• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

wellah skrev 2007-11-02 12:51:05 följande:
    Hej, snubblade in i tråden, men vissa saker som graviditeten ställt till med kan man ju få korrigera gratis via landstinget...
    Det är otroligt svårt att få det. Har testat, men pengarna är "slut" vad nu det ska innebära.
  • Divina
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 12:53:25 följande:
    skulle gärna låna ut min livmoder till någon som inte kan få finns ju dom som har äggen men livmodern är skadad och klarar inte av att bära ett barn.  tror jag såg på tvn att nån surrogat mamma fick 150 000 + rese kostnader och lite annat!
    Det var nog dessvärre i USA...
  • Divina
    Barbamamma74 skrev 2007-11-02 12:50:25 följande:
    Här kan jag ju smita in med min fråga !!! FÅR man donera ägg i Sverige??(ursäkta om det är en dum fråga men jag trodde inte man fick det??!!)
    Ja det får man, men man ska vara frisk, jag tror det var under 35 år och helst ska/måste man ha barn sedan innan.
  • Divina
    Barbamamma74 skrev 2007-11-02 12:59:02 följande:
    Jag skulle kunna ge bort mina till en kompis då som inte har några?? Jag trodde inte man fick det !!! Tack för svaret??
    Jo, du kan ställa upp med dina ägg direkt till kompisen eller flytta fram dem i kön för att donera dina till en okänd så dina kompisar kan få en okänd donators ägg!
  • Divina
    wellah skrev 2007-11-02 12:59:43 följande:
    Vilket landsting bor du i?
    Malmö!
    Nära till MAS om jag skulle få ge ägg där.
  • Divina
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 13:01:43 följande:
    ja det var i usa glömmde skriva det=)
    Ja, där får man ersättning.
    Var skriven som donator där, men blev bortplockad pga fågelinfluensa. Kändes som ett skämt, för vi har inte det i Sverige, men de är rätt noga där... hehe
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:03:00 följande:
    ja alltså JAG tycker det är fel/girigt/omoraliskt att ta betalt. Då tycker jag inte att det längre är något man gör för någon annans skull utan för din egen. De som behöver äggdonation har ofta redan stora skulder i bagaget, de flesta som har möjlighet går ju redan nu via privata alternativ för att köerna i landstinget är så höga. Känslig fråga? Njae men jag kan inte relatera till den. Själv är jag ju beredd att göra det helt utan ersättning så många gånger som det behövs så självklart kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha så höga summor som 40 000 för det. Vid en adoption har du helt andra kostnader som måste betalas, det är ju inte mamman som får de pengar som det adopterande paret betalar. (eller??)
    Jag tycker du har tur som inte har något behov av att få något i utbyte. Du har dock aldrig varit i min situation, kan jag förstå?

Man kan ju få det betalt via landstinget och om man då överväger ett privat alternativ, med de kostnader det innebär kan man ju istället se det som så-att man ger de pengar man tänkt lägga på privatvården till en behövande som kan hjälpa dem istället, gratis, via landstinget?
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:12:57 följande:
    Du får 3000 netto. Det anser jag är en ganska rimlig ersättning, möjligen något högre. Så jäkla besvärligt är det faktiskt inte.
    Ok, så du tycker att det är rimligt att få 5000 men inte 40.000 för besväret?
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:18:52 följande:
    jag tycker det är rimligt att få ersättning för kostnader som utebliven arbetsinkomst, tiden du lägger ner på att åka fram och tillbaka. Plus att jag anser att den kostnaden ska tas av landstinget och inte av det mottagande paret. (Därmed är det inte rimlgit att förvänta sig 40 000 eftersom landstinget inte har de resurserna) Plus att jag inte anser att det ska finnas en ekonomisk anledning bakom beslutet att donera ägg.Och enda anledningen att jag tycker att man kan höja den något är att det kanske lockar några fler tveksamma utan att för den skull göra det till något som man kan leva på.
    Ok, då förstår jag bättre! Men i vilket fall är det brist på ägg och om man ändå tänkt betala stora summor till privatkliniker för att skynda på sitt fall, så kan man ge de summorna till någon som verkligen är i behov av de pengarna och gå landstingsvägen istället, enligt mig.
  • Divina
    eleena skrev 2007-11-02 13:34:18 följande:
    Jag skulle överväga surrogat (med annans ägg) om det hade lönat sig (ekonomiskt) för hela min familj att jag genomgick det man faktiskt genomgår som gravid.5000 är helt för lite för en plågsam behandling, hormoner, skörd etc. Hormonerna genomsyrar ju hela familjens vardag, inte bara inkomstbortfall.
    ja, man vet ju inte hur man kommer att må. Finns inga färdiga mallar...
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?