• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:40:51 följande:

Det står faktiskt ingenstans att TS har KRÄVT de på några pengar utan att hon får 40.000:- av dem. Jag tycker det är jättefint att de som får ett ägg av henne vill och har möjlighet att ge henne något tillbaka.
    Tack! Jag blir utmålad som värsta sortens egoist och idiot här emellanåt. De som känner mig vet att jag inte alls är sån!
  • Divina
    älska skrev 2007-11-03 11:41:43 följande:
    Jag tror inte de tär brottsligt! eller åt andra sidan så vet jag inte om du måste skatta på det, det tror jag!
    Vi kom fram till att om de betalar operationen direkt så är det som en gåva, precis som min sambo eller mamma skulle betala en räkning åt mig.
  • Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:46:40 följande:

Jag förstår att det är jobbigt för dem som inte kan få barn, de ser det förstås på ett helt annat sätt än vad andra gör och det måste man förstå också. Jag förstår även din situation, inte för att jag vet vad det är med din kropp som blivit förstört men jag vet ju vad en graviditet kan orsaka även om jag själv har klarat mig lindrigt undan.
    Ja, jag kan nog inte föreställa mig deras smärta men jag hoppas att några även kan se min... Det är uppmuntrande att läsa dina inlägg.
  • Divina
    älska skrev 2007-11-03 11:52:37 följande:
    Divina tycker nu mindre om sin kropp än innan! Det har vi alla förstått! Det endå hon gjorde var att ställa en enkel fråga! varför inte bara då ge henne det svaret man vet/tror ist för att hoppa på och i princip trycka ner och få henne känna sig som en hemsk människa!Världen ser dock ut såhär idag!Alla vill tjäna pengar, vi medelklass hittar alla möjliga sätt och ni överklassare spenderar pengar det kommer alltid att vara såhär! Är det någon som får ett erbjudande på att få 40 000 för att donera ägg inte fan säger man, ehh vadå 40 000 jag gör det gratis! Visst det är jätte fint och jätte vackert att donera ägg inget snack om saken!men hur hon väljer att göra det är upp till henne!0kr - 40 000kr. vilket är mest lockande?Sen kan jag givetvis förstå att folk blir upprörda och arga me tanke på att detta inlägg inte riktigt passar in i rött forum det var lite dåligt att lägga in det i denna tråden!
    Tack! Hade vi haft pengar eller fast jobb hade vi kunnat ta lån och jag hade donerat ändå.
  • Divina
    jagosa43 skrev 2007-11-03 11:57:27 följande:
    tycker det låter underbart att du skulle få en sådan gåva för ett donerat ägg!med tanke på alla risker du utsätter din kropp för , för att kunna leverera ett ägg!starktmodigtsen kan jag även hyssa empati till alla som inte kan få barn, det är oxå en påfrestande situation psykosocialt.på ngt sätt hoppas jag att forskningen går framåt. att man kan odla ägg på den barnlösa kvinnans egna stam celler....
    Tack för ditt varma inlägg.
  • Divina
    Bling1975 skrev 2007-11-03 15:15:38 följande:
    Jag har funderat lite.Med tanke på att organhandel inte är tillåtet i sverige så kan jag faktiskt tänka mig att detta skulle vara helt olagligt och kunna leda till samma straff, vilket om man funderar lite på det borde vara fängelse.För lagen är nog skriven för att förhindra den organhandel som tex pågår i många fattiga länder där människor dödas för att man ska kunna sälja deras organ till rika västerlänningar. Att mottagaren betalar för en vara eller tjänst istället gör ingen skillnad rent lagligt. Men visst är det svårt att upptäcka.
    Men gåvor är inte olagligt att ta emot. Jag skulle aldrig hålla i pengarna ens, så det är inte en betalning.
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-03 14:57:49 följande:
    Det är verkligen inte meningen och jag hoppas att jag lyckats hålla mina inlägg på en saklig nivå. Jag tycker varken att du är hemsk eller idiot, jag vill bara framföra mina åsikter om varför jag inte tycker att det är lämpligt med betalning för donation.
    Jag tycker det är bra att du framför dig åsikt!
  • Divina
    Supermamman83 skrev 2007-11-03 16:25:14 följande:
    Divina har dom  varit stygga mot dig???här har skrivits massor som jag inte orkat läst!men vad är det för fel att ta betalt för att hjälpa någon igentligen???det är ju trotts allt en procedur man får gå igenom för att göra detta, offra tid osv.
    Nej inte stygga, men man anar lite förakt i vissa inlägg, men det förstår jag. Ämnet är kontroversiellt!
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-03 16:23:48 följande:
    Jag behöver inte fundera, det beslutet är redan tagit.Jag har inte sagt att jag är osjälvisk. Min största anledning till att jag donerar är att i hela mitt liv har jag velat ha barn och hade jag själv hamnat i en sits där jag inte kunde ha jag av hela mitt hjärta kunnat ha detta valet.Detta betyder inte att jag tycker det är ok att andra får 40 000 kronor för att göra samma sak.
    Ok, men du unnar inte någon annan att få en gåva tillbaka för att du själv inte fick något? Jag förstår inte riktigt hur du tänker bara.
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-03 16:31:54 följande:
    Jag tycker inte att någon ska få 40 000 kronor och någon annan inte.
    Sen ifall du skulle få hjälp med ett problem som påverkar ditt liv det är en annan sak som sjukvården kanske "borde" ställa upp med.
    Jag tycker inte man ska blanda in mottagarparet alls i något som har med pengar att göra.
    Men i sådana fall där man fått en annan gåva då... tex. en present i någon annan form. Tycker du det också är fel att inte alla får en present eller är det enbart pga att det är en operation det är fel att ta emot?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?