Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
1) "Fattigas" chanser till ägg blir istället större, då de som kan köpa sig äg hoppar ur kön till de donerade äggen.
2)Det är ju beklagligt om de gör detta av desperation efter pengar, men samtidigt så är det ju i slutänden i ett gott syfte som är bättre än att tex prostituera sig eller råna en bank. Och jag antar att man inte låter någon igenomgå allt detta om de inte anses vara psykiskt stabila.
3)Och vad spelar det för roll? Är det inte bättre att 10.000 barnlösa får hjälp som de betalar för, än att 100 får gratis hjälp? Skulle de som inte har några pengar vara mer värdiga en donation eller automatiskt bli bättre föräldrar? Personligen skulle jag hellre ge mitt ägg (dvs mitt barn)till de som har råd att ge 40.000 än de som inte har ett öre.
Och förhoppningsvis så kommer det alltid att finnas de som är altruistiska nog att skänka sina ägg i vilket fall. Hur som helst tycker jag att 3000kr är för lite ersättning, och även om just 40.000 kanske inte är den ideala summan heller, det får man väl kanske räkna på, så är den iallfall betydligt rimligare än futtiga 3000 kr!
Och att sälja vitala organ är en diskussion i sig som inte har med denna att göra, ett ägg är inte ett organ som man blir sjuk, försvagad eller dör av att vara utan.