Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

sabina
    Mmm, låter smaskigt! Hur tänkte du dekorera då?
    Kevin mår mycekt bättre idag! Igår kväll vaknade han och var jätteledsen, antagligen feberdrömmar för han var genomsvettig. Imorse hade han ingen feber alls och nu verkar han pigg bara hostar och snorar. Jag har varit på tårtkurs hela dan så jag vet inte hur det är med tempen nu, just nu sover han. Men han har röjt med pappa hela dan så det är ju i alla fall på väg åt rätt håll!

• Smurfan 81

Svirroo
    Kevin dricker välling vid 8, sen äter de ofta en frukt på dagis innan samlingen. Lunch serveras 11. Ingen frukost förutom det.

sabina
    Låter jättefint! Tja, jag är inte så bra på att göra blommor. Du kan göra dem i marsipan eller i den sugarpaste som blir över efter att du täckt tårtan. Pensla lite vatten där du vill fästa blommorna så fastnar de utan att du behöver trycka ner dem i tårtan! Man får hålla en stund bara så det hinner torka lite.

mollan
    Oj, vad spännande! Då är det verkligen dags att börja packa!

Här är vi sjuka allihop! Kevins feber åkte ner till 38 igår, det kändes skönt. Däremot så hostar han mycket mer idag än han gjort tidigare. Jag var på tårtkurs (spritsteknik) igår och var helt slut när jag kom hem. Idag vaknade jag med huvudvärk, hosta och ont i hela kroppen. Har inte vågat mig å en temp än. Christoffer hostar också jättemycket och hade feber igår... Ja, vad ska man säga! Dagisbaciller!

• Smurfan 81

mollan
    Vad skönt! Vi överlappade ju våra lägenheter under en månad när vi flyttade, det var otroligt skönt eftersom vi renoverade så mycket!

• Smurfan 81

Kevin går väldigt mycket på tårna, det kan väl inte vara bra? Vi ska till BVC den 22 februari så jag tänkte prata med sköterskan då, men det är ju ett tag dit. Jag har hört att man kan få för korta hälsenor om man går för mycket på tå, nån annan som hört nåt liknande? Det är mest på vänster fot och då sätter han ner hela fotsulan med höger, men ibland går han runt på tå på båda fötterna.

• Smurfan 81

mollan
    Ok, det var väl det jag misstänkte... då är det dags att skaffa stadiga innetofflor som han får ha både hemma och på dagis med andra ord!

• Smurfan 81

Pesco
    Usch vad jobbigt! Stackars Robin!
    Var på armen är det brutet? Jag bröt armen precis i armbågen när jag var 13. Brottet syntes ju aldrig då, men när jag skulle träna upp leden igen var det lättare åt ena hållet än åt andra så jag kan fortfarande stäcka ut armen lite för långt och inte få in den helt för att jag tränade för mycekt åt ett håll, men det är inget man tänker på.

• Smurfan 81

Ancy
    Grattis!!! Vad kul att ni också får en av varje!
    Låter som en superhärlig vecka, även fast det inte blev nån skidåkning.

Nanis
    Annars får ni väl vara "sjuka" under inskloningen, det kan man ju inte hjälpa eller hur!

Pesco
    Åh, vilka fina bilder!

• Smurfan 81

Maliiiiin
    Jag fick en Vänta barn tidgning från Vi Föräldrar i min Pampers box och vem ser man inte där!?! Ett liten artikel om namn med allas vår Malin!

• Smurfan 81

Idag har Kevin ätit:
    Lite välling imorse (kanske 50 ml)
    Några munnar smoothie
    3 äppelbitar
    Några tuggor crepes
    1 glas mjölk
    1 glas äppeljuice
    Max 10 ml välling på kvällen

De senaste dagarna har sett ungefär likadana ut... Imorgon tänkte jag han skulle få gå på dagis för han är pigg (och det är INTE mamma och pappa som blivit superförkylda!) och hostar mycket mindre, men jag är lite orolig över han ätit så lite de senaste dagarna. Hur ska han orka? De brukar ju justera det där själv, men det är skillad på att gå hemma och busa på dagis...

• Smurfan 81

Svirroo
    Jo, jag hoppas ju lite på det!
    *Nyfiken* Vem är Butter-Kakan???

Mollan
    Oj, jösses vad hon pratar! Vad roligt! (eller? ) Här har det kommit massa nya ljud, men fortfarande inga fler ord. Misstänker väl att han en vackar dag får alla ljud på rätt plats och då kommer vi inte få tyst på honom igen!

