TPO antikroppar
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Någon som vet om TPO antikroppar har någon påverkan för möjlighet att lyckas vid ÄD? Som salt i såren har det konstaterats att jag har förhöjda värden av dessa antikroppar.
Har högt TSH (6,5) som jag fått levaxin för, T4 fritt ligger inom referensvärdet och nåt T3 verkar jag inte tagit alls.
Jag undrar precis som isisisis, vad är en autoimmun sjukdom?
Tack för svaret sleepingbeuty, du verkar ju vara vädligt insatt. Har googlat lite och det verkar finnas en uppsjö av autoimmuna sjukdomar, kom även in på förtida klimaterium i en av dessa länkar, undrar om det finns något samband då jag drabbats av det.
Ja, uppenbarligen har läkaren slarvat och inte tegit något T3 på mig. Har fått en remiss till en endrokrinolog som förhoppningsvis har bättre kunskap om detta. Innebär detta "slarv" nu att mina framtida prover kommer visa felaktiga resultat då jag redan börjat använda lexaxin utan att tagit ett ursprunstest av T3. Förvirrande allt detta...
Ja, mycket bra info!
Suba; Vad jag har förstått det som följer man alltid upp ett felaktigt TSH värde med att mäta TPO anikroppar via blodprov. Du skrev att du hade nedsatt sköldskörtelfunktion och de borde väl tagit ett sådant test på dig då?
Ett prov jag nu ska begära att göra är TNF alfa prov, är ju SUPERVIKTIGT att veta om det inför en eventuell ÄD. Vill ju inte riskera att ägget inte fäster om det kunde gått att avhjälpa.
Min underfunktion upptäckes hos gynekologen, och han skickade GENAST en remiss till endokrinologimottagningen för vidare utredning och jag väntar förtillfället på besked. Vilken mottagning du ska gå till i Stockholm antar jag är beroende av vart du bor. (Ex karolinska, St göran, Danderyd, södersjukhuset). Jag är inte jätte insatt i detta då jag sjäv är ny i svängen, men jag är nästan säker på att en läkare måste skicka en remiss till dessa specialtismottagningar, rätta mig om jag har fel
Jasså, kan selen påverka halten av TPO antikroppar?
Min läkare (som dock inte är endokrinolog) sa till mig att nivån aldrig kan sjunka utan jag kommer alltid ha samma halter av TPO. Måste undersöka detta....
Maura: Hittade lite information om hur TSH påverkar vid en graviditet, se nedan (hittade infon på thyroid.se)
"Sköldkörtel-/ämnesomsättningshormoner är nödvändiga, inte bara för att hålla i gång ämnesomsättningen, utan också för att en kvinna ska bli gravid och för att graviditeten ska kunna fullföljas. Om sköldkörteln inte bildar tillräcklig med ämnesomsättningshormoner kan det bli svårare för kvinnan att bli gravid och risken för missfall ökar"
"För att fostret ska utvecklas normalt krävs normala nivåer av sköldkörtelhormon hos mamman under de tre första graviditetsmånaderna. För lite sköldkörtelhormon ger hos barnet skador på centrala nervsystemet och risk för mental utvecklingsstörning. Skadans omfattning är relaterad till graden av sköldkörtelhormonbrist. Däremot ger för lite sköldkörtelhormon inga andra synliga missbildningar."