Platt huvud - hjälm Starband Kids
När min son var 2 månader (är nu drygt 6 månader) upptäckte man på BVC att hans huvud var platt + eventuellt att fontanellen var stängd. Efter besök på Astrid Lindgrens sjukhus där vi träffade en neurokirurg så fick vi beskedet att fontanellen var öppen, i och för sig liten, och vi var så lättade! Annars hade det blivit operation! Däremot så fick vår son diagnosen Plagiocephali, vilket innebär platt bakhuvud och att han är lite mer platt på vänster sida. Samma tidpunkt kom det också fram att han hade tortikollis, alltså att ena sidans nackmuskler inte är lika starka som de på andra sidan. Så vi fick rådet att lägga honom mycket på magen och att gå till sjukgymnast för att få bort nackspärren. Under de här månaderna har tortikollisen försvunnit och han kan vända på huvudet lika bra till vänster som höger men huvudformen är densamma. Allt det här har uppkommit för att han har legat för mycket på rygg (men det gör väl allas bebisar??). För två veckor sen så bestämde vi oss för att skaffa ett andningslarm och nu ligger han mestadels och sover på magen, men det har inte blivit någon förbättring. Jag förebrår mig själv att jag borde köpt det där larmet tidigare så kanske han blivit bättre.
I alla fall, tack vare Familjeliv, hittade jag trådar här som det stod om platta huvuden och att en del barn blivit hjälpta med en slags hjälm som heter Starband Kids och vi hittade länkar till producenten av Starband Kids. www.starbandkids.com Vi är så tacksamma att vi hittat information om det här, eftersom vi kunde läsa på om det här och påtala hjälmen för neurokirurgen. De är tydligen mycket restriktiva när det gäller vilka som får dessa hjälmar (kostar pengar) men efter mycket tjat så fick vi till slut en remiss till OT-center i Danderyd och nu är hjälmen på väg! Han skall ha hjälmen i 3-4 månader och 23 timmar om dygnet.
Jag hoppas verkligen att den här hjälmen kan hjälpa honom så att huvudformen blir mer normal. Jag vill att min son ska må bra i framtiden, inte bli mobbad eller få dåligt självförtroende och givetvis kunna få det jobb han vill ha. Hellre att det blir jobbigt i 3-4 månader som han har hjälmen än hela livet. Det har varit lite olika information om hur det är för barnen att ha hjälmen. En del säger att det är jättejobbigt för barnen att ha hjälmen medan andra säger att de vänjer sig snabbt. Vi tror att det kommer bli tufft. Därför undrar jag om det är fler här på Familjeliv vars barn har eller har haft Starband Kids hjälmen? Tydligen är det bara ett 70-tal än som fått denna möjlighet. Jag skulle vilja starta en slags förening för de i samma situation där vi skulle kunna utbyta erfarenheter. Hör av er!