• andah

Smakportioner = grönt bajs och diarré

Hej!

Min son är drygt 5 månader och vi har sedan ett par veckor tillbaka börjat med smakportioner. Först potatis i fem dagar, då börjarde han bajsa grönt bajs hela tiden, sedan morötter i fem dagar, då blev det diarré, och sedan på inrådan av BVC majs som ska vara stoppande. Med majsen blev bajset helt ärtgrönt!

Innan vi började med smakportioner bajsade han några få gånger varje vecka och nu är det ca fem gånger om dagen!

Nu har vi tagit paus från smakportionerna några dagar, men bajset är fortfarande illgrönt. Vågar jag sätta igång igen och ge honom majs? Det måste ju vara jobbigt för hans mage eftersom han reagerar så på det!

Någon som känner situationen? Någon gång måste han ju vänja sig...

• Svar på tråden Smakportioner = grönt bajs och diarré
  • pyretina

Oj bajset kan ju ändra färg efter regnbågen ibland.. *asg* Skämtosido...
    Sonen hade oxå perioder när han kunde bajsa 3-5 ggr/dag.. Sen gick han tillbaka till att bara bajsa en gång per dag.. Beroende på vad som finns på matmenyn..
    Allt från att de blev hårdare till lite lösare... Färgen ändrades oxå beroende på vad han åt.. Men eftersom han hade väldigt grönt före vi började med smakisar så blev de mer brunt när de kom mat in i bilden... Får han morötter eller plommon så ser man de direkt på färgen..

Tror att de tar ett tag innan deras mage har vant sig ordentligt vid maten, så man får nog räkna med att de rubbas med färg och bajsmängden...

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • Helene m Olivia o Sigrid

Han är tydligen inte redo för annan mat än!
    Ta en paus i ett par veckor (eller mer, tills bajset återgått till det normala och ett tag till!) och prova sen igen!
    Det är ingen brådska med smakisarna! Han är ju så liten.

Tycker det är konstigt av BVC att rekommendera MER mat när han så uppenbart inte är redo!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Oj hoppsan

vi har samma problem - bajs ofta och ibland nästan limegrönt... men hon verkar inte ha ont i magen. Jag tror att det startade när vi började med grötsmakis. När hon fick morot verkade det som om det var lite stopp men när hon fick gröten blev det fart på magen...

Jag vet inte heller om man ska fortsätta smaka eller om man ska vänta? På BVC Säger de att jag kan göra som vi känner om hon inte uppenbart vägrar äta eller har ont i magen *förvirrad*

• moosen

Ja gud, min dotter fick ut nåt som hade regnbågens alla färger....
    I olika lager... haha... jisses vad jag skrattade.. hihi....
    men kunde se i vilken ordning hon hade ätit vad... =)

• hanna98h

Att avföringen ändrar färg, form och mängd hör ju till... så länge han inte har ont i magen eller reagerar på annat sätt så är det väl bara att fortsätta tycker jag

hanna98h skrev 2007-10-30 22:49:50 följande:
    Att avföringen ändrar färg, form och mängd hör ju till... så länge han inte har ont i magen eller reagerar på annat sätt så är det väl bara att fortsätta tycker jag
    Men grönt och diarré ska det ju INTE vara!
  • andah

Hej igen! Tack för alla svar!

Oj hoppsan skrev 2007-10-30 13:17:48 följande:

På BVC Säger de att jag kan göra som vi känner om hon inte uppenbart vägrar äta eller har ont i magen *förvirrad*
    [/citat]

Jag tycker att det kan vara svårt att få raka och klara råd från BVC, det är som att de måste nyansera sina svar för att inte styra oss föräldrar för mycket. Ibland vill man ju bara ha ett klart råd som man kan ta ställning till, inte en massa velande!

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2007-10-30 12:21:03 följande:
    [citat]
    Det är ingen brådska med smakisarna! Han är ju så liten.
    Låter ju hemskt av mig att säga, men jag känner mig ändå lite stressad! Ska börja jobba om 3 1/2 månad och vill att lillen ska vara någotsånär avvänjd från bröstet då, så att det hela inte blir mer traumatiskt än nödvändigt!

