Inlägg från: Annica med A 03 och L 05 |Visa alla inlägg
  • Annica med A 03 och L 05

Leka doktor - harmlöst eller...? Hjälp hur ska jag hantera situationen?

Hej! Jag skrev ett EXAKT likadant inlägg för ett år sedan, då vår dotter var 3,5 år. Hon och hennes bästa kompis, en kille som är 6 månader yngre, hade som vana att stänga in sig och leka GYNEKOLOG! Först började det med att undersöka utanpå byxorna, men nyfikenheten tog överhanden och när vi förstod vad de höll på med så var det för sent, Amanda kom utspringande till oss ovetande föräldrar med en skada i snippan, då hennes bästis försökt undersöka henne där med en doktorsgrej från doktorsväskan. De fick därmed förbud att leka med doktorsväskan bakom stängd dörr, och om de skulle leka med den så skulle någon vuxen vara med och kläderna på. Men inte kan man förbjuda "normal" nyfikenhet - nej, de där två Piff o Puff klädde ibland av sig i smyg på dagis (de smet in på eget rum) och de klädde av sig för att bada tillsammans och de blev såååå generade när vi kom på dem (eller dagispersonalen).

Vi sa till dem att man får vara naken när man är ensam hemma, eller på toaletten, eller när man ska bada eller duscha, men att man inte klär av sig på dagis eller leker doktor nakna. Efter nån månad var det inte intressant längre!

Jag vet att jag också lekte "nakenlekar" med min bästa kompis när jag var liten, och vi visste mycket väl att det var "tabu" så vi stängde in oss och blockerade dörren. Men jag kan inte tycka att nåt av denna nyfikenhet är fel, såtillvida barnet inte tar skada fysiskt eller psykiskt (t ex om nån av din dotter eller hennes kompis inte vill leka, men känner att de måste "ställa upp" för den andra). Måste dock säga att jag förstår dina tankar och känslor, för jag har varit där.

Personalen på vårt dagis (Amanda och hennes bästis gick på samma avdelning - vi har dock flyttat nu) gjorde heller ingen större grej av det hela mer än att tillrättavisa. Deras barn hade också lekt samma lekar i 3-4års-åldern och det var ingen som tykte att det var konstigt.

Nu är Amanda 4,5 och hon tycker inte alls att nakenhet är speciellt spännande längre, och doktorsväskan är inte använd på en evighet.

KRAM!

Svar på tråden Leka doktor - harmlöst eller...? Hjälp hur ska jag hantera situationen?