• apan

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Cedergren skrev 2007-11-21 01:13:39 följande:
    hej måste fråga er som har lite mer "koll"hur "förlossningsrädd" ska man vara för att få hjälp?
    Gud vilken fruktansvärd upplevelse du verkar ha varit med om! Stackars!!! Tror säkert att du kan få hjälp med din rädsla. Lycka till.
  • apan

crex - vilken pärs du haft idag! Jisses! Det är lustigt sånt där att man ofta tänker ut att "antingen blir det SÅ eller SÅ" och så dyker det sen upp YTTERLIGARE ett alternativ som man inte ens räknat med. Lycka till med nya krafttag på måndag då :)

• apan
    DrottGirl skrev 2007-11-21 23:41:09 följande:
    Imorgon ska vi till DS för inskrivning, känns spännande och lite konstigt på samma gågn - nästan lite overkligt att vi - jag o min man ska ha barn, jag menar att vará gravid har jag vant mig vid nu men att vi faktiskt kommer att ha ett till barn på måndag känns lite konstigt på ngt sätt... men kul förstås!
    Så där känner jag också! Det är så fullständigt superkonstigt att VI ska ha barn. Att det närmar sig nu! Det känns nästan mer overkligt nu än när vi läste av plusset i april... Jag är lite skraj faktiskt, för det här att bli förälder.
  • apan
    taksi skrev 2007-11-22 08:38:15 följande:
    apan: när är det dags för dig?
    Om ca. 2 veckor. Vill inte avslöja exakt datum. Tror jag... fråga mig inte varför. Fick pappren idag, vi har tid kl.7 på morgonen vilket känns superbra tycker jag för jag misstänker att jag ändå inte kommer kunna sova och är väl tokhungrig och illamående vid det laget...
  • apan
    Krickeline skrev 2007-11-22 10:02:25 följande:
    Nån som har några tankar eller fakta om hur bebisen påverkas av ett planerat snitt? ÄR det så att det är mer riskfyllt för bebisen, detta att den inte hinner förberedas på samma sätt som inför en vag förlossning, kan få andningssvårigheter etc? Är dessa risker mycket större än de som förknippas med en vaginal förlossning
    Jag var orolig för andningssvårigheter hos barnet och ökad allergirisk som jag hört om. Tog reda på massa statistik och procent genom att fråga Aurora-läkaren. Det är förhöjda risker vid kejsarsnitt men på vissa grejer är det verkligen försumbart tycker jag. Jag kan hjälpa dig att kolla upp procent om det är nåt speciellt du undrar.
  • apan

Jag och pojkvännen ska på inskrivning om en vecka, hoppas att jag inte glömmer att ställa alla mina frågor. Usch så nervöst. Men det låter väldigt bra det du berättar DrottGirl. Fast vi ska till Karolinska.

• apan
    taksi skrev 2007-11-22 14:56:34 följande:
    Så alla visste om igångsättningsförsöket igår utom svärisarna. Haha, jag var så glad att särskilt svärmor inte visste, hon är ännu nipprigare ohc jag skulle ha blivit galen om hon skulle vara nervös!
    Just av den anledningen vill jag inte berätta för nån, speciellt inte för min mamma. Jag tänker att hon bara kommer sitta vid telefonen och vänta som ett nervvrak. Jag vill inte känna den pressen att jag måste berätta så fort barnet är ute, utan vill kunna vänta fler dar om jag vill.
  • apan
    Krickeline skrev 2007-11-23 14:42:58 följande:
    Tack för alla bra svar på mina frågor om hur snitt opåverkar bebisen.Ja tack! Jag är intresserad av alla fakta. Tex kan andningssvårigheterna ge sån allvarlig syrebrist att de ger hjärnskador? Och detta med förhöjd risk för allergi hade jag inte hört, vet man varför det är så och hur många snittade barn drabbas?
    Okej, här är lite siffror som jag fått genom min Aurora-BM...

ökad risk för infektion:
    1,6 % vaginalt
    16 % plan. snitt

ökad risk för blodpropp:
    1/1000 vag.
    2-10/1000 snitt

ökad risk för andningssvårighet hos barnet som kräver vård på neonatalavdelningen:
    0,37 % vag.
    1,85 % snitt

allergi:
    22 % vag.
    26 % snitt
  • apan
    MizzTez skrev 2007-11-24 22:35:01 följande:
    Det är verkligen inga stora marginaler det handlar om. Möjligtvis det om blodpropparna, men är det stora chanser att få blodproppar oavsett vad man opererar? Har för mej att jag fick ngt medel mot det när jag tog ut blindtarmen.Sen verkar det ju vara 10ggr större chans att få infektioner åxå, men gäller detta mamman eller barnet?
    Risk för infektion menar dom mamman. Och det är ju klart att det är högre på kejsarsnitt eftersom man har ett stort sår.
    Blodproppsrisken måste ju också vara för att man ligger still längre i sängen efter kejsarsnitt. Viktigt då att tidigt upp och röra sig.
    Men nej jag tycker inte heller att de förhöjda riskerna är så skräckinjagande egentligen. Ganska låga procent-tal ändå över lag.
  • apan

Vanadiz - när jag sa till min Aurora-läkare att jag var rädd för att spricka fixade hon ett extra ultraljud till mig för att beräkna hur stort barnet kommer bli. Så det kan du säkert också få veta. Nu valde ju jag kejsarsnitt i alla fall fast mitt barn antagligen blir litet men ändå.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning