TPO antikroppar
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Ser att andra redan svarat det jag visste. Jag har även läst studier som visar att man kan äta Selen för att sänka antalet TPO-ak. Fick aldrig mäta så ofta men ett tag efter att jag börjat med Selen så hade TPO-ak sjunkit. Nu är jag gravid i vecka 27 efter IVF.
TPO mäts med ett vanligt blodprov.
Glöm inte B 12!!!
Jasså, kan selen påverka halten av TPO antikroppar?
Min läkare (som dock inte är endokrinolog) sa till mig att nivån aldrig kan sjunka utan jag kommer alltid ha samma halter av TPO. Måste undersöka detta....
Hejsan, hur lågt skall TSH värdet egentligen vara? Mitt senaste värde (i Maj) ligger på 1,74. Bör det ligga under 1,0? Hur behandlar man i så fall? Kram M
Hejsan, hur lågt skall TSH värdet egentligen vara? Mitt senaste värde (i Maj) ligger på 1,74. Bör det ligga under 1,0? Hur behandlar man i så fall? Kram M
maura,
här är referensintervaller:
S-TSH - referensintervall 0.20-4.00
S-fritt T4 - referensintervall 9-22
kram
Enligt de vetenskapliga studier jag läst så kan det påverka att äta Selen, men jag tror inte det finns några stora studier på det... ska se om jag hittar länkarna till artiklarna. Min husläkare hade heller ingen aning men tyckte att artiklarna såg bra ut och att jag skulle testa. Det jag fått höra annars är att antikropparna kan variera från år till år.
Tack Suba och Jam,
Jam, orkar du förklara varför/hur TSH påverkar chancerna till graviditet och på vilket sätt mitt värde kan påverka negativt?
Det här har jag aldrig hört tidigare. Är detta ngt som läkare är villiga att behandla. Med andra ord, om jag kontaktar min fertilitetsläkare bör de i så fall tycka att det är ok att behandla trots att jag ligger inom referensramen. Vad behandlar man med?
Tusen tack för era svar. Kram M
Maura: Hittade lite information om hur TSH påverkar vid en graviditet, se nedan (hittade infon på thyroid.se)
"Sköldkörtel-/ämnesomsättningshormoner är nödvändiga, inte bara för att hålla i gång ämnesomsättningen, utan också för att en kvinna ska bli gravid och för att graviditeten ska kunna fullföljas. Om sköldkörteln inte bildar tillräcklig med ämnesomsättningshormoner kan det bli svårare för kvinnan att bli gravid och risken för missfall ökar"
"För att fostret ska utvecklas normalt krävs normala nivåer av sköldkörtelhormon hos mamman under de tre första graviditetsmånaderna. För lite sköldkörtelhormon ger hos barnet skador på centrala nervsystemet och risk för mental utvecklingsstörning. Skadans omfattning är relaterad till graden av sköldkörtelhormonbrist. Däremot ger för lite sköldkörtelhormon inga andra synliga missbildningar."