• Mingus

Leka doktor - harmlöst eller...? Hjälp hur ska jag hantera situationen?

För ca en vecka sedan visade vår 3,5 åriga dotter en (låtsas)spruta från sin doktorsväsk och berättade att hon haft den i snippan då hon lekte med en tjejkompis. Jag blev lite chockad men tycker att jag fann mig bra och gjorde ingen stor sak av det mer än att jag sa att man inte får ha saker i snippan för att man kan göra sig illa. Jag hoppades att det var en engångs grej men sedan dess leker hon ofta samma sak (att hon är sjuk i snippan och behöver en spruta där) när hon har en kompis hos sig.
    T ex så hittade jag henne med neddragna byxor och sprutan i handen tidigare i dag då jag kom in på hennes rum. Hon såg så skyldig och ertappad ut. Jag frågade lugnt om de lekte sjukhus och berättade att man inte är naken på sjukhus och hjälpte henne sätta på sig byxorna igen. Jag förklarade också att sprutor tas i armen. Sen gick jag ut och lät dem vara en stund. När jag sen kom tillbaka så var leken i gång igen!

Vad ska jag som förälder göra i detta läge? Jag vill inte komma in och förbjuda leken för då blir det ju än mer spännande utan vill att det ska "gå över" naturligt. Ska jag tvinga henne att alltid ha dörren öppen? Ska jag plocka bort doktorsväskan? Eller bör hon få leka av sig?

• Svar på tråden Leka doktor - harmlöst eller...? Hjälp hur ska jag hantera situationen?
  • månälva

Shit! Det är inte lätt alltså! Jag blir så full i skratt när jag läste din tråd,så höll jag också på när jag var i den åldern!*rodnar lite*kom ihåg att jag alltid skulle leka doktor med mina killkompisar och undersöka deras snoppar! Känslan av att bli påkommen när våra föräldrar upptäckte oss kommer jag också ihåg! Nä,men jag tror du gör helt rätt som inte gör en stor grej av det. Undersöka kommer hon att göra ändå,även om du inte"tillåter" det. Skillnaden är bara att då gör hon det i smyg med skamkänslor. Vet en tjej som är lika gammal som din som leker "snoppisleken" med grannarnas killar. När hon ringde på och frågade pappan om hon fick komma in,och berättade att dom skulle leka snoppisleken sa pappan:-Nä,du får inte komma in!*ASG* Fast man får inte glömma att det är väldigt oskyldigt!

• bubbu

Oskyldigt under förutsättning att det andra barnet/kamraten är lika gamalt. För ibland introducerar barn som är äldre lekar som de yngre ej utvecklingsmässigt kommit till. Tex om en är 6 och en 3 år.

• Annica med A 03 och L 05

Hej! Jag skrev ett EXAKT likadant inlägg för ett år sedan, då vår dotter var 3,5 år. Hon och hennes bästa kompis, en kille som är 6 månader yngre, hade som vana att stänga in sig och leka GYNEKOLOG! Först började det med att undersöka utanpå byxorna, men nyfikenheten tog överhanden och när vi förstod vad de höll på med så var det för sent, Amanda kom utspringande till oss ovetande föräldrar med en skada i snippan, då hennes bästis försökt undersöka henne där med en doktorsgrej från doktorsväskan. De fick därmed förbud att leka med doktorsväskan bakom stängd dörr, och om de skulle leka med den så skulle någon vuxen vara med och kläderna på. Men inte kan man förbjuda "normal" nyfikenhet - nej, de där två Piff o Puff klädde ibland av sig i smyg på dagis (de smet in på eget rum) och de klädde av sig för att bada tillsammans och de blev såååå generade när vi kom på dem (eller dagispersonalen).

Vi sa till dem att man får vara naken när man är ensam hemma, eller på toaletten, eller när man ska bada eller duscha, men att man inte klär av sig på dagis eller leker doktor nakna. Efter nån månad var det inte intressant längre!

Jag vet att jag också lekte "nakenlekar" med min bästa kompis när jag var liten, och vi visste mycket väl att det var "tabu" så vi stängde in oss och blockerade dörren. Men jag kan inte tycka att nåt av denna nyfikenhet är fel, såtillvida barnet inte tar skada fysiskt eller psykiskt (t ex om nån av din dotter eller hennes kompis inte vill leka, men känner att de måste "ställa upp" för den andra). Måste dock säga att jag förstår dina tankar och känslor, för jag har varit där.

Personalen på vårt dagis (Amanda och hennes bästis gick på samma avdelning - vi har dock flyttat nu) gjorde heller ingen större grej av det hela mer än att tillrättavisa. Deras barn hade också lekt samma lekar i 3-4års-åldern och det var ingen som tykte att det var konstigt.

Nu är Amanda 4,5 och hon tycker inte alls att nakenhet är speciellt spännande längre, och doktorsväskan är inte använd på en evighet.

KRAM!

• little mommy

kan det vara så att hennes kompis har följt med sin mamma till gynekologen? kanske därför dom tror att det är (där) man leker doktor?. jag skulle intruducera en ny lek och vara med och leka tills jag märkte att nu är det mera barn lek. så ingen av dom gör sig illa.
    men dom kanske leker harmlöst och tycker du det är okej låt dom leka, men känner du dig lite obekväm byt lek! min åsikt bara.

Mingus skrev 2007-10-29 21:32:42 följande:
    För ca en vecka sedan visade vår 3,5 åriga dotter en (låtsas)spruta från sin doktorsväsk och berättade att hon haft den i snippan då hon lekte med en tjejkompis. Jag blev lite chockad men tycker att jag fann mig bra och gjorde ingen stor sak av det mer än att jag sa att man inte får ha saker i snippan för att man kan göra sig illa. Jag hoppades att det var en engångs grej men sedan dess leker hon ofta samma sak (att hon är sjuk i snippan och behöver en spruta där) när hon har en kompis hos sig. T ex så hittade jag henne med neddragna byxor och sprutan i handen tidigare i dag då jag kom in på hennes rum. Hon såg så skyldig och ertappad ut. Jag frågade lugnt om de lekte sjukhus och berättade att man inte är naken på sjukhus och hjälpte henne sätta på sig byxorna igen. Jag förklarade också att sprutor tas i armen. Sen gick jag ut och lät dem vara en stund. När jag sen kom tillbaka så var leken i gång igen! Vad ska jag som förälder göra i detta läge? Jag vill inte komma in och förbjuda leken för då blir det ju än mer spännande utan vill att det ska "gå över" naturligt. Ska jag tvinga henne att alltid ha dörren öppen? Ska jag plocka bort doktorsväskan? Eller bör hon få leka av sig?
  • Mingus

Kompisen har inte varit med mamman till gynekologen (är det någon mamma som verkligen skulle ta med sitt barn dit????)

Jag har kollat lite med andra föräldrar och det tycks inte vara ovanligt att tjejer i 3,5 års åldern upptäcker sitt kön och leker doktor för att undersöka sig själva. Enligt BVC så är det en övergående period som kanske vara någon månad. Det är bra att man avbryter leken och tillrättavisar genom att tex kräva att kläderna ska vara på och att dörren ska vara öppen.

Tack för att ni tog er tid att svara.

• Oscar 2435

Jag inte riktig samma sak men det är nästan samma sak: Den heter Planen med Martina. Martina är min jämnåriga kompis. Vi har gjort det flera gånger tillexempel på vår skola Hannemåla. Jag var kissinödig. Jag frågade henne vill du hänga med mig in på toan ja sa hon. Planen med Martina. Hon och jag leker doktor med snippan, rumpan, snoppen. Hon kommer till mig. Jag frågar henne vad har du ont. Hon säger jag har ont i snippan

• Oscar2436

Jag har en plan med min vän Martina. Hon och jag leker doktor. Hon kommer till mig hej säger jag

Hej säger hon

Vad har du ont? säger jag

Jag har ont i snippan säger hon

Ok säger jag dra ner byxorna och trosorna så att snippan kommer fram. Jag klämer på hennes snippa. Sen efter vi har lekt en stund. Då säger jag behöver du går och kissar ja säger hon

Svar på tråden Leka doktor - harmlöst eller...? Hjälp hur ska jag hantera situationen?