• Gustafsmamma

Mitt femte missfall dag 6+0

Till tröskan: Förstår din sorg! Jag har också en kille på 3år och hoppas på att kunna göra honom till storebror snart. Graviditeten med Gustaf var min första och okomplicerade graviditet. Efter det har jag haft tre mf. Första mf var med tvillingar i v.11, andra mf i v.6 och tredje i v.7+4 (jul-07).
    Är nu gravid igen. VUL i fredags visade en knort på 3mm, dvs v.5-6, trots att det är v.8 sedan sista mens. Läkaren var dock mycket hoppfull. Var på VUL förra fredagen och då såg han ingenting förutom en tom fostersäck. Misstänkte då ev.ofostrig graviditet, men så var det ju inte!!
    Tidiga misfall beror ofta på att något går snett i utvecklingen alternativt att inte miljön i livmodern är optimal.
    Min utredning var nog ungefär den samma. Blodprover som inte visar något fel samt ett ultraljud av livmodern (med koksalt som sprutas upp för att se att det inte finns skador/sammanväxningar. Liten risk att du har skador efter en vanlig förlossning. Infektioner efter förlossning kan däremot ge skador.
    Jag har fått Trombyl(Albyl) denna graviditet. Valde dock att avsluta behandlingen eftersom jag fick ont i magen/magkatarr(acetylsalisylsyra är irriterande på magslemhinnan). Skaev. fortsätta med trombyl senare. Syftet är att motverka små proppar i moderkakan, vilket leder till missfall. Trombyl används även om man har fel i fosfolipidstrykturen samt vid SLE, men där kan jag inte förklara mekanismen.
    Vill gäran utbyta erfarenheter med dig. Maila mig gärna.
    Känner igen mycket i din berättelse. Det är en oerhört påfrestande situation. Förhållandet blir lidande och det känns som om man lever i ett vakum. Känner även igen det du skriver om att man många gånger får ett dåligt bemötande.
    Kan varmt rekommendera boken "Den lilla sorgen" -en bok om missfall.
    Du har en son, så innerst inne så vet du att du kan få fler barn. Förr eller senare så kommer det att bli så. Fortsätt Kämpa!

Kram

Svar på tråden Mitt femte missfall dag 6+0