• SophiaLa

Ashermans - Skadad slemhinna

Hej,

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna men prövar här.
    Jag har genomgått en hysterskopi på SöS där dom tagit bort sammanväxter som uppkom efter en skrapning hösten-06. Läkaren sa även att en del av min slemhinna blivit skadad "stel" även detta pga infektionen efter skrapningen. En del av slemhinnan är skadad resten ser bra ut, kan ses som lite Asherman sa hon. Är det någon som har erfarenhet av detta, har mer info mm. Jag har under 1 år haft 4 missfall, hon tror att detta beror på skadorna på slemhinnan. Läkaren sa att det är slumpen som avgör, fäster ägget på den friska delen funkar det.

Som sagt är det någon som har nån info får ni gärna skriva några ord.

• Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna
  • magis

Hej SophiaLa -

beklagar din situation. Jag har dock en liknande och har också fått diagnos Ashermans Syndrom ganska nyligen. Jag hade två graviditeter (konsekutiva) förra året och fick MA (i v.11) båda gångerna, skrapades också båda gångerna (då gick det bara drygt 3 mån mellan skrapningarna)Efter den 2:a skrapningen (på SÖS) kom aldrig min mens tillbaka, nu över 13 månader senare har jag i princip ingen mens, endast mensvärk! Har dock konstaterad ÄL varje månad (även då ont!) Jag ska göra hysteroskopi senare denna månad - då får jag veta hur allvarligt det är. Ashermans blir tydligen vanligare nu säger en gyn.kirurg jag varit i kontakt med.
    Jag antar att du redan läst på ashermans.org?

Vill gärna följas åt med dig och andra i liknande situation. jag önskar dig all lycka tillsvidare!

//Magis

• Sparken

Beklagar tjejer,
    Jag har haft 3 missfall senaste året och skrapades efter den första. Jag har ganska lite mens 2-3 dagar. Väntar på kallelse till kk för hystereskopi.

Jag hade ingen infektion efter skrapningen men det kanske är av mindre betydelse för om ärrbildningar uppkommit eller? Jag har inte heller ont när jag har mens, hur har ni det?

• SophiaLa

Hej på er!

Jag har inte haft konstaterad infektion efter skrapningen, men jag hade ont länge efter skrapningen och det tog 12 veckor innan mensen kom tillbaka. Jag har normal ägglossning och mens, men mina 3 sista missfall har jag bara gått några dagar över BIM sen kommer mensen som vanligt. Ägget har väl antagligen fäst på ett skadat ställe. Nu har jag sprial insatt efter hysteroskopin, för att det inte ska växa ihop, den ska sitta till början på november, sen ska man försöka skaffa barn så fort som möjligt sa läkaren. Vi får se hur det går. Även om jag försöker tänka positivt, så är det svårt!

• Sparken

Jag hade inte ont efter skrapningen men det tog 12 veckor för min mens också. Men jag har trott att det berott på att den ägglossning som jag hade och jag blev gravid på och som jag sedan skrapades efter var första efter ppiller stopp (ägglossning 2,5 månad efter ppiller stopp) och att kroppen därför inte var beredd på att producera hormoner självt. Jag blödde nästan ingenting efter skrapningen heller hur var det för er?

Vill komma på hystereskopin nu och få svar på mina frågor!

• Gustafsmamma

Hej på er!
    Har själv haft tre missfall och hade blivit skrapad om läkarna fått som de ville. Fick stå på mig oerhört för att min vilja skulle hörsammas. Missfallen har efter en dryg vecka kommit ut spontant och ej medfört några komplikationer i form av infektion eller kraftiga blödningar. Har ett barn som föddes med kejsarsnitt. Undrar nu om det finns ärrvävnad efter det. Är övertygad om att utredningar av Ashermans är ett känsligt ämne för läkarna eftersom de är så förtjusta i skrapningar. De tror att de är bättre än naturen själv. Asherman bevisar motsatsen.

• magis

SophiaLa och Sparken -
    vi har verkligen liknande situationer...Jag upplevde inte heller att jag fick ngn infektion efter min sista skrapning och jag blödde också väldigt litet efteråt om jag minns rätt...det dröje även för mig nästan 3 månader innan jag märkte att cykeln kom igång - även om jag då också kunde konstatera att blödningarna var i det närmaste obefintliga. man undrar ju helt klart hur mycket de skrapade bort egentligen..? Efter min 2:a skrapning för snart 14 månader sedan har jag inte haft en enda normal menstruation - jag har (precis som SophiaLa beskriver) lyckats bli gravid en gång (trots att vi jobbat hårt på det!) under det gångna året och då blev det MF bara 5 dagar efter plusset...har upplevt MÅNGA "sken-graviditeter" under året som gått...känns som man har fullt hormon-pådrag mellan ÄL och "mens"...men det händer inget...man undrar om det kan vara så att ägget blir befruktat men inte har en sportslig chans att fästa?

Gustafsmamma - jag har precis som du funderat på nödvändigheten av skrapningar efter MA/MF och om jag gått med på dessa med "facit i hand" så att säga...jag tror det är en ganska komplicerad fråga dock - har man fått MF/MA efter 10:e veckan sägs det att infektionsrisken är mkt hög om man inte skrapar, jag har läst att detta i sig också är en orsak till ashermans (dvs t.ex rester av foster/moderkaka som skapar infektion).

Jag väntar också otåligt på resultatet av min första hysteroskopi som sker inom några veckor....

Önskar oss alla lycka till! /Magis

• Gustafsmamma

Hej igen!
    Klart att det är en svår fråga. Mitt första missfall var med tvillingar i v.11. Gick bra (fysiskt) utan skrapning. Tufft att mista två. blev gravid direkt igen och fick missfall i v.6. Sedan väntade vi ett år med att försöka eftersom den psykiska påfrestningen är stor efter två missfall i rad. Blev gravid i maj 2007 men fick åter missfall i v.7+4. Nu åter gravid i v.8 men inget foster synligt på VUL 7+3 och dessutom sparsam blödning. Hoppas på positivt besked vid nästa VUL på fredag.
    Allt känns så konstigt eftersom det gick så bra första graviditeten med Gustaf.

• magis

Hej Sparken,

Min läkare har konstaterat att min cervix är helt igentäppt och detta i kombination med min anamnes gjorde att han sa att han starkt misstänker ashermans - men den egentliga diagnosen kommer väl först i samband med hysteroskopin, och då vet man ju också graden...

• magis

Gustafsmamma - vilken pärs ni haft...jag beklagar...har själv ännu "bara" haft tre MA/MF men genomgår nu en riktig missfallsutredning samtidigt som hysteroskopi väntar.
    Jag förstår att du undrar vad 17 som har hänt sedan din första (lyckade) graviditet, tror att det är en väldigt relevant fråga - hur har de utrett dig?

Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna