• Lallan

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Börjar komma igång lite med syendet nu igen efter flytt och allt. Har hunnit med att sy så spännande saker som sittdyna till kökssoffan och sonens tripptrapp men nu tänkte jag avancera och sy byxor till sonen.
    Ni som sytt byxor ur Sy till barnen av Gynther hur var byxorna i storlek? Velar mellan att sy till ett år (och ev. förlänga benen) eller till två år. Sonen är snart 1.5 år! 

Inna H: Tackar! Då ska jag bara hitta något lämpligt tjockt material att ha som sula!

• Lallan

Hur brukar ni andra göra när ni syr dit kantband. Syr ni fast allt samtidigt på en gång eller syr ni en sida i taget?

Brukar alltid vara så lat så jag syr allt samtidigt men tänkte att det kanske blir snyggare om man syr en sida i taget men jag har aldrig gjort så så jag vet inte riktigt hur man bör göra.

• Lallan
    NicoleSthlm skrev 2007-11-09 21:35:47 följande:
    I vanliga fall syr jag på den på en gång....men nu när jag sydde ett par sparkbyxor så provade jag att sy fast en sida först, enligt trollunge.com, visserligen sydde jag fast första sidan på rätsidan ist för aviga, men i slutändan vart det nästan bättre!!! Så jag kommer i fortsättningen att sy fast ena sidan först! För de gångerna jag har sytt fast allt på en gång så har det inte blivit snyggt!!
    Tackar för länken!
    Nu har jag sytt en del på latmansvis men ska testa enligt beskrivningen på det sista och se vad jag tycker är bäst/enklast.
  • Lallan

Fick ihop ett par byxor i alla fall. Använde mönster ur sy till barnen 0-4 år men blev inte nöjd med resultatet. Dom ser jättefina ut men dom sitter inge bra alls, alldeles för breda upptill. Gjorde efter strl 92 och dom blev på tok för stora för min 1,5 åring men precis för små för min 3-åring. Dock var dom för breda upptill även för treåringen så det krävs en del ändringar.

manchesterbyxor.JPGBensluten är kvar, hade inte kantband så att det räckte och behövde en vaken modell för att veta lämplig längd.

• Lallan
    yrväder skrev 2007-11-10 09:42:24 följande:
    lallanjag har gjort dom i storlek 1 år och Liam 2 år och storlek 92 kunde precis på gnällen ha dom. Lite för korta i grenen...
    Får bli att sy ett par till i strl 1 år och göra lite ändringar på det istället!
    Cirrus skrev 2007-11-10 10:45:26 följande:
    Vanligt skråband i bomull syr jag på rakt av, genom alla lager direkt. Tycker det blir snyggast, nålar inte heller utan syr bit för bit.Kantband i t ex muddväv syr jag på räta mot räta och viker sen över till avigan. Sen syr jag oftast genom alla lager från rätan med en tvillingnål.
    Tackar för tipsen! Ska snart sy några tröjor i trikå, vilket jag inte är så van vid så alla tips är bra. Gäller bara att hitta någon bra muddväv i passande färg.
  • Lallan

Grattis Kerstin! Kikade in i ditt galleri på sötnosen. Åkpåsen du sytt var jättefin, använde du något speciellt mönster?

Någon som har länken till sidan där man kan få tag på bruksanvisnigar? Har lånat min mors maskin men bruksanvisningen har försvunnit i flytten och hon vill ha tillbaks maskinen nu!

• Lallan
    corax skrev 2007-11-30 11:05:04 följande:
    Tack, men det blev sålt, och det är för längesen auktionen var, så den finns inte kvar längre
    Det kan inte vara det tyget som fanns på Bauhaus förut? Det var ljusblått med mörkare blåa katter och något litet rött på, kankse fanns något vitt på det också.
  • Lallan

Är detnågon som kan adressen till sidan där man kan beställa instruktionsböcker? Har slarvat bort morsans när vi flyttade. Kanske t.o.m någon som råkar ha en pfaff tiptronic 1071?

Den har aldrig någonsin strulat och den börjar ju bli relativt gammal nu och nu hakar pressarfoten upp sig. Den går lånsamt ner men det blir inte så att tyget ligger kvar helt. Då och då åker den ner snabbt och ordentligt. Känns som att något inte riktigt hakar i. Någon som råkar hänga på fl en fredagskväll och har något tips?

