• HaJoMi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

0love0, den kommentaren kan jag inte fatta hur någon kan med att säga Fy fan alltså! Det är ju till att ifrågasätta hela föräldraskapet bara för att man tycker själva födandet är jobbigt. Åh vad arg jag blir!

• HaJoMi

crex, usch - tung dag idag hör jag Fasen vad det går upp och ner du. En bamsegörstor kram

• HaJoMi

RebeccaR, beklagar verkligen

Man kan ju aldrig göra val åt andra men jag hade inte tvekat när det gäller ett planerat snitt om jag varit i din situation. Men det är jag det.

Igångsättning kan fungera även om du är omogen, men enligt min ena läkare är den akuta snittrisken 30% för en förstföderska om tappen är omogen. Men man behöver alltså inte alls vänta in en mogen tapp utan det går innan med

Om du väljer snitt, sörj att du inte får uppleva en vaginal förlossning, men gräv inte ner dig. För en vaginal förlossning - och likaså ett snitt - är ju bara startskottet för ett liv med ett/ditt barn, så som det ska vara iallafall.

Önskar dig all lycka till

• HaJoMi

Igångsättning kan göra ondare men du kommer att bli så övervakad. Sedan kommer de säkert på dig som för mig föra in en elektrod i livmodern om värkstimulerande dropp behövs (går ju ofta hand i hand med ryggbedövning).

Alla gånger kan du göra en förlossningsplan där du får avbryta om du inte törs osv. Likaså kommer de inte riskera något utan hellre snitta i god tid om inte förlossningen fortlöper tillräckligt tillfredsställande.

Prata med din barnmorska och fråga vilka garantier du verkligen kan få. Se till att få det på papper och känn hur trygg dessa gör dig. Ha de hemma och fundera, prata med din sambo/man och vela fram och tillbaka.

• HaJoMi

Åh vad skönt att hon känns bra. Så viktigt för tryggheten och processen.

• HaJoMi

0love0, men varför väntar de så länge? Ha kvar tiden för guds skull! Du kan ju ha tur att inte ha startat då, eller menar du avboka för att omboka? Tror inte det va, tror du menar avboka och "hoppa åt h-e allihop"

• HaJoMi

0love0 - okej. Vad märkligt! Hur känns det att ta det beslutet? Känns det okej?

• HaJoMi

0love0, men spara då tiden Det kan ju bli till din fördel ändå då ju

• HaJoMi

Vad glad jag blir för din skull DrottGirl, det lät verkligen så sunt! Även om just beslutsfattandet kan vara svårt att ta när det ligger hos en själv. Men tummen upp för ett bra bemötande.

• HaJoMi

Drott - jag födde inte uttalat efter Dublinmodellen men jag vet att tanken de hade kring mig och min vaginala förlossning var liknande. Jag födde inom 24 timmar sammanlagt och inom 12 efter jag kommit in på förlossningen.

Läkaren sa tidigare under graviditeten att jag inte skulle få värkstimulerande eftersom det innebär en risk för snittet/ärret medan BM sa tvärtom att det gick bra.

I slutändan fick jag iallafall värkstimulerande, men de satte in en elektrod som läste av hur livmodern mådde under värkarbetet så inga rupturer skulle inträff. Kändes heltryggt!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning