• Anonym

Karriär kontra barn

Vill varna er som tänker attt "Visst, barn villl jag ha jag "ska bara" - bli befordrad, fixa klart vidarutbildningen, bli chef, hinna se hela jorden osv osv först.

Jag var sån. Barn kanske jag skule skaffa nån gång "sen", efter att jag nått vissa karriärmål och hunnit med att se alla rolga saker och festa och vara med om äventyr.

Som tur var fick jag "av en händelse" barn. Jag var då närmare 35 år. Det var omvälvande - det som förut var livsviktigt tappade värde. Det enda jag hoppas nu är att jag trots min ålder ska lyckas få några till. Och jag ångrar av hela mitt hjärta att jag inte började tidigare. Hade jag vetat vad det innebär att ha barn hade jag börjat vid 25 år istället (då hade jag ju ändå dessutom haft flera år på mig att leka om det nu är så viktigt)

• Svar på tråden Karriär kontra barn
  • Anonym

Detta kanske inte var så intressant. :)

Men eftersom jag själv önskar att nån berättat för mig när jag var yngre och hade haft valet att ptioritera annorlunda kvar så puffar jag en gång.

Iofs hade jag knappast brytt mig om jag läste ett inlägg men ändå...

• Anonym

Självklart kan man göra karriär med barn :)
    Jag gör ju fortfarane karriär, men nu med barn.

Däremot blir ju livet annorlunda med barn. Man kan inte hänga på krogen varje helg, man kan inte jobba över till sent på kvällen flera dagar per vecka, man kan inte åka på kundbesök/kurse osv hur många resdagar per månad som helst. Eller kan kan man ju men det är inte min bild av ett bra föräldraskap.

Att jag väntade med barn var en kombination av allt detta. Jag vill "leva livet" på ett annat sätt än man kan göra med barn.

• Anonym

Preeeeeeecis exakt så kände jag oxå förut!! Så exakt alltså! :) :)

Kan bara säga att sedan jag fick barn så ändrades det rejält. För mig iaf, det behöver ju inte göra det för alla. Nu är jag så evigt tacksam att jag fick barn trots att jag hela livet tyckt att det inte är så noga, att jag får se om jag vill ha eller inte.

Barn är stort

Murloc skrev 2007-10-17 08:34:56 följande:
    Jag har tänkt skaffa barn, senare. Men jag har massa saker att göra först, utbilda mig, arbeta, resa osv. Det är något jag vill göra, och det är något jag vill göra utan barn. Barn hade totalt förstört det jag vill göra. Sen är det inte så viktigt om jag inte skulle få barn heller.
  • Anonym

Svårt det där. Jag har lite samma problem. Ur jobbsynpunkt borde jag vänta 5 år till innan jag får ett syskon till mitt barn. Men det kommer jag inte göra. Jag får ge järnet på jobbet sen efter småbarnsåren istället, har ju många år kvar i arbetslivet då, men barn kan jag bara få nu (typ)

Jag skulle hoppas på att det kommer fler gratiskarriärtåg, för det gör det säkert. Gillar dom dig nu är du säkert duktig. Och et lär du ju vara sen oxå. :)
    Å andra sidan är du ju yngre än mig och hinner kanske fixa lite karriär först och sen syskon. Du har ju ett barn iaf och vet ju vad du väljer mellan så att säga. Men jag (som oxå skulle vilja ha tätt) skulle fixa ett syskon på en gång :)

Värst är det ju med dom som har noll,kommer på vid 40 att de vill ha och får inget. Eller får ett och ångrar att man började för sent för fler.

