• uniMog

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Tussiluskan skrev 2007-11-02 22:14:33 följande:
    Fast jag tro inte det, jag tror att de som donerar av omtanke och oskälviskhet kommer att fortsätta med det, medans det även kommer att finnas donatorer som tar betalt.
    Bara för att vi är osjälviska så är vi ju inte korkade. Om "alla andra" får en jäkla massa pengar för sina ägg är det väl klart att vi vill det också?
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • uniMog
    Smurfan 81 skrev 2007-11-02 22:31:50 följande:
    Men säger inte antalet donationer en del om vad kvinnor tycker om ersättningsnivån??? Om det nu står så många kvinnor i kö för att få ett ägg och kvinnor som har ägg att donera inte gör det för (kan vara en anledning) det är för låg ersättning, tror ni inte då att man skulle kunna hjälpa fler barnlösa om man höjde ersättningen?
    och jag hävdar igen att om man låter bli att göra det pga ersättningen kanske man ska donera. 40 000 kanske inte är mycket pengar för en heltidsarbetande med partner men för en ensamstående mamma eller för en student kan det vara otroligt lockande att donera pga ersättningen och SÅ himla noga var inte den psykologiska utvärderingen så att man inte kan lura den om man är lite smidig.

Jag tycker det är lite läskigt att tänka mig en utveckling som i USA där kvinnor SÄLJER sina ägg till högstbjudande, där man har "äggmäklare" och där kvinnor ser det som en lätt utväg ur ekonomiska bekymmer.
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-03 11:42:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:40:51 följande: Tack! Jag blir utmålad som värsta sortens egoist och idiot här emellanåt. De som känner mig vet att jag inte alls är sån!
    Det är verkligen inte meningen och jag hoppas att jag lyckats hålla mina inlägg på en saklig nivå. Jag tycker varken att du är hemsk eller idiot, jag vill bara framföra mina åsikter om varför jag inte tycker att det är lämpligt med betalning för donation.
  • uniMog

Du FÅR göra riktad donation (åtminstone i sthlm) men de rekommenderar det verkligen inte, främst pga de psykologiska faktorerna. Om du vet vem som får äggen är det större risk att du känner en gemensamhet med barnet när det föds, börjar se likheter med dig, börjar fundera på hur det hade blivit om du fött barnet etc.

Risker med betalning för äggdonation (igen...)
    1. "fattiga" kan aldrig få ägg
    2. kvinnor i ekonomiskt utsatt situation lockas att donera trots att de kanske inte borde (det KAN vara väldigt psykoligskt påfrestande!)
    3. vi får en marknad där "mest pengar vinner", dvs prisjakt på ägg.

• uniMog

ok men ni som anser att 40 000 är en rimlig summa, kan ni överhuvudtaget förstå orsakerna till att INTE betala ersättningen? Jag får Inga kommentarer eller svar när jag skriver varför man inte bör betala, varför?

• uniMog

...många inlägg men jag svarar på svaret på mitt eget...

Problemet med att kvinnor säljer sina ägg för pengarna är att det faktiskt är en mental påfrestning. Den psykologiska undersökningen är ärligt talat skitdålig så det är INTE svårt att ta sig förbi den. Jag vill inte ha en situation där kvinnor ser äggdonation som en möjlighet att få en bättre ekonomi och sen står där 5 år senare och ångrar allt de gjort.

Problem nr 2 är att jag inte vill se en marknad där kvinnor säljer sina ägg till högstbjudande. Om man kunde komma med en lösning där landstinget ger tex 10 000 så skulle jag inte klaga men jag anser inte att mottagaren ska betala de kostnaderna, eller åtminstone inte att donatorn ska kunna trissa upp priset.

Och sen ang. att folk skulle donera ändå: det tror jag faktiskt inte alls. Jag har donerat och skulle donera igen om jag blev frågad men om jag kunde få 40-100 000 för dem, inte fan skulle jag ge bort dem gratis då!

• uniMog

...och slutligen: det skulle troligen inte gå fortare för de som inte har pengar att betala eftersom det inte finns resurser till speciellt många fler donationer än vad som görs idag. Det är jäkligt tight med tider redan nu, och det skulle inte gå att öka resurserna om inte LANDSTINGET tillförs pengar, vilket ju inte skulle ske om det är donatorn som får pengarna.

