• Bei Bei

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Har läst hela tråden.

Jag har själv funderat länge på att donera ägg. Just nu går det inte eftersom jag är lyckligt gravid. (en gåva inte alla får så självklart)

Jag tycker det är själviskt att kunna tänka sig att donera OM man får ersättning för det.
    40 000:- kanske inte anses som mkt pengar i allas ögon men många barnlösa par har inte de pengarna. Om det skulle bli praxis att man betalar "donatorn" så stora summor så skulle dem som inte har råd hamna ännu längre bak i kön. Är det rättvist? Ska bara de som har lite pengar eller möjligheter att låna få lov att med hjälp få chans att bli föräldrar?

Jag tycker det är underbart att man inte får kräva pengar av paret som vill ha hjälp. Ska man hjälpa någon bör det göras av rätt anledning, det borde komma djupt från hjärtat att man kravlöst & osjälviskt vill hjälpa andra med den största gåvan man kan ge någon -ett barn-

Jag hoppas att jag blir en donator någon gång i framtiden och då ska jag göra det för kärlekens skull, inte pengar.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Nej, men om ni gör upp en deal mellan er så är det ju en betalning, ingen gåva. En gåva ger man utan att få en anmodan om det, en gåva ger man från hjärtat utan att någon skall be om det.

Divina skrev 2007-11-03 17:51:50 följande:
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Nej, 3000 får de.

jennie ellie skrev 2007-11-03 20:11:51 följande:
    300, inte mycket det heller och de får bara ge 6 gg totalt inkl egna barn
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Ja, det är väl jämnställt & bra?

Seriöst ska man inte göra det för pengarnas skull. Då gör man det av fel anledning, tycker jag. Jag ska förmodligen göra det senare och jag hade kunnat tänka mig att betala medicinerna själv också, man hjälper ju någon annan med det största som finns här i livet. Kan man göra något finare?

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 20:13:42 följande:
    Va? Får de lika mycket för att onanera som vi får för att donera ett ägg?
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Skulle du göra det även om mottagarparet inte skulle ha råd att ge dig det du vill ha?

Divina skrev 2007-11-03 20:24:27 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:16:33 följande:Jag gör det inte för pengarnas skull. Det trodde jag att jag klargjort i tråden.
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Men du skulle inte donera förens du hade pengar till din operation?
    Alltså, du skulle inte donera (utan ersättning) om du inte har egna pengar att finansiera operationen med?

Divina skrev 2007-11-03 20:27:44 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:26:26 följande:Om jag själv vinner på lotto och kan bekosta min operation kommer jag donera ägg ändå! Ja!
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Jag kanske låter kall & brutal. Inte verkligen min mening. Jag förstår att du verkligen vill ha den här operationen.
    MEN det är ingen gåva, det är ett krav. Ett villkor för att du ska hjälpa dem. Det kan aldrig bli en gåva så länge du inte ställer upp först med en donation (kravlöst) och de sedan skulle ge dig opertionen som tack (utan att du knystat om att du vill ha pengarna/operationen av dem)

Divina skrev 2007-11-03 20:34:08 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:30:35 följande:Jag donerar till ett par som vill ge mig min operation som gåva, men vi genomför behandlingen så många ggr tills de verkligen blir gravida. Om vi får fast jobb eller annat som gör att jag på egen hand kan bekosta min operation så donerar jag till vem som helst! Hjälper gladeligen fram någon längtande i kön.
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Jo, det förstår jag med... Men det kan aldrig bli en gåva, utan snarare ett krav eller ett villkor för att du ska ställa upp och då bryter ni mot lagen.

Har du testat att söka fonder? Det finns mängder med pengar att söka om man bara hittar rätt fond!

Divina skrev 2007-11-03 20:41:18 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:39:31 följande:Tja, det är lite svårt att få en operation utan att ha berättat att jag lider helvetes kval.
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Gör det! Det finns massa rika människor som donerar pengar som bara blir liggande...

Divina skrev 2007-11-03 20:45:01 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:44:22 följande:Nej, faktiskt inte... Det är värt att kolla upp!!
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Ingen aning. Googla på det eller starta en tråd på fl vet ja

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 20:46:36 följande:
    Hur söker man fonder?
    ♥ Ronja ♥
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?