snöstjärna71 skrev 2007-11-02 13:40:17 följande:
Jag tycker man får tänka på barnet/barnen som (förhoppningsvis) blir till av de donerade äggen. Donatorn är ju genetiskt sett barnets mor, dvs häften av barnets genetiska material kommer från donatorn, på samma sätt som att hälften av andra barns (alltså icke-ÄD-barn) genetiska material kommer från deras mamma. Det kanske inte är så kul att få veta att donatorn gjorde det för pengar. Jag vet att det är kvinnan som föder som är barnets mamma och att barnet har goda chanser att leva ett lyckligt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen, men det är många som under en eller flera perioder av livet har funderingar kring sitt ursprung och den man härstammar från genetiskt. Då tror jag det känns betydligt bättre att veta att den här donatorn donerade det ägg som sen blev jag för att hon ville hjälpa mina föräldrar, än att få veta att hon gjorde det för pengar, jag finns till för att hon ville tjäna en hacka. Oavsett om hon använder pengarna till att reparera sin kropp, betala av på huslån eller åka på en jorden-runt-resa.
Ja så kan man se det. Jag gör det dock inte för pengarna utan för att hela mig själv lika mycket som jag gör det för att hjälpa. Ett barn är inget man säljer ändå, det är ju prislöst.