• kate79

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Divina skrev 2007-11-03 11:42:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:40:51 följande: Tack! Jag blir utmålad som värsta sortens egoist och idiot här emellanåt. De som känner mig vet att jag inte alls är sån!

Jag har inte fått den uppfattningen om dig.

Jag anser att det är fel att få så mycket pengar för ägg för även om du skulle donera av "rätt anledning" så finns det många som inte skulle göra det.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • kate79
    Divina skrev 2007-11-03 16:28:38 följande:
    Ok, men du unnar inte någon annan att få en gåva tillbaka för att du själv inte fick något? Jag förstår inte riktigt hur du tänker bara.

Jag tycker inte att någon ska få 40 000 kronor och någon annan inte.

Sen ifall du skulle få hjälp med ett problem som påverkar ditt liv det är en annan sak som sjukvården kanske "borde" ställa upp med.

Jag tycker inte man ska blanda in mottagarparet alls i något som har med pengar att göra.

• kate79
    Divina skrev 2007-11-03 17:41:57 följande:
    Men i sådana fall där man fått en annan gåva då... tex. en present i någon annan form. Tycker du det också är fel att inte alla får en present eller är det enbart pga att det är en operation det är fel att ta emot?
    Alltså, min uppfattning är att ska man donera ägg så ska man göra det utan att "kräva" något tillbaka.

Och jag tycker att donationen ska ske på lika villkor för alla både donatorer och mottagare.

Inte blanda in pengar, presenter eller gåvor eller vad man önskar kalla det för.
  • kate79

Men ni som skulle donera om ni fick 40 000 kronor men inte om man bara får ersättning för utgifter.

Rent krasst borde det bli så att man donerar för pengarna för annars hade man ju donerat i alla fall.

Så jobbigt är det inte att vara äggdonator att man behöver en massa pengar för det.h

• kate79

Tage666: var det du som skrev att allting är ändå så himla orättvist inom vården så ifall någon skulle få 40 000 kronor och någon annan ersättningsbeloppet så vore det inget konstigt. väldigt tråkigt att det fungerar så men allting behöver ju inte ta den vändningen.

Jag för min del hoppas inte att utvecklingen ser ut så att man får mer och mer betalt för att vara äggdonator för när det framtida barnet är 18 år så kommer dens enda uppfattning om mig som äggdonator vara att jag gjorde det för pengarna.

• kate79
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:30:08 följande:
    Det kanske finns ägg kvar förresten när man kommer in i klimakteriet! Bara att de inte mognar längre... det har jag inte tänkt på tidigare... Skulle helst vilja sterilisera mig efter jag fött detta barn men jag är lite rädd för minskad hormonproduktion i kroppen och sånt...
    Det finns ju många, många ägg redan från det vi föds om inte innan som ligger i äggstockarna och det är många många som vi inte använder för de blir sämre med åren.

När man inför hormon så mognar några av äggen, medel är 10 ägg men det kan ju vara mer eller mindre.

Sen använder man ett vaginalt ultraljud som man för in i livmodern och på ultraljudet sitter en nål fast som man använder för att sticka hål på äggblåsan och suga ut äggen.
  • kate79
    Tussiluskan skrev 2007-11-05 19:23:55 följande:
    Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu? Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.
    Klart man gör det för att hjälpa något annat par, men tanken på framtida barn finns ju ändå med i tanken.

Om man om 18 år får säg mycket pengar för sina ägg så kan man bara tänka sig vad det barnet tänker om donatorn. Sen kanske det barnet inte hade brytt sig att donatorn gjort det för pengarna men jag personligen hade mått dåligt av det.
  • kate79
    Divina skrev 2007-11-05 19:50:52 följande:
    Man bör inte donera ägg innan man är klar med sin egen familj. Så det är INRE många 18-åringar som ens kommer prövas. Troligast inga alls.
    Nej, jag menade när detta barnet är 18 år och kanske är intresserad av att ta reda på vem jag är så hade jag känt om jag var donatorbarn att varför ta kontakt med denna personen, den var ju bara intresserade av pengarna och förmodligen inte av mig.
  • kate79
    jennie ellie skrev 2007-11-05 19:57:33 följande:
    Ja men varför ska de ta reda på donatorn? Det är ju just någon som donerar ett ägg och inget mer. Knappast att man har någon mer önskan än att göra en barnlös kvinna glad.
    Det kan ju hända att barnet vill. Och sen det andra du skrev får jag svara ???? på, förstår inte vad du menar.
  • kate79
    jennie ellie skrev 2007-11-05 21:02:08 följande:
    Jo jag syftade på donatorn, inte donerar hon för att hon ska få fler barn på bygden som hon vill veta hur det går för dem i skolan på jobbet mm. Det är ju inte att hon adopterar bort ett barn hon burit och fött och har någon koppling till mer än just att hon donerat ett ägg

Det är sant att om man donerar så måste man veta med sig att man inte ser detta som något av sig själv eller halva ens barn eller liknande för det fungerar ju inte.

Utan man vill ju ge ett annat par chans till ett barn. Men tanken på att deras barn kan komma vilja att kontakta en tar man ju också i beräkning så klart.

• kate79

Hade jag hamnat i situationen där jag inte fått barn hade jag betalat högt för att få ett barn.

MEN det är inte alla barnlösa som kan få fram dessa pengarna.

Det är mycket orättvisor överhuvudtaget inom vården men måste allt bli orättvist.

Och ska en donator ha 40 000 för ett ägg så blir det ju mottagaren som får betala för inte har sjukvården de resurserna.

• kate79
    Divina skrev 2007-11-07 13:05:40 följande:
    Nu tycker jag att diskussionen börjar bli riktigt intressant! Sedan har en liten fågel viskat i mitt öra att i denna tråd finns en och annan som propagerar emot att ta emot pengar men själv varit inblandad i en sådan situation. Anmärkningsvärt!DEt säger ju, om nåt, att ämnet är så tabubelagt och det finns två sidor av samma mynt om man säger så. Man vill vara moraliskt korrekt i sina val, men gör det ändå för att världen ser ut som den gör.
    Bara ifall någon skulle tro det så är denna någon ej jag.

Har svårt att förstå varför någon som tagit emot pengar skulle engagera sig i denna tråden dåFundersam
  • kate79

Jag trodde att det var så att man matchade mottagaren med givaren.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?