• Smurfan 81
    Bebbilina skrev 2008-01-29 21:56:21 följande:
    Hur går det smurfan:vill inte bebisen komma ut någongång?
    Nääää!!! Dumma bebis som trivs i magen!
    De senaste nätterna har jag vaknat med kraftiga sammandragningar. På dagtid när jag rör mig mycket sår jag små värkar som hugg i nedre delen av magen, men mer än så blir det inte. Jag är såååå trött på det här nu! Det är 1 vecka och 2 dagar idag, jag håller tummarna för att hon vill komma ut till helgen i alla fall!
  • Smurfan 81
    Skrutthumlan skrev 2008-01-30 09:37:23 följande:
    SmurfanHar ni bestämt nåt namn till lilltjejen?
    Ja, det har vi! Vet inte om jag ska avslöja det riktigt än bara...
  • Smurfan 81

Kevin är likadan! Pratar MASSOR!!! Han både berättar, förklarar och ställer frågor men inget fattar nånting! Han har en lite äldre bordskamrat på dagis som heter Olivia. De pratar tydligen så mycket under lunchen att Kevin glömmer bort att äta! Nu har ju Kevin varit hemma några dagar men imorse när jag lämnade honom hade Olivia precis kommit med sin mamma, då hör jag hur hon ropar innifrån "Nu kommer Kevin!". Sen kommer hon ut och möter oss och föser in Kevin! Så hon verkar ju förstå honom i alla fall!

Sista dagarna har han däremot mer och mer börjat förstå det här med att nicka eller skaka på huvudet när man frågar något vilket gör det lite lättare att komminucera. Men ibland gör han fel coh då blir han arg när han inte får det vi frågat om trots att han skakat på huvudet...

• Smurfan 81
    Skrutthumlan skrev 2008-01-30 10:55:04 följande:
    smurfanjooooo!!! *hoppar upp och ner och klappar i händerna*
    Jag har drömt flera gånger att det kommer bli en kille, och en på inskolningen hade också fått beskedet att de skulle få en tjej på första ultraljudet men på ett köns UL fick de reda på att det skulle bli en kille... Så jag måste erkänna att just nu känner jag mig lite osäker. TÄNK om det blir en kille, då blir jag helt ställd!

Men ok, om det nu blir en tjej som vi hoppas på så kommer det bli en... LEIA!
    Nån mellannamn har vi inte kommit på än... Det finns ju bara killar i släkten åt båda hållen så det enda familjenamet på tjejsidan är Margareta (som jag heter i mellannamn) och det tycker jag inte om plus att jag inte tycker det passar ihop med Leia, så där måste vi fundera lite till.
  • Smurfan 81

Skrutt
    Tack! Freja tycker jag är jättefint. Viola är också läckert, ganska ovanligt just nu eller hur?

Mollan
    Mmmm, kanske... men jag tycker inte om Margareta själv så jag vet inte om jag vill döpa mitt barn till det. På Christoffers sida har Karin blivit lite av ett släktnamn (hans farmor hette det) men det tycker jag inte heller rimmar med Leia. Mitt krav är att mellannamnet ska finnas med i almanackan eftersom ingen av barnen får namnsdag på sitt förstanamn. Kevin heter ju Michael i mellannamn (det heter typ alla på Christoffers sida) och får en namnsdag på det namnet!

• Smurfan 81

På tal om FP... Sen jag blev mammaledig har min FP sjunkit med 46:-/dag!!! Efter skatt... Men jag fick inte tänka på vad det blir efter skatt sa de på Försäkringskassan, men det är ju lite svårt när det är de pengarna jag ser! Totalt har de sänkt min FP med 17:-/dag brutto iom att deras omvandlingsfaktor har ändrats vid varje årsskifte, samtidigt har skatten höjts med 6 procentenheter! Och då betalar jag ändå bara 27% i skatt nu så jag måste be dem dra extra varje månad för att inte riskera kvarskatt.

Om jag hade tagit ut fullt så skulle 46:-/dag blir 1380:-/månad. Det är ganska mycket att gå "miste om" faktiskt!

• Smurfan 81
    Ancy skrev 2008-01-30 22:31:31 följande:
    Förresten, ni andra gravida nr 2 - hur löser ni barnvagnsproblematiken?
    Phil & Teds syskonvagn! Har kört den sen augusti med Kevin, perfekt!
  • Smurfan 81

Känner igen det där! Kevin lyckades få tag på en kniv ur diskmaskinen för inte så länge sen. När han fick syn på att jag såg honom började han springa! Shit vad rädd jag blev då...

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006