• magis

Ashermans - Skadad slemhinna

Hej SophiaLa -

beklagar din situation. Jag har dock en liknande och har också fått diagnos Ashermans Syndrom ganska nyligen. Jag hade två graviditeter (konsekutiva) förra året och fick MA (i v.11) båda gångerna, skrapades också båda gångerna (då gick det bara drygt 3 mån mellan skrapningarna)Efter den 2:a skrapningen (på SÖS) kom aldrig min mens tillbaka, nu över 13 månader senare har jag i princip ingen mens, endast mensvärk! Har dock konstaterad ÄL varje månad (även då ont!) Jag ska göra hysteroskopi senare denna månad - då får jag veta hur allvarligt det är. Ashermans blir tydligen vanligare nu säger en gyn.kirurg jag varit i kontakt med.
    Jag antar att du redan läst på ashermans.org?

Vill gärna följas åt med dig och andra i liknande situation. jag önskar dig all lycka tillsvidare!

//Magis

• magis

SophiaLa och Sparken -
    vi har verkligen liknande situationer...Jag upplevde inte heller att jag fick ngn infektion efter min sista skrapning och jag blödde också väldigt litet efteråt om jag minns rätt...det dröje även för mig nästan 3 månader innan jag märkte att cykeln kom igång - även om jag då också kunde konstatera att blödningarna var i det närmaste obefintliga. man undrar ju helt klart hur mycket de skrapade bort egentligen..? Efter min 2:a skrapning för snart 14 månader sedan har jag inte haft en enda normal menstruation - jag har (precis som SophiaLa beskriver) lyckats bli gravid en gång (trots att vi jobbat hårt på det!) under det gångna året och då blev det MF bara 5 dagar efter plusset...har upplevt MÅNGA "sken-graviditeter" under året som gått...känns som man har fullt hormon-pådrag mellan ÄL och "mens"...men det händer inget...man undrar om det kan vara så att ägget blir befruktat men inte har en sportslig chans att fästa?

Gustafsmamma - jag har precis som du funderat på nödvändigheten av skrapningar efter MA/MF och om jag gått med på dessa med "facit i hand" så att säga...jag tror det är en ganska komplicerad fråga dock - har man fått MF/MA efter 10:e veckan sägs det att infektionsrisken är mkt hög om man inte skrapar, jag har läst att detta i sig också är en orsak till ashermans (dvs t.ex rester av foster/moderkaka som skapar infektion).

Jag väntar också otåligt på resultatet av min första hysteroskopi som sker inom några veckor....

Önskar oss alla lycka till! /Magis

• magis

Hej Sparken,

Min läkare har konstaterat att min cervix är helt igentäppt och detta i kombination med min anamnes gjorde att han sa att han starkt misstänker ashermans - men den egentliga diagnosen kommer väl först i samband med hysteroskopin, och då vet man ju också graden...

• magis

Gustafsmamma - vilken pärs ni haft...jag beklagar...har själv ännu "bara" haft tre MA/MF men genomgår nu en riktig missfallsutredning samtidigt som hysteroskopi väntar.
    Jag förstår att du undrar vad 17 som har hänt sedan din första (lyckade) graviditet, tror att det är en väldigt relevant fråga - hur har de utrett dig?

• magis

SophiaLa - jag beklagar även dina missfall! Jag känner mig väldigt sorgsen och frustrerad nu! Vad jag kan utläsa av din historia så har man genom hysteroskopin gjort de åtgärder som kan göras? Har du fått östrogenbehandling också? Har du haft ngn graviditet efter hysteroskopin ännu? Jag förstår att du undrar över chanserna, det är väl väldigt svårt att säga, därför uttalar de (läkarna) sig kanske ogärna om det.

Personligen undrar jag om man har det värsta framför sig och inte bakom sig...hur mycket ska man orka, och vad gör alla missfall med kroppen?

Oj jag blev jätte-deppig nu förlåt..../Magis

• magis

SophiaLa!

