Tack för tumhållningarna! :-P
Vi blev hemskickade vid 15-tiden utan bebis. Tur att jag redan tagit ut besvikelsen i förväg med mina tappundersökningar! Det konstiga var att det inte var tappen som var boven i dramat, utan bebisen själv! Bebisen ville helt enkelt INTE födas idag, utan har tagit sig från fixering (för 5 veckor sen) till att sitta helt fast men ruckbar (för 2 veckor sen) till att idag vara helt rörlig. Att ta hinnorna med en rörlig bebis innebär ju risk för en urakut situation då navelsträngen kan fastna mellan bebisens huvud och utgången.
Vi diskuterade en del med läkaren och han sa att det som kan göra är att sätta en låg dos dropp för att se om värkarna trycker ner bebisen i förlossningskanalen. Hahaha, Eriks min när jag i sort sett bönade och bad om droppet var obetalbar! Det står ju i hela mitt förlossningsbrev under flera punkter att jag är rädd för droppet och INTE vill ha det, så han blev rätt förskräckt över min desperation att föda barn.
Hur som helst kopplade dom på droppet och efter en så där 20 minuter började värkarna att göra ont. Fick sedan kraftiga sammandragningar som gjorde ont, 3 st per 10 minuter. KÄnde att jag behövde tensen för att klara mig och fick tillslut kopplas loss från ctg:n. Sen gick vi ut och käkade lunch coh kollade på Våra bästa år, samt promenerade massor i korridoren. Gissa om jag var besviken när jag märkte att värkarna genast avtog både i styrka och frekvens!
Vid sista undersökningen sa läkaren att bebis visserligen letat sig ner i bäckenet med huvudet, men var fortfarande fullt rörlig och det gick att peta upp hela bebisen med pekfingret. Vi blev hemskickade och fick en ny tid för bedömning efter helgen.
Jag var så klart vansinnigt besviken och förvånad också! Det var ju tappen som skulle vara problemet, men läkaren hade inte tvekat att ta hål på hinnorna trots att den bara var 1,5-2 cm öppen och nästan 3 cm lång. Utan bebis busiga inställning till livet utanför magen var avgörande.
Nu när värsta besvikelsen har lagt sig fokuserar vi om tills på måndag och ser fram emot att tillbringa dom närmaste 4 dagarna med mina föräldrar som kommer på långväga besök. Känner mig supertrött efter dagen (och natten, sov illa dom stackars timmar jag sov!) och vi har laddat med chirre, cola och hyrfilm tills ikväll.