• Tussiluskan

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

1) "Fattigas" chanser till ägg blir istället större, då de som kan köpa sig äg hoppar ur kön till de donerade äggen.
    2)Det är ju beklagligt om de gör detta av desperation efter pengar, men samtidigt så är det ju i slutänden i ett gott syfte som är bättre än att tex prostituera sig eller råna en bank. Och jag antar att man inte låter någon igenomgå allt detta om de inte anses vara psykiskt stabila.
    3)Och vad spelar det för roll? Är det inte bättre att 10.000 barnlösa får hjälp som de betalar för, än att 100 får gratis hjälp? Skulle de som inte har några pengar vara mer värdiga en donation eller automatiskt bli bättre föräldrar? Personligen skulle jag hellre ge mitt ägg (dvs mitt barn)till de som har råd att ge 40.000 än de som inte har ett öre.

Och förhoppningsvis så kommer det alltid att finnas de som är altruistiska nog att skänka sina ägg i vilket fall. Hur som helst tycker jag att 3000kr är för lite ersättning, och även om just 40.000 kanske inte är den ideala summan heller, det får man väl kanske räkna på, så är den iallfall betydligt rimligare än futtiga 3000 kr!

Och att sälja vitala organ är en diskussion i sig som inte har med denna att göra, ett ägg är inte ett organ som man blir sjuk, försvagad eller dör av att vara utan.

Pejgan skrev 2007-11-04 06:46:51 följande:
    Du FÅR göra riktad donation (åtminstone i sthlm) men de rekommenderar det verkligen inte, främst pga de psykologiska faktorerna. Om du vet vem som får äggen är det större risk att du känner en gemensamhet med barnet när det föds, börjar se likheter med dig, börjar fundera på hur det hade blivit om du fött barnet etc.Risker med betalning för äggdonation (igen...)1. "fattiga" kan aldrig få ägg2. kvinnor i ekonomiskt utsatt situation lockas att donera trots att de kanske inte borde (det KAN vara väldigt psykoligskt påfrestande!)3. vi får en marknad där "mest pengar vinner", dvs prisjakt på ägg.
  • Tussiluskan

Nej, jag förstår inte varför någon som har 40.000 och någon som har ägg inte kan få byta grejjer med varann.

Däremot tycker jag att det vore synd om BARA de som har 40.000 kan få ägg, men det ena utesluter inte det andra. Jag skulle gärna se att staten går in och ger mer hjälp åt barnlösa, jag tror att det innebär stort psykiskt lidande att inte kunna få barn när det är det enda man vill.

Pejgan skrev 2007-11-04 14:24:36 följande:
    ok men ni som anser att 40 000 är en rimlig summa, kan ni överhuvudtaget förstå orsakerna till att INTE betala ersättningen? Jag får Inga kommentarer eller svar när jag skriver varför man inte bör betala, varför?
  • Tussiluskan

Varför skulle man säga till sitt barn att anledningen till att kvinnan gav oss sitt ägg var att hon ville ha pengar? Och i mitt tycke så är det väl inte rimligt att säga att det barnet aldrig blev till, att barnet skulle må så psykiskt dåligt av att givaren tog betalt att det är bättre att avstå.

Det är inte givaren som är förälder till barnet, det är ju de som föder barnet och älskar det och uppfostrar det, och det är upp till dem hur de förklarar för barnet att dess DNA kommer från någon annan och se till att barnet inte mår dåligt av detta.

snöstjärna71 skrev 2007-11-04 20:51:29 följande:
    Men ett ägg blir ett barn och frågan är om det är rätt mot barnet att låta det komma till världen för att den genetiska modern ville ha pengar? Som du skriver Tussiluskan är ägg inte organ som donatorn blir sjuk, förvagad eller dör av att vara utan. Men ägget blir, tillsammans med en spermie, till ett barn som redan har en lite annorlunda historia i och med att det kommit till genom donation. Frågan är om det är rätt att lägga på barnet ytterligare en inte helt okomplicerad sak, nämligen att "jag blev till, jag blev jag, för att den som genetiskt är min mor ville ha pengar"?
  • Tussiluskan

Och jag måste tillägga, att givaren ger ju inte bara för att få pengar, då finns det betydligt enklare sätt att få pengar på!

Jag skulle inte ge bort mina ägg därför att jag känner ett föräldraansvar för dem och skulle aldrig ge bort ett barn till någon. Det spelar ingen roll ifall någon skulle ge mig 40.000, trots att jag skulle behöva pengarna, för jag vill inte leva med att aldrig få veta om mitt barn har det bra.

• Tussiluskan

Nej, jag tycker att det låter som ett jättekonstigt resonemang du har där. Skulle att barn lida mer av att mamman har fått en rimlig ersättning för donationen än om hon gick igenom allt för en struntsumma? Nej, absolut inte! Och inte heller gör väl äggdonatorn det för barnets skull, ingen av de inblandade gör det för barnets skull, utan för sin egen.

Om man får ett ägg och betalar för det eller inte får ett ägg och inte betalar, vilket barn mår bäst? Ja, du ser ju själv, i det ena fallet har ju inget barn blivit till. Och det är ju det som är hela poängen med att ge donatorn bättre kompensation - att långt fler då ger sina ägg.

snöstjärna71 skrev 2007-11-04 21:32:08 följande:
    Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade.
  • Tussiluskan

Det tror inte jag.

Pejgan skrev 2007-11-05 10:25:33 följande:
    ja men det finns ju fortfarande inte hur mycket resurser som helst. Visst, de kan säkert klämma in några till men inte hur mycket som helst, OM de inte får ökade intäkter. Jag tror varken det skulle öka eller minska köerna nämnvärt eftersom jag tror att de som donerar "gratis" skulle minska proportionellt med antalet som tillkommer.
  • Tussiluskan

Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu?

Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.

snöstjärna71 skrev 2007-11-05 18:23:29 följande:
    En rimlig ersättning har jag inga problem med. För mig är en rimlig ersättning kompensation för ekonomiska utlägg och förluster men om man börjar närma sig summor som gör att man kan donera ägg för att dryga ut kassan är man inne på fel spår."Och inte heller gör väl äggdonatorn det för barnets skull, ingen av de inblandade gör det för barnets skull, utan för sin egen." skriver du. Va, donerar man ägg för sin egen skull? Vad menar du med det, att man tycker det är så kul att gå igenom ett äggplock att man gärna skulle göra det även om äggen skulle slängas eller? I så fall borde man väl betala för att få donera ägg..... Den där attityden att ingen inblandad gör nåt för barnets skull irriterar mig. Många delar inte din attityd. Men eftersom det finns en hel del folk som inte förstår att det blir _barn_ av det hela och att deras bästa måste komma i första rummet eftersom de av förklarliga skäl inte kan göra sina röster hörda tycker jag att det är bra att den svenska lagstiftningen sätter barnen i första rummet.
  • Tussiluskan

Vad jag tycker är lite konstigt är att en del verkar tycka att det är ens moraliska plikt att ge ägg och genomgå alla dessa hormonrubbningar och smärta och besvär, och att man är en girig lycksökerska om man vill ha en mer rimlig kompensation än 3000.

Som sagt, jag skulle aldrig vilja donera ett ägg, pengarna har ingen betydelse, men om jag nu skulle kunna tänka mig det skulle jag inte göra det för mindre än 30.000 eller så, tycker att det inte vore skälig kompensation då. Vad blir det för timpenning om man slår ut dessa 40.000 som vi talat om på alla timmar dag och natt från början till slut som det tar att ställa upp på det här?