I alla fall så tar vi en paus från smakisarna nu. Vi ska till BVC i slutet av nästa vecka. Vi tänkte pröva igen efter det besöket, om allt verkar bra med lillen vill säga.
  • andah

Ja, det där mittenstycket skulle ju inte vara ett citat! Det blev fel! Hoppas att ni förstår ändå!

andah skrev 2007-10-31 08:41:40 följande:
    Låter ju hemskt av mig att säga, men jag känner mig ändå lite stressad! Ska börja jobba om 3 1/2 månad och vill att lillen ska vara någotsånär avvänjd från bröstet då,
    Jag förstår att du är stressad men det ska ju inte gå ut över lillens mage!

På 3 månader kan man hinna komma rätt långt med maten och jag tror nog att det går jättebra! 
    När Sigrid blev så i magen av smakisar (grönt slemmigt skum när hon fick potatis) tog vi bara två veckors paus och sen efter det gick det jättebra!
    Vi tog det dock lugnt ett bra tag efter det.

Sen när pappan är hemma med honon kanske det går lättare? Lillen kanske inte klarar stora portioner då men kanske lite mindre och oftare?

Sen behöver du ju inte sluta amma bara för att du börjar jobba!
    Du har all laglig rätt att gå ifrån jobbet när du behöver för att pumpa eller amma! (kanske kan pappan komma förbi en gång om dagen eller så i början för en lite smidigare "inskolning"? Det kan ju bli traumatisk att både avvänjas vid bröstet och vänja sig vid att mamma är borta på dagarna!)
    Sen kan du ju amma som vanligt när du är hemma!
  • hanna98h

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2007-10-31 01:24:33 följande:

Men grönt och diarré ska det ju INTE vara!
    Att barns bajs är grönt är inte ovanligt... kan bero på mat, eller en infektion eller tänder - ja, lite av varje. Och att få diarré av morötter är inte heller så konstigt eftersom just morötter är rätt så svårsmält för små magar...
  • vill bli mamma meddetsamma

min son har haft exakt sånt bajs nu i 10 dagar, diarré och grönt. Vissa dagar har han bajsat 10 ggr, idag hittills tre. BVC och barnakuten har sagt att jag inte ska oroa mig så länge hans allmäntillstånd är som vanligt och han kissar som han ska.

Vi har ätit smakisar i 8 veckor men det är först nu han reagerar, fast jag tror inte det beror på dem utan snarare en infektion i kroppen.

Hoppas våra barn snart bajsar lite mindre...

• andah

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2007-10-31 11:44:54 följande:

Sen behöver du ju inte sluta amma bara för att du börjar jobba! Du har all laglig rätt att gå ifrån jobbet när du behöver för att pumpa eller amma! (kanske kan pappan komma förbi en gång om dagen eller så i början för en lite smidigare "inskolning"? Det kan ju bli traumatisk att både avvänjas vid bröstet och vänja sig vid att mamma är borta på dagarna!)Sen kan du ju amma som vanligt när du är hemma!
    Tyvärr är det lite svårt att genomföra eftersom jag jobbar ca en timmes resväg hemifrån! Annars hade det nog varit bra, även för mig, även jag skulle nog behöva en inskolning...

Ja, vi väntar i alla fall med maten ett tag nu, det låter lovande med Sigrids bajs-utveckling... :)
  • Hejsan91hejsan

Exakt samma här nu sedan vi började med smakupplevelser. Har endast gett lite slick på fingret någon enstaka gång och hans mage verkar balla ur. Han har gått från att bajsa varannan dag till nu efter varje amning, och grönt!! Bvc bad oss nu avvakta lite. 

hur gick det för er? Lugnande magen ner sig? Hur gjorde ni?

Svar på tråden Smakportioner = grönt bajs och diarré