• uniMog
    Divina skrev 2007-11-05 10:12:16 följande:
    Men det man syftar på är att om någon med 40.000 står i kön och får en person (som inte skulle donera gratis) med sig som korsdonator så går det ju fortare för de andra i kön också. Det tillkommer ju en person som inte skulle ha donerat annars...
    ja men det finns ju fortfarande inte hur mycket resurser som helst. Visst, de kan säkert klämma in några till men inte hur mycket som helst, OM de inte får ökade intäkter. Jag tror varken det skulle öka eller minska köerna nämnvärt eftersom jag tror att de som donerar "gratis" skulle minska proportionellt med antalet som tillkommer.
  • uniMog

..och så tror jag dessutom att alla som KAN betala skulle fylla upp schemat så mycket att det inte skulle gå särdeles mycket fortare för dem som ska gå gratisvägen.

Men iof, det går ju att lösa genom att man kan betala donatorn om man gör allt privat. Men då tror jag inte de skulle få några donatorer alls till landstinget

• uniMog
    Divina skrev 2007-11-05 10:25:20 följande:
    Du tycker att det är fel att ta emot pengar, men gör det själv ändå, trots att det är fel, om du blir erbjuden? Om andra får betalt så ska du ha det med, trots att du tycker det är fel? Är det så du menar?
    nej jag tycker definitivt inte det är fel att ta emot pengar, jag tycker att det är fel att KRÄVA pengar. Och då av de anledningar jag skrivit.
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-05 13:23:37 följande:
    Men om man "säljer" en gång och donerar en gång då? Om det skulle finnas ett sådant system. Jag tänker göra både och. Vinner jag på lotto imorgon så ska jag donera ändå. Utan att någon behöver ge mig något i gåva tillbaka.
    Alltså jag är emot det av principiella skäl och för att jag ser stora risker med det. Det har ju absolut inget med just din situation att göra och jag hoppas verkligen att du kommer få hjälp oavsett!
  • uniMog

divina, jag tycker VERKLIGEN inte att du är en skitstövel! Bara för att jag inte tycker som du tycker jag inte att du är en idiot.

Tjockomammut skrev 2007-11-06 17:27:24 följande:
    Det kostar ju massor att adoptera också... är det också fel då? Mår adopterade barn dåligt när de får reda på hur mycket de kostat sina adoptionsföräldrar? Allt här i världen kostar. Varför ska just äggdonation vara någon sorts frivillig gratis "Florence Nightingale - grej" Nä Divina, skit i alla präktiga kommentarer. Man gör precis som man vill. Och jag skulle aldrig själv utsätta min kropp för äggdonation för nån struntsumma. Hur snäll jag än vill vara. Lycka till!
    Fortfarande. Pengarna för adoption går inte till barnets föräldrar, de går till omkostnader kring själva adoptionen.
  • uniMog
    Tjockomammut skrev 2007-11-06 20:20:29 följande:
    Fortfarande. Det är fortfarande endast "de mer välbärgade" som har råd att adoptera. Mellan 64 000 och upp till 126 000 kostar det att adoptera ett barn.
    Ja? Så därför är det rimligt att ta betalt av andra också? Vad är rimligheten i det? Bara för att det är dyrt med en typ av behandling så måste vi göra andra dyrare?

Att adoption är dyrt är pga att organisationerna som handhar adoptionerna har omkostnader, inte för att mamman/pappan ska få betalt för sina barn.

Pengarna för en äggdonation skulle gå till donatorn, inte till landstinget (DET hade jag möjligen kunnat förstå)
  • uniMog
    Tussiluskan skrev 2007-11-06 22:11:41 följande:
    Vad jag tycker är lite konstigt är att en del verkar tycka att det är ens moraliska plikt att ge ägg och genomgå alla dessa hormonrubbningar och smärta och besvär, och att man är en girig lycksökerska om man vill ha en mer rimlig kompensation än 3000.Som sagt, jag skulle aldrig vilja donera ett ägg, pengarna har ingen betydelse, men om jag nu skulle kunna tänka mig det skulle jag inte göra det för mindre än 30.000 eller så, tycker att det inte vore skälig kompensation då. Vad blir det för timpenning om man slår ut dessa 40.000 som vi talat om på alla timmar dag och natt från början till slut som det tar att ställa upp på det här?
    Men lägg av! Det är INGEN som säger något om någon moralisk plikt. Jag tycker helt enkelt inte att man inte ska donera om man inte är beredd att göra det utan att få en rejäl slant för det. Äggdonation är inte ett jobb.