• Tussiluskan
    Pejgan skrev 2007-11-07 09:20:05 följande:
    [citat]
    Men lägg av! Det är INGEN som säger något om någon moralisk plikt. Jag tycker helt enkelt inte att man inte ska donera om man inte är beredd att göra det utan att få en rejäl slant för det. Äggdonation är inte ett jobb.

Fast om det vore det skulle det finnas betydligt fler donatorer. Och nu var det inte främst dig jag syftade på, utan vem det nu var som skrev att barnet skulle må psykiskt dåligt om det fick reda på att donatorn hade fått ersättning för donationen, vilket i mitt tycke låter jättekonstigt.
  • Tussiluskan

miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:

"Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
    Vem har sagt att man ENBART vill tjäna pengar för att man får en skälig ersättning för allt man måste gå igenom? Man kan väl bli läkare för att man vill hjälpa människor, men ändå vilja ha betalt?
  • Tussiluskan

Som sagt, det är ju snarare tvärtom, att du hamnar längre fram i kön för gratisdonationer om de som betalar har en egen kö (och eftersom de ger betalt har många fler givare än vad som annars skulle kunnat uppbådas).

Och om man vänder lite på det så är det väl inte så konstigt att man som kvinna hellre ger sitt barn till ett par som har 40000kr att avvara? Varför skulle man inte ta emot pengar om det erbjöds? Ingenting är gratis här i livet, och jag tycker faktiskt inte att man kan kräva av folk att de ska gå igenom en massa fysiska och psykiska påfrestande saker bara för att någon annan vill ha barn.

Ammi1970 skrev 2007-11-08 00:27:53 följande:
    Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...
  • Tussiluskan

Nej, det är ju lite skillnad med tanke på att man erbjuder sin egen kropp och att man gör ett barn. Liknelsen var mellan att kunna göra någonting för någon annan och få skälig ersättning utan att det för den delen betyder att man är en dålig människa eller att man gör det av "fel" anledning.

Sedan undrar jag också om det verkligen spelar mottagaren så stor roll av vilken anledning givaren gör det i slutändan? Om givaren gör det av "fel" anledning, så tycker jag nog ändå att det är givaren själv som blir lidande i slutänden.

Viktigast är att man skaffar barn av rätt anledning.

miss maple skrev 2007-11-08 19:57:47 följande:

Anser du att du utför ett jobb om du donerar ägg alltså?Tänkte iom att du gör denna jämförelse?
  • Tussiluskan

Jag tror inte att det är därför, jag håller fortfarande inte med dig om att barnen blir lidande av att kvinnan får kompensation.

ifall man nu tror att barnet skulle må sp dåligt av att veta att de kommit till genom ett donerat ägg och att donatorerna får 40000 kr för besväret så är det ju upp till föräldrarna (dvs mottagarna) att besluta att inte skaffa barn på det sättet. Eller att låta bli att gå in på juridiska detaljer med barnet, eller att lära barnet att det var något fint och bra donatorn gjorde och att man kan göra fina och bra saker trots att man blir kompenserad för dem.

snöstjärna71 skrev 2007-11-08 21:34:00 följande:
    Mottagaren har väl antagligen en väldigt stark barnlängtan och det förvånar mig inte alls om man då tycker det är mindre viktigt varför donatorn donerar. Huvudsaken att man får tag på ett ägg. Det är väl snarare _barnet_ som kan ha åsikter om donatorns motiv. Jag tycker faktsikt det är lite dåligt med barnperspektiv hos vissa här. Tur att den svenska lagstiftaren tänkt på barnen.
  • Tussiluskan

Du skulle alltså inte ta betalt för att någon annan gjorde det? Det är ju det jag säger, att det kommer iallfall att finnas de som ställer upp av altruistiska skäl!

