• karol77

Platt huvud - hjälm Starband Kids

När min son var 2 månader (är nu drygt 6 månader) upptäckte man på BVC att hans huvud var platt + eventuellt att fontanellen var stängd. Efter besök på Astrid Lindgrens sjukhus där vi träffade en neurokirurg så fick vi beskedet att fontanellen var öppen, i och för sig liten, och vi var så lättade! Annars hade det blivit operation! Däremot så fick vår son diagnosen Plagiocephali, vilket innebär platt bakhuvud och att han är lite mer platt på vänster sida. Samma tidpunkt kom det också fram att han hade tortikollis, alltså att ena sidans nackmuskler inte är lika starka som de på andra sidan. Så vi fick rådet att lägga honom mycket på magen och att gå till sjukgymnast för att få bort nackspärren. Under de här månaderna har tortikollisen försvunnit och han kan vända på huvudet lika bra till vänster som höger men huvudformen är densamma. Allt det här har uppkommit för att han har legat för mycket på rygg (men det gör väl allas bebisar??). För två veckor sen så bestämde vi oss för att skaffa ett andningslarm och nu ligger han mestadels och sover på magen, men det har inte blivit någon förbättring. Jag förebrår mig själv att jag borde köpt det där larmet tidigare så kanske han blivit bättre.

I alla fall, tack vare Familjeliv, hittade jag trådar här som det stod om platta huvuden och att en del barn blivit hjälpta med en slags hjälm som heter Starband Kids och vi hittade länkar till producenten av Starband Kids. www.starbandkids.com Vi är så tacksamma att vi hittat information om det här, eftersom vi kunde läsa på om det här och påtala hjälmen för neurokirurgen. De är tydligen mycket restriktiva när det gäller vilka som får dessa hjälmar (kostar pengar) men efter mycket tjat så fick vi till slut en remiss till OT-center i Danderyd och nu är hjälmen på väg! Han skall ha hjälmen i 3-4 månader och 23 timmar om dygnet.

Jag hoppas verkligen att den här hjälmen kan hjälpa honom så att huvudformen blir mer normal. Jag vill att min son ska må bra i framtiden, inte bli mobbad eller få dåligt självförtroende och givetvis kunna få det jobb han vill ha. Hellre att det blir jobbigt i 3-4 månader som han har hjälmen än hela livet. Det har varit lite olika information om hur det är för barnen att ha hjälmen. En del säger att det är jättejobbigt för barnen att ha hjälmen medan andra säger att de vänjer sig snabbt. Vi tror att det kommer bli tufft. Därför undrar jag om det är fler här på Familjeliv vars barn har eller har haft Starband Kids hjälmen? Tydligen är det bara ett 70-tal än som fått denna möjlighet. Jag skulle vilja starta en slags förening för de i samma situation där vi skulle kunna utbyta erfarenheter. Hör av er!

• Svar på tråden Platt huvud - hjälm Starband Kids
  • KarinIda

HEjsan ....
    Jag har en liten flicka på tre och en halv månad som också har platt huvud.
    FÖrra veckan var vi på BVC och de undrade om hon låg mycket på rygg. De tyckte hon var platt. Men de sade också att vi ej behövde oroa oss, för det kommer rätta till sig, och sedan när håret kommer döljer det det platta.
    Jag och min sambo är oroliga. VI har prövat lägga henne på sidan, men hon gallskriker. Det verkar obekvämt för henne.

Behöver jag oroa mig? Jag har ingen annan att jämföra med, inga av mina vänner har dessa problem.

Mvh
    KarinIDa

ängeln83 skrev 2007-10-23 22:45:42 följande:
    Lägger in dej i min adressbok bums, så kan du titta
  • Vikingakvinnan

När min dotter var 10 veckor så upptäckte BVC att hon hade platt huvud. Någon hjälm kunde vi inte få. Det var bortkastade pengar fick vi höra.
    Vi har sedan sökt info om detta och det enda jag har kunnat få tag i, via Sahlgrenska, är att det inte är någon skillnad på de barn som har fått hjälm mot de som har haft mjuk kudde. Om inte fontanellen har vuxit ihop vill säga. Det är också olika om barnet varit plat från födslen eller om det är en lägesrelaterad platthet.
    Min dotter är nu 9 månader och hon har bara en antydan till platt huvud. Det försvann på en vecka när hon var 7½ månad. Från en vecka till en annan så blev det stor skillnad.
    Grattis till att ni har fått hjälmen men det är inte den bästa lösningen för alla. Men visst önskade jag att vi hade fått en hjälm "när det begav sig".