• Lallan
    Alfredboy skrev 2007-12-25 13:21:01 följande:
    Åh, shit...måste få råd snabbt! Sambons kusiner kommer idag, och jag ska sy ett par byxor till deras dotter tänkte jag. Hon är 2 år och jag har INGEN aning om storlek???? Vad har en tvååring för storlek, nån som till och med kan ange ungefärliga mått på byxlängd och midja? Vanliga muddbyxor ska det bli, så det är inte så noga med exakta mått!
    Strl 92 skulle jag nog säga! Min 1,5 åring har 86-92 och min 3-åring har 98-104.
  • Lallan
    Alfredboy skrev 2007-12-25 13:21:01 följande:
    Åh, shit...måste få råd snabbt! Sambons kusiner kommer idag, och jag ska sy ett par byxor till deras dotter tänkte jag. Hon är 2 år och jag har INGEN aning om storlek???? Vad har en tvååring för storlek, nån som till och med kan ange ungefärliga mått på byxlängd och midja? Vanliga muddbyxor ska det bli, så det är inte så noga med exakta mått!
    Nu har jag letat men hittar tyvärr inga i rätt storlek att mäta! Återkommer om dom dyker upp.
  • Lallan

Vem var det som sytt en velouroverall nyligen och utgått från mönster ur sy barnkläder av mjuka tyger?

Har laddat upp med fin brun och vinröd velour, äntligen så nu ska här sys!

• Lallan

Aje08: Hittade overallen jag sökte. Hur var storleken på den? Stor, liten, normal?

• Lallan

Frågade för några dar sedan men fick inget svar så jag testar igen. Är det någon som har adressen till sidan med instruktionsböcker till symaskiner?

• Lallan
    sarahl skrev 2007-12-31 13:26:12 följande:
    skulle ni våga scanna av ett mönster och sidorna i en bok som är väldigt populär och svår att få tag på? jag lånat en och funderar på om man skulle våga vara så fräck!
    Skulle inte ens tveka så länge det är för privat bruk!
  • Lallan
    angelofthedevil skrev 2008-01-01 01:40:59 följande:
    Vad är det bästa som ni har sytt?Har ni sytt ngt som ni inte klarar ej utan nu?
    Skulle säga min mei tai!

Gott Nytt År!
  • Lallan

Nyårsnöjet! Gjorde en provoverall innan jag syr av velouren. Hade ingen tillräckligt lång dragkedja men den fick duga.

Ni som sytt kragar förut hur gör ni när ni syr fast dom för att det ska bli snyggt? Blev inte helt nöjd med mitt sätt. Gjorde som i en köpesoverall men tyckte att det såg slarvigt ut.

• Lallan

och så bilden... overall.JPG

Lägger in en bild på en av julklapparna jag gjorde också. Blev helnöjd, alla sömmar ser perfekta ut dessutom är den vändbar! väska2.JPG

• Lallan
    Aje08 skrev 2008-01-02 09:15:45 följande:
    Har inte direkt varit inne i tråden under helgerna så såg inte detta förrän nu. På bredden och i benlängd tycker jag den är ganska normal. Trodde först att den skulle bli ganska "slim-fit" när jag såg mönsterdelarna... Har bilder på sonen med den på sig som jag kan lägga upp sen ikväll om du vill se. Kroppslängden fixar man ju själv eftersom man ska sätta ihop ett tröj- och ett byxmönster. Jag tror jag hade 45 cm från axel till gren.Vink, vink till alla andra! Hoppas ni har haft sköna dagar och grattis till nya bebisar!Sitter här på jobbet och tycker ledigheten gått alldeles för fort.... Puh
    Tackar! Jag gjorde ju en test med billigt tyg för att se hur den blev och ska nog göra några små ändringar men var annars helnöjd med modellen. Det jag däremot inte blev nöjd med var när jag sydde dit kragen. Hur gör man för att få den sömmen fin och för att den ska synas så lite som möjligt?
    Jag sydde fast den så att sömmen hamnar på insidan och sedan sydde jag med liknande täcksöm över.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!