera vanlig havregryndsgröt men icke... Gick åt en hel burk med fruktpuré varje gång för att NÅN gröt skulle ned också. Så vi lade ned det. Mannagrynsgröt är den enda gröten han äter som man gör själv. Det kan det bli på helgerna men på vardagarna så blir det oftat lite välling när han vaknar (dricker ca 60-100 ml). Sedan gröt och smör (vi ger honom en smörgås men smörgåsen är av någon anledning alltid kvar - men smöret borta ). Ibland kan det slinka ned lite smörgås med smöret också Sedan får dem frukt på dagis vid 09:30 och lunch vid 11:30. De har frukost på dagis men den är på annan avdelning så vi har fortsatt med frukosten hemma.
Vad säger ni - vad passar bäst nu på lördag eller den 16:e? Förslag på ställen?
2 feb
Twixie
Angel
Anke(med reservation)
Svirroo
Pesco
Smuggel
16 feb
Twixie
Angel
Anke
Svirroo
Pesco
nyth
Smuggel
1 mars
Twixie
Anke
Pesco
nyth
Smuggel
8 mars
Twixie
Anke
Pesco
Smuggel
Pesco - Usch, blir alldelles arg och ledsen när jag läser om Robin. Jag hade nog inte pallat med att sitta och se sonen bli fasthållen och vara så arg/ledsen/rädd. Bra bemötande för barn är ju A och O! Skönt att det har läkt bra dock och att han inte kommer få några men av det! Ge den starka och modiga killen en stor kram från oss!
Det där med släktnamn och melllannamn tycker jag är svårt. Av den anledningen hoppas jag på att det blir en tjej denna gång då namnen som är kvar som släktnamn är Reinhold . På min sida finns det iofs ett släktnamn men det är mer tradition att förstfödda sonen heter det så det har min bror och hans äldsta son. Annars så får det kanske bli Knut som min 5-årige kusin tyckte Melvin skulle heta
Skrutt - Jag fick en summa under första tiden av mammaledigheten (tror det blev typ 3 000 jag fick då), ca tre månader efter M fötts. Sedan sade dem till mig att jag kommer få resterande del (lika mycket) efter att jag arbetat i tre månader och under förutsättning att jag arbetade kvar efter tre månader... kanske är lika då det ju också är bemanningsföretagspolitik
Smurfan - Ja, var ju ingen liten summa per månad! Speciellt inte när man är föräldrarledig!
Skrutt - Tycker det är tråkigt att man får i klumpsumma och att det är under förutsättning att man arbetade kvar (Minns att jag tänkte att jag då inte kommer få dem pengarna för jag trodde jag skulle söka jobb under hösten). Bättre med stadig utb. varje månad! Grattis till nya jobbet förresten
Angel - har du tänkt starta eget senare? Inom vilket område?
Ancy - Vi kommer att köpa en Babytravel syskonvagn att ha till och från dagis och i övrigt när vi är ute med båda, plus att vi kommer köpa liggsats till vår vanliga vagn. Eftersom M var sådan stor vagnhatare har jag inga större förhoppningar om att nästa kommer gilla vagnen så jag är mest inställd på att ta vanliga vagnen och något av barnen i bärsele
Skulle faktiskt vara skönare om man kan lösa det så för hem har vi mest ramper till området där syskonvagn inte går ned för så att ta syskonvagnen dit och hem innebär en onödig omväg på ca 20 minuter har jag räknat ut. Räknar då med att få hoppa av en station tidigare och bara kunna ta bussen, även om det är skönare att ta tåget med barnvagn då det bara är rulla på/av och inga lyft . Men vi kommer köpa en syskonvagn av brorsan så får vi se vilken vi använder mest. Har ju lite löst planer på en 3:a också så då kanske den kommer komma till användning igen och inte bara med detta barn.
Usch, fick en riktigt "hjärtat-i-halsgropen" igår. I Melvins rum står också verktygslådan ovanpå en garderob (då hans rum också är vårt förråd delvis). Igår skulle jag ta ned verktygslådan för att fixa med en sak hemma och tog bara fram lilla stolen då jag ändå når hyfsat. M står bakom mig och fixar med sitt. Börjar ta ned verktygslådan och bara hör något komma glidandes och ser något i ögonvrån som åker förbi mig bra fort och landar ca 1,5 decimeter från Melvin. Då har Anders lagt borrlådan (den med borrarna i - inte själva borren) OVANPÅ verktygslådan. Den är ändå stor och tung men platt låda så det var därför jag intee såg den nerifrån golvet. Vågar inte tänka på vad som hade hänt om Melvin fått den i huvudet! VI har sagt att vi absolut inte ska ha något på verktygslådan just för att den ska vara lätt att ta ned och ställa upp igen men han måste ha lagt borrlådan där av misstag... Man har ju kvar i huvudet scenarior för vad som skulle kunna ha hänt! Tack o lov brydde sig inte Melvin utan blev mest glad över alla roliga nya "leksaker" som helt plötsligt låg på hans golv
Angel - Ja, man blir skakis när man tänker på hur det kunde ha gått... Läskigt att hitta Lilleman med vass kniv i handen. De är ju så snabba, tysta och medvetna numer. Vet aldrig var man hittar dem när de är tysta en sekund förlänge!
Pesco - Melvin kör också mycket med teckenspråk. Dels sånt som vi lärt honom och sånt han hittat på själv. Frågar han var någon är och man säger att denne är på toa så tar han sig för blöjan och säger "ssss". Säger man att "nej, pappa kissar nog inte" så tittar han på en och låtsas klämma istället som för att fråga om pappa bajsar ... Det är ju inte direkt någon hemlighet vad den andre gör på toan längre. Fröknarna på dagis tycker det är så skönt med hans teckenspråk för de förstår honom väldigt väl trots att han inte har språket än. Han kan göra sig förstådd med tecknen, de sade när jag hämtade igår att de har börjat teckna själv även till andra barn utan att de tänker på det .
Han kör samma stil på dagis som han kör hemma också, sitter någon av fröknarna på golvet så går han raskt fram till dem och tar dem i handen och visar med all tydlighet att de ska STÅ upp. När de väl sedan står upp återgår han till sina sysslor alt. anser han att "när du ändå står upp kan du ju ändå bära runt på mig" De får heller inte ha tröjärmarna uppdragna (som man kanske gör när man håller på med t.ex. vatten). Då går han fram och drar ned ärmarna igen. Glasögon ska också sitta på näsan och ingen annanstans - har någon satt dem på t.ex. huvudet är han snabbt fram och "kommenderar" dem att sätta tillbaka glasögonen på näsan... Känner inte aaaaalls igen det beteendet från hemma . Nä, vi har inte alls en bestämd liten herre .