lajjalo skrev 2007-11-08 23:26:28 följande:
    hm. mycket intressant tråd. jag har länge funderat på att donera ägg (vill dock inte ha betalt för det, precis som jag inte tar betalt när jag lämnar blod. jag har något jag inte behöver men någon annan vill ha -fine då hjälper jag dig. hoppas någon gjort det samma för mig om jag varit i den sitsen)angående att samhället inte bekostar detta trots att det är klassat som sjukdom, finns det ju andra otaliga exempel på det också tyvärr. frågan är väl vad som ska prioriteras i de oändligt snäva budgetarna...vill önska alla som kämpar lycka till, dig också ts!(även om jag tycker annorlunda än dig ;-D)
  • Tussiluskan

MEN HERREGUD!!!!!
    Det är inte alls samma sak att ge ett ägg (en cell, inte et barn) till någon som att vara gravid, föda sitt barn, hålla det i sina armar och sedan ge bort det.

Jag har förstått att några av er verkar tycka det, men inte mår man dåligt för att någon gett bort ett ägg och känner att "min mamma övergav mig, varför tyckte hon inte om mig, varför var jag inte viktig", det går inte alls att jämföra.

Att ge ett ägg eller en spermie är väl mer att jämföra med en tjänst man gör en annan, när man föder barn och inte kan behålla det så ger man ju bort det för sin egen skull, inte för att göra någon en tjänst.

Bättre då att jämföra med surrogatmammor, som lånar ut sin kropp till att låta ett barn växa där och sedan ger det till de biologiska föräldrarna. Mår barnet sämre om surrogatmamman får 100 000 än om hon får 10 000?

Jag tror inte det.

Pejgan skrev 2007-11-09 09:24:48 följande:
    nej men nu tänker du fel. Det är en bättre jämförelse om du som adoptivbarn kommer fram till att din biologiska mamma sålt dig.
  • Tussiluskan

Det är väl inte så konstigt att man vill att barnet ska vara så likt en själv som möjligt, jag förstår dig fullständigt!

• Tussiluskan

fast om jag satt där och fick välja; och det ena ägget var från en kines och det andra från en blond svensk som jag själv; så skulle jag faktiskt ta det som var mest likt mig själv: men inte skulle man väl avstå från ett ägg för att det var från en annan "ras"; men vad vet jag; alla måste känna själva vad som är bäst: själv skulle jag välja att adoptera om jag var barnlös; jag kan inte tycka att det är särskilt kul att vara gravid och föda barn så om det ändå inte skulle vara mitt biologiska barn skulle jag helst rädda ett litet barn som redan fanns! obs!!!menar inte att någon annan borde göra så bara för det!!!!alla gör vad de själva känner blir bäst:

*trasigt tangentbord*

• Tussiluskan

Att ta ett ägg från en donator som liknar en själv till färgerna ökar naturligtvis chanserna markant till att få ett barn som är så likt en själv som möjligt. Huruvida man har lättare att ta till sig ett barn som är mer likt en själv vet jag inte, men det är väl inte helt osannolikt. Min adopterade mörkhyade kompis fick ett barn som är mörkt som hon själv och ett som är nästan lika blekt som den svenska pappan. Visserligen har tonen alltid varit skämtsam, men hon har ändå uttryckt en viss besvikelse över att den ena blev så "vit"

Även det här med att vilja ha vackra barn tycker jag är förståeligt. Jag har läst mycket evolutionär psykologi, och där lär man sig att "skönhet" är ett tecken på bra, friska gener, och att vackra människor har det lättare i livet än fula. Klart man inte tackar nej till snygga gener om de erbjuds!

• Tussiluskan

Ja, om man kunde garanera att barnet aldrig fick reda på att mamma inte är ens biologiska mamma utan att man kommer från en annan kvinnas ägg, så vore det kanske bättre för barnet om man inte berättade. Men eftersom man inte kan garantera det så tycker iallafall jag att det är bäst att vara helt ärlig från början.

Och visst är det ingen garanti att slippa stornästa barn bara för att donatorn har en liten näsa, men oddsen ser ju betydligt bättre ut! Vad det nu skulle vara för fel på stor näsa?

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?