Utlandssvensk skrev 2007-10-17 10:34:10 följande:
TS - har du inte tänkt pâ att du faktiskt uppskattar ditt nya liv som mamma mer just därför att du faktiskt kommit upp en bit i âldern (och även hunnit med karriären)?Jag hör mânga som fâtt barn tidigt som inte alls njuter lika mycket av sina barn utan som undrar hur livet skulle ha blivit om de hade haft tillfälle att resa/utbilda sig/ bygga upp en karriär INNAN de fick barn......
Där håller jag faktiskt inte riktigt med dig, fast allt sånt här är ju så olika från person till person så det knappt går att disskutera. Men iaf, jag är en relativt ung mamma på 25 år och har 4 barn. Och sen jag fick barnen, kanse inte direkt efter första men det har vuxit fram, så VET jag att detta är meningen med mitt liv, barnen, vår familj. Tycker det har blivit så hysteriskt att man MÅSTE plugga och "bli nåt", men det finns så många givande jobb som inte är lika krävande som absolut går att kombinera med familj. Man jobbar ju för att tjäna pengar, inte för att det är det viktigaste i livet.
Och de allra flesta jag känner med barn och många av dom i min bekantskapskrets är i min ålder, håller med mig.
Och när min pappa dog för ett år sen så insåg jag en sak till, att jag får leva med mina barn så mycket längre än dom som har fått sina barn 15 år senare än mig. Om jag dör när jag är 60 år så är min äldsta dotter 40år, om jag skulle leva tills jag är hundra så har jag många generationer efter mig som jag har fått uppleva. Och det tror jag att jag kommer att värdesätta när jag sitter där på ålderdomshemmet!