Anonym (mellan) skrev 2007-10-17 08:32:06 följande:

Intressant...Jag har en mittemellan sits. Har ett barn (som var ganska planerat) är 28 och NU tar karriären fart. Det händer massor och jag är ofta den första de frågar om något nytt händer. Det är bara att hoppa på tåget känns det som. Är projekledare för ett stort och viktigt projekt som kommer sträcka sig ett år frammåt.Sonen är nu 17 månader och jag som vill ha ca 2 år mellan barnen... Blir jag gravid nu kanske jag inte kan följa projektet i mål - dessutom mådde jag kass under första graviditeten så att vänta några månader löser inte problemet.Familj VS karriär.Har du några råd här TS?Ska jag hoppas på att det kommer fler gratiskarriärtåg eller ska jag frångå min familjeplanering och satsa på längre mellan barnen (fast jag egentligen inte vill...)
  • Anonym

Helt klart är det ok att inte vilja ha barn. Har man aldrig provat förstår man dessutom inte den fulla innebörden av vad man missar.

Det där var inte elakt eller hånfullt menat. Utan jag menar att hade jag inte fått barn hade jag varit lika lycklig för det. Nu när jag däremot har en kan jag inte tänka mig ett liv utan barn och vill helst ha flera

• Anonym

själv tänker jag precis som murloc, även om jag inte VET hur det skulle kännas att få barn nu. Jag tror att det är ett väldigt otäckt lotteri att skaffa barn om man inte är säker på det (kan det säkert vara även om man ÄR sugen på det). Alltså, jag tror att risken också finns att man känner precis motsatt känsla som du ts gör...

• Anonym

det kan stämma

Anonym skrev 2007-10-17 10:17:27 följande:
    själv tänker jag precis som murloc, även om jag inte VET hur det skulle kännas att få barn nu. Jag tror att det är ett väldigt otäckt lotteri att skaffa barn om man inte är säker på det (kan det säkert vara även om man ÄR sugen på det). Alltså, jag tror att risken också finns att man känner precis motsatt känsla som du ts gör...
  • Anonym

det är nog lite av ett lotteri. En person som hela livet längtat efter barn kanske blir negativt besviken och tycker barnet blivit en börda.

Jag har aldrig knappt gillat barn och inte nånsin längtat efter barn och har nu vänt åt andra hållet

• Anonym

Håller med.

Jag har aldrig hört en pensionär sitta och beklaga sig över att de prioriterat bort sitt jobb till förmån för barnen. Notsatsen hör man titt som tätt.

Tindras faster skrev 2007-10-17 10:30:23 följande:

Till anonym mellan- Det är helt och hållet upp till dig och din partner att välja när ni vill skaffa syskon till ert barn men en liten tankeställare kan ju vara att när du sitter på ålderdomshemmet, vilket kommer du vara mest stolt och glad över, projektet för 30 år sedan som gav dig en skjuts i karriären eller att du har 2 fina barn som har glädje av varandra och som du/ni skaffade när det kändes rätt.....Personligen tror jag absolut att om du är så uppkatatd på ditt jobb så kommer det komma fler gratiskarriär tåg även om du skaffar barnen så tätt som du innerst inne önskar. Jag önskar dig all lycka till hur ni än betsämmer er för att göra.
  • Anonym

Ja solklart är det så.

Det är därför jag inte ångrar att jag inte började skaffa barn vid 20 år, för då hade jag varit en hemsk mamma, det vewt jag själv :)
    Missnöjd och bitter troligen.

Men det jag menar är att man behöver inte dra det där med att hinna leva först för långt. Hade jag börjat fundera på barn vid 25 år hade jag troligen kunnat skaffa 3 rätt tätt och jag hade då redan hunnit leka av mig det vätrsta + kommit en bit på karriären :)

Utlandssvensk skrev 2007-10-17 10:34:10 följande:
    TS - har du inte tänkt pâ att du faktiskt uppskattar ditt nya liv som mamma mer just därför att du faktiskt kommit upp en bit i âldern (och även hunnit med karriären)?Jag hör mânga som fâtt barn tidigt som inte alls njuter lika mycket av sina barn utan som undrar hur livet skulle ha blivit om de hade haft tillfälle att resa/utbilda sig/ bygga upp en karriär INNAN de fick barn......
  • Anonym

Jag bodde tidigare utomlands (österrike) och tycker att det verkar som att man skaffar barn senare i sverige än där iaf

• Anonym

Håller med!