Det är lungt! Det var inget du skrev som gjorde mig ledsen - jag känner ju bara som Sparken - allmänt desillusionerad pga alla tråkiga (om än liknande) historier. Känner er sorg och frustration precis som jag känner min egen!

SophiaLa, intressant att höra detaljerna om din hysteroskopi dock, förlåt om du redan svarat på detta men får du också östrogenbehandling nu? har också förstått att man har bäst chanser till lyckad graviditet precis efter en avslutad behandling, innan det i värsta fall börjar växa igen...har du prövat/funderat på akupunktur i kombination med spiralen? Jag har nyligen börjat med det...

Känner (som vanligt) igen mig i det ni skriver - har också fruktansvärt mörka stunder, men det går ju som bekant litet upp och ner, övergår precis som du säger i en mer avtrubbad attityd..

Har fortfarande svårt att acceptera läget ibland, det känns bra att prata med er i liknande situation men det gör mig ju ledsen också!

Kram tillbaka!

• magis

Hej igen SophiaLa -
    jag förstår inte det där med att östrogen skulle vara = sockerpiller..? Jag har läst att östrogenbehandling är rutin efter hysteroskopi med korrigeringar, och fick det även bekräftat för två dagar sedan när jag pratatde med den spec.gyn som nu ska göra min missfallsutredning. Vad jag förstår så ska östrogenet bygga upp slemhinnan igen, på tal om den så tror jag också att det är själva endometrium som läkarna syftar på när det pratar om slemhinnnan - alltså ytskiktet av själva insidan av livmodern som skall bestå av celler som hela tiden förnyar sig själva, vid svårarare grader av ashermans finns inget cellskikt kvar vad jag har förstått.

Jag satsar på akupunktur nu, parallelt med min hysteroskopi, inbillar mig att akupunturen kommer att hjälpa läkandet genom ökad blodcirkulation...har väl inget att förlora (förutom SEK 350 per akupunturbehandling)

Min 1:a hysteroskopi utförs den 22:a på Södertälje Sjukhus - var du sjukskriven efter din hysteroskopi?

Sparken - tack för intresanta länkar! Jag tjuvkikar på dem men vill inte skriva eftersom jag är rädd att skrämma upp folk!

Kram på er / Magis

• magis

SophiaLa - hej igen!

Intressant att höra hur din hysteroskopi gick till. Jag kommer bli sövd och skall träffa narkosläkaren imorgon för att gå igenom det.
    Då antar jag att jag också kan förvänta mig att blöda några dagar efteråt - det kan ju vara bra att man är beredd på det.

Jag håller tummarna för att din mens kommer som den ska nu! Och ja, berätta gärna vad din läkare säger om slemhinnan - min är konstaterat tunn, hur är det med din?

Ang. IVF så fick jag känslan av att min läkare (som också är IVF-läkare) kommer att göra den bedömningen med facit i hand efter hysteroskopin och missfallsutredningen, men han sa till oss att han i dagsläget inte heller trodde att det skulle vara ngn idé med IVF, jag tolkar det som han anser att vi efter avslutad behandling och utredning bör ha lika goda/dåliga chanser på "naturlig" väg...

Ciao / Magis

• magis

Gustafsmamma - det verkar ändå som att du får en grundlig utredning...all sympati ang: din frustration med provslarv mm (luftfuktigheten..wow, där har jag lärt mig ngt nytt, vem kunde tro att sådant spelar in?) Jag har dock hört/läst att adherenser/synekier (i.e. ashermans) bör synas när man använder kontrast vid UL (koksalt)...men det absolut säkraste sättet att veta är hysteroskopi...ngn annan som har totallkoll på detta?
    Rapportera gärna om ditt läkarbesök im, om du vill såklart. Jag kommer nog inte gå in FL under det kommande två veckorna dock..

Jag önskar dig all lycka Gustafsmamma - det här SKA bara gå!

Kram, Magis

Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna