• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Bling1975 skrev 2007-11-03 17:49:20 följande:
    Visst kan du gömma det, men i lagens ögon gör det ingen skillnad och det var ju det du frågade efter. Självklart så försöker alla som bryter mot lagen dölja det. Men om jag tex mutar en politiker med en gåva istället för pengar så är det precis lika olagligt - bara svårare att upptäcka. Men rena kontanter är också svåra att upptäcka så jag förstår faktiskt inte skillnaden. Jag trodde det var hurvida det var lagligt eller inte som du undrade över, inte om du kunde komma undan med ett lagbrott.
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 17:59:35 följande:

Nej, men om ni gör upp en deal mellan er så är det ju en betalning, ingen gåva. En gåva ger man utan att få en anmodan om det, en gåva ger man från hjärtat utan att någon skall be om det.
    Det beror helt på hur man ser på det hela. Så ser inte jag det!
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 18:28:45 följande:

Det ses som sagt inte som en gåva när ni gjort en överenskommelse att ger du ägg (eller målar deras hus eller vad det nu är) så får du 40.000. Tänk om det vore så enkelt att kalla betalning för gåva och därmed komma undan lagen..
    Men två saker kan ske oberoende av varandra. Om jag aldrig håller i några pengar så är det inget lagbrott och J A G ser det som att de ger mig en lika fin gåva som jag ger dom. Det är inte olagligt på något sätt.
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 19:12:03 följande:

Jo, det är ett lagbrott även om du aldrig håller i just de pengarna rent fysiskt eftersom det föregås av en sådan överenskommelse. Sen att bevisfrågan är svår är en annan sak, men ett lagbrott är det. Hur du ser det spelar ingen roll ur det hänseendet efersom det är lagen som bestämmer vad som är lagbrott. Inte din personliga syn på det.
    Vi har olika åsikter om hur detta ska tolkas och det är ok! Om jag finner några som är intresserade av att hjälpa mig med mitt problem och vill ha mina ägg så kommer vi knappast anmäla varandra ändå. Vi kommer vara nöjda båda parter.

Att det föregås av en överrenskommelse har inget med saken att göra, för det kommer inte framgå. Saker _kan_ ske oberoende av varandra.
  • Divina

Någon som vet något om mina andra frågor, då jag rett ut det rent juridiska i detta?

• Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:12:34 följande:

Nej, 3000 får de.
    Män får bara 300 kr inte 3000! Men de ger sig in i samma sak i slutändan, trots att deras donation är lättare, dvs. att de kan bli uppsökta av "sitt" donationsbarn om 18 år.
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:16:33 följande:

Ja, det är väl jämnställt & bra? Seriöst ska man inte göra det för pengarnas skull. Då gör man det av fel anledning, tycker jag. Jag ska förmodligen göra det senare och jag hade kunnat tänka mig att betala medicinerna själv också, man hjälper ju någon annan med det största som finns här i livet. Kan man göra något finare?
    Jag gör det inte för pengarnas skull. Det trodde jag att jag klargjort i tråden.
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:26:26 följande:

Skulle du göra det även om mottagarparet inte skulle ha råd att ge dig det du vill ha?
    Om jag själv vinner på lotto och kan bekosta min operation kommer jag donera ägg ändå! Ja!
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:30:35 följande:

Men du skulle inte donera förens du hade pengar till din operation?Alltså, du skulle inte donera (utan ersättning) om du inte har egna pengar att finansiera operationen med?
    Jag donerar till ett par som vill ge mig min operation som gåva, men vi genomför behandlingen så många ggr tills de verkligen blir gravida.
    Om vi får fast jobb eller annat som gör att jag på egen hand kan bekosta min operation så donerar jag till vem som helst! Hjälper gladeligen fram någon längtande i kön.
  • Divina
    idisb skrev 2007-11-03 20:31:21 följande:
    nej något kan man väll få för det man gör, det är ju inget lätt ingrepp. surrogat mammor i usa få desto mer. men är du säker på sterelisering? jag är 22 o får mitt adnra barn i jan och vill inte ha flera barn. men ändå tänker jago m 10 år kanske jag tänker annat
    Nej inte ens om 10 år. Jag är helt säker. Kan inte genomgå detta en gång till.
    Jag är så glad över mina små älsklingar och jag känner i hela mitt hjärta att min familj är fullbordad. Den lyckan vill jag gärna ge någon annan också.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?