• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Ingen som kan det finstilta i juridiken ang detta?

• Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-02 13:40:17 följande:
    Jag tycker man får tänka på barnet/barnen som (förhoppningsvis) blir till av de donerade äggen. Donatorn är ju genetiskt sett barnets mor, dvs häften av barnets genetiska material kommer från donatorn, på samma sätt som att hälften av andra barns (alltså icke-ÄD-barn) genetiska material kommer från deras mamma. Det kanske inte är så kul att få veta att donatorn gjorde det för pengar. Jag vet att det är kvinnan som föder som är barnets mamma och att barnet har goda chanser att leva ett lyckligt liv i sin familj och bli en harmonisk vuxen, men det är många som under en eller flera perioder av livet har funderingar kring sitt ursprung och den man härstammar från genetiskt. Då tror jag det känns betydligt bättre att veta att den här donatorn donerade det ägg som sen blev jag för att hon ville hjälpa mina föräldrar, än att få veta att hon gjorde det för pengar, jag finns till för att hon ville tjäna en hacka. Oavsett om hon använder pengarna till att reparera sin kropp, betala av på huslån eller åka på en jorden-runt-resa.
    Ja så kan man se det. Jag gör det dock inte för pengarna utan för att hela mig själv lika mycket som jag gör det för att hjälpa. Ett barn är inget man säljer ändå, det är ju prislöst.
  • Divina

Sedan undrar jag om inte det är "värre" för ett bortadopterat barn i en sådan fråga. Äggdonation är ju inte riktigt samma sak.

• Divina
    werner skrev 2007-11-02 13:52:46 följande:
    Nu förstår jag nog inte vad du menar... Att jämföra adoption med ÄD går ju inte...
    Nej det tycker inte jag heller, men jag menade ang. snöstjärnas inlägg om att barnet ska uppsöka en och undra varför man sålde det. Det är ju inte ett barn, utan ett halvt barn om man säger så.
  • Divina
    gresligagreta skrev 2007-11-02 13:55:26 följande:
    hejsan!har nyfiket följt tråden själv så har jag också skadats efter mina graviditeter, har kämpat och bråkat med mitt landsting i snart två år och nu till höst har jag äntligen fått min operation beviljad en operation som hade kostat ca 50.000 att gjort själv kanske till och med mer så ibland kanske det lönar sig att bara bråka!
    Oj,Ja det borde jag med göra... Men har försökt vid ett par tillfällen nu och bemöts av bristande empati och svaret "Inga pengar".
    Jag tyckte detta alternativet var toppen egentligen... att man kan hjälpa varandra.
  • Divina
    gresligagreta skrev 2007-11-02 14:01:51 följande:
    ja detta har jag också funderat på att göra men då i Usa eftersom man får mer pengar men nu verkar de inte ta imot och så verkar usa ha höga krav. sen så har jag läst biverkningarna och det skrämde mig lite!
    Ja jag läste om en tjej som fått biverkningar men jag offrar mig gärna och står ut med tanke på vad jag redan gått igenom så är det inte så farligt ändå...
  • Divina
    werner skrev 2007-11-02 14:04:03 följande:
    Fast jag tror snöstjärna menar att man som donator måste vara beredd på att ett barn kan söka upp en i framtiden och vilja ha svar på varför man valde att donera. Och att barnet då kanske gärna vill höra en mer "ideologisk" tanke bakom än bara att "jag behövde stålar". Ett barn säljs aldrig. Inte när det gäller adoption, inte vid ÄD eller spermiedonation heller. Därför tycker jag att det är bra att donation i Sverige är ideelt och icke-anonymt.
    Ja jag vet att de kan söka upp mig och då kommer jag säga som det var-att jag hjälpte till att ge dess föräldrar något de så innerligt längtat efter och de hjälpte mig med något som jag så innerligt behövde för att bli hel igen.
  • Divina

Tant Greta skrev 2007-11-02 14:10:34 följande:

Svarar på Ts,inte läst andra inlägg.Jag hade lätt betalat 40 000 för ett ägg&hade inte tyckt att äggdonatorn betett sig illa,oavsett till skäl att sälja sina ägg.
    Tack! Det var ett fint inlägg som gjorde mig glad.
  • Divina
    suba skrev 2007-11-02 14:36:49 följande:
    Divina och alla andra, Jag går genom ÄD och om ni inte har vetat det då får jag berätta för er att en behandling för mig i AVA Riga kostar 6500 euro + alla resor och boende där + alla läkemedel fått i Sverige + läkarbesöken i Sverige kostar inte så mycket tack vore högkostandskort. Det är inte så många som kan betala 40000 SEK bara för ägg.Det handlar inte länge om maral och etik - det handlar om oehörda kostnader och ingen garanti.Kram!
    Jo, jag förstår att det inte finns några garantier för att det ska fungera. Jag skulle aldrig kunna ta emot något såvida det inte fungerat för den jag donerar till. Hoppas det går bra för er. Kan inte föreställa mig den smärtan man måste känna!!
  • Divina

Nu handlar tråden mest om allt annat utom de frågor jag ställt, men samtidigt vidgas ju vyerna, så man lär sig något med.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?