• andah

Smakportioner = grönt bajs och diarré

Hej!

Min son är drygt 5 månader och vi har sedan ett par veckor tillbaka börjat med smakportioner. Först potatis i fem dagar, då börjarde han bajsa grönt bajs hela tiden, sedan morötter i fem dagar, då blev det diarré, och sedan på inrådan av BVC majs som ska vara stoppande. Med majsen blev bajset helt ärtgrönt!

Innan vi började med smakportioner bajsade han några få gånger varje vecka och nu är det ca fem gånger om dagen!

Nu har vi tagit paus från smakportionerna några dagar, men bajset är fortfarande illgrönt. Vågar jag sätta igång igen och ge honom majs? Det måste ju vara jobbigt för hans mage eftersom han reagerar så på det!

Någon som känner situationen? Någon gång måste han ju vänja sig...

• Svar på tråden Smakportioner = grönt bajs och diarré
  • andah

Hej igen! Tack för alla svar!

Oj hoppsan skrev 2007-10-30 13:17:48 följande:

På BVC Säger de att jag kan göra som vi känner om hon inte uppenbart vägrar äta eller har ont i magen *förvirrad*
    [/citat]

Jag tycker att det kan vara svårt att få raka och klara råd från BVC, det är som att de måste nyansera sina svar för att inte styra oss föräldrar för mycket. Ibland vill man ju bara ha ett klart råd som man kan ta ställning till, inte en massa velande!

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2007-10-30 12:21:03 följande:
    [citat]
    Det är ingen brådska med smakisarna! Han är ju så liten.
    Låter ju hemskt av mig att säga, men jag känner mig ändå lite stressad! Ska börja jobba om 3 1/2 månad och vill att lillen ska vara någotsånär avvänjd från bröstet då, så att det hela inte blir mer traumatiskt än nödvändigt!

I alla fall så tar vi en paus från smakisarna nu. Vi ska till BVC i slutet av nästa vecka. Vi tänkte pröva igen efter det besöket, om allt verkar bra med lillen vill säga.
  • andah

Ja, det där mittenstycket skulle ju inte vara ett citat! Det blev fel! Hoppas att ni förstår ändå!

• andah

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2007-10-31 11:44:54 följande:

Sen behöver du ju inte sluta amma bara för att du börjar jobba! Du har all laglig rätt att gå ifrån jobbet när du behöver för att pumpa eller amma! (kanske kan pappan komma förbi en gång om dagen eller så i början för en lite smidigare "inskolning"? Det kan ju bli traumatisk att både avvänjas vid bröstet och vänja sig vid att mamma är borta på dagarna!)Sen kan du ju amma som vanligt när du är hemma!
    Tyvärr är det lite svårt att genomföra eftersom jag jobbar ca en timmes resväg hemifrån! Annars hade det nog varit bra, även för mig, även jag skulle nog behöva en inskolning...

Ja, vi väntar i alla fall med maten ett tag nu, det låter lovande med Sigrids bajs-utveckling... :)
Svar på tråden Smakportioner = grönt bajs och diarré