Allt annat blir litet när man får barn.
    Jag vill leva med mina barn så länge det går. Tycker även därför att det är trist att jag inte började vid 25 (som känns som den ålder som hade varit optimal för mig)

Jag vill ge mina föräldrar chansen att vara pigga och relativt unga när de får barnbarn. Ge dem chansen att uppleva barnbarnen på riktigt.

Visst kan alla dö i en olycka imorgon. Men statistiskt sett får man ju leva längre med barnen ju tidigare man får dom.

Jag vill ge mitt barn glädjen att få ha syskon

Spaceray skrev 2007-10-17 11:55:26 följande:
    Där håller jag faktiskt inte riktigt med dig, fast allt sånt här är ju så olika från person till person så det knappt går att disskutera. Men iaf, jag är en relativt ung mamma på 25 år och har 4 barn. Och sen jag fick barnen, kanse inte direkt efter första men det har vuxit fram, så VET jag att detta är meningen med mitt liv, barnen, vår familj. Tycker det har blivit så hysteriskt att man MÅSTE plugga och "bli nåt", men det finns så många givande jobb som inte är lika krävande som absolut går att kombinera med familj. Man jobbar ju för att tjäna pengar, inte för att det är det viktigaste i livet.Och de allra flesta jag känner med barn och många av dom i min bekantskapskrets är i min ålder, håller med mig.  Och när min pappa dog för ett år sen så insåg jag en sak till, att jag får leva med mina barn så mycket längre än dom som har fått sina barn 15 år senare än mig. Om jag dör när jag är 60 år så är min äldsta dotter 40år, om jag skulle leva tills jag är hundra så har jag många generationer efter mig som jag har fått uppleva. Och det tror jag att jag kommer att värdesätta när jag sitter där på ålderdomshemmet!
  • Anonym
    Spaceray skrev 2007-10-17 12:06:27 följande:
    sånt är så ovärdeligt att saker som pengar och karriär bleknar i jämförelse...
    Precis det tycker jag med. Och det var det jag ville förmedla med denna tråd :)

Jag hade velat fatta det redan vid 25 år istf nu (ine5 för att jag hade brytt mig om att nån i nån tråd sa det:)...och dessutom gäller det ju inte alla, en del tycker ju annorlunda så klart)
  • Anonym

Shit vad kul om tråden påverkat lite iaf :)
    Jag önskar som sagt att jag fått det rådet då, och lyssnat på det...

Hoppas ditt val blir lika rätt för dig som det känns för mig :)

Karriären finns alltid kvar, fertilitetetn inte.
    Så du behöver ju inte skippa karriären helt för det. Man kan påbörja den. Låta den ligga på sparlåga ngr småbarnsår och sen kasta sig in i den igen.

Jag jobbar i ett karriäryrke. Och det avbrott barn innebär, det kommer ju även om man som jag är dum och väntar med barnen. Avbrott blir det ju oavsett ålder

Anonym (tack) skrev 2007-10-17 12:12:23 följande:

Vill bara tacka TS för denna tråd.. Många här verkar skriva att 25 hade varit optimala åldern att skaffa barn. Jag hade först tänkt satsa på karriär och allt, men det har med tiden ändrats. Så om senast 2 år kommer jag och min sambo att försöka skaffa barn, vi kommer då vara runt 25 när första barnet kommer. Så tack så mycket för denna tråd TS, nu känner jag bara ännu mer vilket bra val jag och sambon har gjort som inte kommer satsa på karriär fullt ut.
  • Anonym

Ja det är grym tur. Mitt livs största tur :)

Spaceray skrev 2007-10-17 12:14:23 följande:
    Men det kanske inte går att fatta förrän man har barn, eller åtminstone har börjat längta efter barn. Jag kan förstå att du nu önskar att du hade börjat tidigare, men var glad åt att du iaf insett det nu och inte om ytterligare 5-10år, för nu hinner du ju få ett par till som du önskar!!
  • Anonym

Precis som en del sagt. Karriät kan man göra sen, eller både före och efter barnen kommer + i viss mån även när man har små barn.

Ingen på jobbet kommer någonsin tacka någon för att den gett sina fertila år till arbetet

Svar på tråden Karriär kontra barn