Jag är definitivt varken övermoralisk, har några rosenröda solglasögon eller något annat. Jag HAR varit i den barnlöses situation, även om det för oss till slut löstes på "naturlig väg". Jag HAR gråtit mig till sömns över ångesten över att inte (tro sig) kunna få barn. Jag HAR trälat fram och tillbaka om huruvida jag skulle kunna stanna hos min man om det var honom det var fel på (han vägrar spermadonation, adoption etc). Jag vet precis hur mycket man är beredd att offra sin högra arm. Jag skulle betala bra mycket mer än 40 000 för ett ägg om det gav mig ett barn. Det är inte det det handlar om!

Jag har skrivit VARFÖR jag tycker det är fel minst 10 ggr och jag börjar lessna på alla insinuationer om att jag skulle vara hjärtlös, tycka att man är dum i huvudet om man kräver pengar eller något annat.
  • uniMog
    Moparwoman skrev 2007-11-07 09:32:17 följande:
    Varför finns det inga donatorer som gör det gratis när det är så omoraliskt fel att ta emot pengar?
    Det gör det. Jag är en av dem och en av mina bekanta och jag har "lärt känna" 5st till bara här på familjeliv.
    Det är inte BARA donatorbrist som gör att köerna är långa, det är dessutom brist på resurser i landstinget.
    Helt ärligt tror jag att det skulle tillkomma fler donatorer om de tog bort icke-anonymiteten än om de lät mottagarna betala. Eller om de lät donatorer donera fler ggr för jag hade gjort det årligen om jag fick

Och återigen... jag har absolut INGET emot att mottagarna FRIVILLIGT betalar donatorn. Men jag ogillar skarpt tanken på en "svarta börsen" med ägg där man säljer till högstbjudande samt en situation där icke lämpade kvinnor donerar för att ta sig ur ekonomisk knipa. enkelt är det inte att donera, varken mentalt eller fysiskt och den psykologiska undersökningen är klart bristfällig och lätt att ta sig igenom.
  • uniMog

Squirl, jag menar alltså att kvinnor gör en donation för att ta sig ur en ekonomisk kris utan att ha egentligen tänkt igenom beslutet. Det är en ganska påfrestande mental process att gå igenom med mycket frågor. Hur ställer jag mig till ett eventuellt barn, kommer det kännas som "mitt" barn, kommer det bli jobbigt om h*n söker upp mig i framtiden etc. Det är inget beslut som man ska göra av ekonomiska skäl.

Och det är fullt möjligt att det inte skulle bli en "svarta börsen"-situation men jag tror att risken är stor eftersom barnlängtan är något som gör är lätt att spela på.

• uniMog
    Squirl skrev 2007-11-08 11:23:45 följande:
    Jag kan bara hålla med i allt du säger. För jag vill ju också att alla ska få det de vill. Och att människor får en såpass bra utbildning att de av empatiska skäl donerar.Jag vill också att Divina ska få hjälp av landstinget att åtgärda sin sargade kropp.Men det hjälper ju inte mig och mannen som fösökt på varenda sätt som finns att bli gravida. Det ger ju inte oss en bebis. Mina fina tankar ger inte Divina det hon behöver heller.Det finns massor med saker jag vill åtgärda i världen. Men först vill jag ha en bebis.
    Du får säga till om det här blir för privat men har ni väldigt höga krav på er donator eller hittar ni ingen överhuvudtaget?
  • uniMog
    Squirl skrev 2007-11-08 12:49:47 följande:
    Vi har redan en donator. Utomlands. Jag fick missfall för en månad sedan men vi har sex ägg kvar i frysen.Höga krav, näe, du anar inte hur billig man blir i vårt läge. Jag brukar säga att jag nöjer mig med en chimpansunge.
    Ah okej. Då håller jag tummarna för att ni lyckas med frysen!

Jag undrade mest eftersom jag känner flera som funderar på/ska donera
  • uniMog
    jennie ellie skrev 2007-11-08 23:13:01 följande:
    Tänk vad dåligt adoptivbarnen skulle må om föräldrarna började tala om hur mycket de kanske skuldsatt sig för att kunna skaffa barnet... Eller att du min lilla kostade 200.000 i försökskostnader innan vi lyckades få till det med dig....Herregud vad gör det barnet för nytta att prata om liknande saker, sedan om barnet i vuxen ålder börjar fundera över pengarna så är de nog mest glada att de fick bli till
    nej men nu tänker du fel. Det är en bättre jämförelse om du som adoptivbarn kommer fram till att din biologiska mamma sålt dig.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?