Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

LinSar skrev 2007-12-13 15:03:31 följande:
    Nu har jag lagt in bild på mitt hemlis paket www.linsar.blogspot.com
    Ååh vad fint det där blommiga tyget är! Och vilka supersöta ren(älg )huvuden.
  • GOBLIgobli
    charmmiss skrev 2007-12-13 15:38:34 följande:
    jättefint paket du fått, kul att lära sig virka.Men ni ser väl att det är Rudolf med den röda mulen
    Generad Jo nu när du säger det...
  • GOBLIgobli
    Charleston skrev 2007-12-14 20:40:55 följande:
    Kanske lite OT men... eh... jag har inte haft möjlighet att läsa tråden på vad som känns evigheter... Fiffiluren sover inte så mycket om dagarna och brukar hålla låda fram till 22.30 Men så sover vi rätt långe om mornarna typ fram till 8-9. Så har alla hemlisar tagit en hel del tid. Nu har jag också ett bekymmer. Min nya symaskin, ni som vet från min blogg, gör att det brummar i grannens sovrum. Jag som då brukar sy efter att Fiffan har somnat. Hur ska jag göra nu då? Någon som har tips o förslag. Jo, ett är att styra om Fiffilurens sovande, vilket jag håller på med... eftersom hon redan har somnat för natten (beror inte enbart på att jag vill ha sytid ). Så nu ska jag passa på att rita mönster o klippa tyg, om jag hinner innan sömnet får fatt i mig.
    Har du provat att lägga maskinen på nåt ljuddämpande? Filtmatta eller liknande? Alt. om du kan flytta maskinen till en annan sida av rummet. Eller grannnen kanske är nedanför...
  • GOBLIgobli
    Charleston skrev 2007-12-14 21:02:00 följande:
    Filtmatta alltså! Ska kolla upp det. Fler förslag? Nej, jag har inte hunnit kolla det, eftersom jag fick höra det i eftermiddags. De har lägenheten under, och jag sitter i köket vid köksbordet. Hon är dessutom dotter till en kollega på jobbet.
    Jag undrade just hur du hade fått reda på det...

Läste just häromdagen om en pianist som bodde i lgh och övade 2-10 h om dagen. Han hade mattor under, bakom och på väggen intill pianot för att det inte skulle störa och nog 17 borde det funka till din symaskin. Låter den mycket förresten? Jag har Singer och de är inte direkt kända för att vara tysta.
  • GOBLIgobli
    charmmiss skrev 2007-12-14 21:42:44 följande:
    det är STOR skillnad på ljudnivån mellan Singer och Husqvarna (det är de maskiner jag har hemma om jag kan jämföra med) Singern låter som en motor gräsklippare.
    Haha, slagborr!
  • GOBLIgobli
    Ullerull skrev 2007-12-15 11:04:40 följande:
    Har en fråga.Försökte sy med tvillingnål (har förut gått bra) men mskinen hoppde över massor stygn. Provad att trä om flera gånger, ändrade trådspönningen, men inget funkade slutade med enkelsöm. Hsr en Elna SUVad kan det vara för problem, tips?
    Precis vad jag råkar ut för då och då. Därför har jag inte riktigt blitt kompis med tvillingnål ännu och just därför åker jag och lånar mammas HQ till ändamålet.
    Har tyvärr inget bra svar till dig, det enda jag upptäckte en gång var att övertrådarna var för tjocka. Gick bättre med lite tunnare tråd men likförbannat blev det hoppstygn över flera lager tyg.
  • GOBLIgobli
    Ullerull skrev 2007-12-15 13:09:47 följande:
    Åhh...trodde du skulle komma med världens enklaste lösning men nähe...undra varför det blir så. Får väl gå in till symaskinsexperten i jul när vi ska hem till mamma och pappa,han kan ALLT om symaskiner, superbra!
    Haha, finns inget som heter enkla lösningar tydligen. Iaf inte när man är beredd att göra maskinen till båtsänke...
    Men berätta gärna vad han sa sen, alla tips emottages tacksamt. *sabla tvillingnålar*
  • GOBLIgobli
    Lines underbarn skrev 2007-12-16 09:47:56 följande:
    Troligen inget att ha...kollade recensionerna på sysidan. Det är den modellen som börjar på FY14.. Kanske bättre att satsa på en dyrare modell. Något tips?
    Hmmm, bara modellbeteckningen säger allt... FY, hehe.
    Men jag har en PFAFF Hobbylock 4752 som iofs var ett demoex. för 3500kr men ord. på en sån är "bara" 4000 ca. Jag rekommenderar att du satsar på en "riktig". Inget kul att sy med nåt som förmodligen kommer strula mer än du hinner sy på den.
    Eller som min mor säger; En fattig ska inte köpa billigt.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!