• ängeln83

Givetvis är inte hjälm behandling den bästa för alla, den finns ju många olika sorters platthet.
    För dom flesta försvinner säkert plattheten när barnen blir lite äldre och rörligare.
    Men jag tycker det är jätte bra att den finns.
    Vi har verkligen provat allt på Liam, köpte en svin dyr special kudde där han skulle ligga på sidan och inte kunna flytta sej, tjosan, Liam låg på "fel" sid och kudden låg nersparkad i fot ändan av sängen.
    Vi har alltid haft en mjuk kudde. Har honom mycket på mage på dagarna. Meeen, inget hjälper.

L I A M
  • KarinIda

Det är svårt att veta hur platt ett huvud kan vara. Har än så länge inte sett några barn med platt huvud. Vårt barn är platt och har ett stort pannben...så svårt att förklara.
    Hur är ert barn format kring huvudet?

• ängeln83
    KarinIda skrev 2007-10-24 14:47:32 följande:
    Det är svårt att veta hur platt ett huvud kan vara. Har än så länge inte sett några barn med platt huvud. Vårt barn är platt och har ett stort pannben...så svårt att förklara.Hur är ert barn format kring huvudet?
    Visst är det svårt, alla bebisar jag känner har jätte fina och runda huvuden. Har bara sett en bebis som var lite platt, men förmodligen sån platthet som ordnar upp sej av sej själv.
    Jag har bilder i mitt galleri på Liams huvud, jag lägger in dej i adressboken så kan du titta.
    L I A M
  • Jossebell

ängeln 83.

Känner igen behandling på BVC. Vår kille nu 9 mån har jättesnett huvud då det bara är platt på ena sidan. BVC hävdar att vi får leva med det! bakifrån ser det ut som han tittar åt sidan fast han håller huvudet rakt fram. Går kanske att dölja med hår men hur kul är det när han blir runt 40 och ärver familjens tunnhårighet?

• ängeln83
    Jossebell skrev 2007-10-24 16:52:34 följande:
    ängeln 83.Känner igen behandling på BVC. Vår kille nu 9 mån har jättesnett huvud då det bara är platt på ena sidan. BVC hävdar att vi får leva med det! bakifrån ser det ut som han tittar åt sidan fast han håller huvudet rakt fram. Går kanske att dölja med hår men hur kul är det när han blir runt 40 och ärver familjens tunnhårighet?
    Förstår verkligen inte hur dom resonerar på BVC, det enda dom sa till oss var att det skulle fixa sej.
    Men mycket tror jag beror på okunskap, vårt BVC hade aldrig hört talats om hjälmen. När vi började berätta om den så var dom väldigt skeptiska. Tror dom skickade oss till en annan barnläkare mest för att bli av med oss
    Men skam den som ger sej.

O det där att man kan dölja med hår? Dummaste resonemanget jag har hört. Då behöver dom ju inte ge barn tandställningar heller, det är ju bara att hålla munnen stängd.
    L I A M
  • ninos

Hej, vår son föddes med platt bakhuvud och fic avvikande huvudform ikryssad,(hur kul är det?).

Jag vet inte om detta har att göra med att han har för mycket vätska i sin hjärna eller inte. Vi väntar på läkartid för att få veta mer om vätskan och då ska jag även påtala och fråga om huvudformen.

ängeln83, kan även jag få se dina bilder?

Tack!

Skönt att man inte är ensam...

• ängeln83
    ninos skrev 2007-10-24 17:14:49 följande:
    Hej, vår son föddes med platt bakhuvud och fic avvikande huvudform ikryssad,(hur kul är det?). Jag vet inte om detta har att göra med att han har för mycket vätska i sin hjärna eller inte. Vi väntar på läkartid för att få veta mer om vätskan och då ska jag även påtala och fråga om huvudformen. ängeln83, kan även jag få se dina bilder?Tack!Skönt att man inte är ensam...
    Självklart, lägger in dej i adressboken på en gång.

Tycker också det är skönt att man inte är ensam
    L I A M
  • Solberga

Ängeln83: jag skulle också gärna vilja titta på bilderna om du tycker det är okej?

Våran kille är 7 månander och också sned i huvudet. Vi går hos sjukgymnast som vi hittills är väldigt nöjda med, men är ändå lite orolig.

Vill passa på att tipsa om bumbo-stolen till er som fortfarande har små bebisar. Vi har haft jättenytta av den sen vi köpte den, ångrar att vi inte köpte den tidigare. Det är en typ av babysitter, fastän barnet sitter helt upprätt så huvudet belastas inte (som en potta).

Svar på tråden Platt huvud - hjälm Starband Kids