Positiva saker till vaginal födsel
Varför är det positivare att föra på "det vanliga sättet"?
Ge mig massa anledningar till varför det är bättre än snitt och så vidare !
Varför är det positivare att föra på "det vanliga sättet"?
Ge mig massa anledningar till varför det är bättre än snitt och så vidare !
om allt går bra så kan man ju röra på sig och gå på en gång om man föder vaginalt.. Vid snitt blir man väl liggandes med ett ömt snitt ett tag..
Man slipper ärret efteråt.
Har hört att det är bättre för barnet att födas vaginalt, varför har jag däremot ingen koll på.
Mindre ont efteråt.
Man kan ligga med bebisen på magen/bröstet en lång stund direkt efter förlossningen, sys man mellan benen så är ju inte barnet ivägen då. Men det kanske är likadant vid snitt, vet inte.
Det är inte så farligt att föda vaginalt. Enligt mig ska väl tilläggas Jag tycker att det gjorde MYYYCKET MINDRE ont än vad jag hade förväntat mig.
det är jävligt häftigt att ha gjort det.
man blir fortare rörlig och funkar som vanligt igen.
jag tycker sexlivet har uppgraderats efteråt.
det finns bra bedövning om man är rädd för smärtan.
amningen ska tydligen komma igång lättare.
Först och främst så är det bättre för bebisen. Vattnet från bebisens lungor pressas ut så den kan andas bättre precis efter den kommit ut vaginalt. Med en snitt blir det liksom en shock till bebisen. Det är bara förstås om allt går bra med vaginal förlossning och inga komplikationer.
tack för era svar, har bestämt mig för att använda mig utav EDA, men är ändå så oerhört rädd för smärtan! men så farligt kan det väl inte vara om man har EDA? :/
Själv var jag rädd för EDAn... Smärtan var rätt pissig faktiskt, men aldrig någonsin (har två barn) har den varit så jävlig att jag har velat ha bedövning. SÅ överkomligt har det alltså varit! Det behöver inte göra EDA-ont för dig heller!
Ställ in dig på en bra förlossning, träna avslappning och rätt andning och ta det som det kommer, med hjälp av personalen! Då blir det nog prima!
EDA var gudomligt! Lustgas kul! Andningen A och O! Stöd från sambo, mycket bra! Nåt gott att dricka och service från sambon! och det är sååå häftigt att föda barn på det sättet, har inte gjort det på nåt annat sätt men ändå! Så coolt att veta att kroppen, min kropp, fixar detta....Jag kan fortfarande känna känslan "SHIT jag har fött barn, COOLT" och som tidigare sagts, det innebär mindre risker för barnet och för dig och du blir inte sängliggandes efteråt, med ett stort snitt (även fast snittet i sig inte är så stort så är det ändock en stor bukoperation att genomföra ett kejsarsnitt) blir man lätt "handikappad" och det gör ont. Lycka till, det fixar du!
Jag tyckte att EDA:n tog bort smärtan helt fram till krystvärkarna.
Har tidigar haft nån bra faktasida där det står om snitt och vaginal förlossning, men jag hade visst tappat bort den. Synd! Funderar själv för fullt...
Känns ändå som om jag kommer vara en sån där person som EDA'n inte biter på, blir bedövad på ena sidan eller något.
Men så är det möjligtvis/förhoppningsvis inte Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja föda utan bedövning.
Båda sätten är positiva att föda på. En födsel är alltid positiv oavsett hur man föder. För KS väljs ju bara när det är svårt att föda vaginalt om tex barnet är i säte. Då är KS mer positivt för utgången.
Jag födde vaginalt och det var en positiv upplevelse för mig. Tyckte aldrig det gjorde speciellt ont, tack gode gud för EDA och lustgas säger jag. Om du vill ha bort smärtan så är juy EDA verkligen effektiv. Det är nog rätt ovanligt att EDA inte biter och bara tar på halva sidan. Du måste tänka på att ligga jättestilla när de sätter den så blir det bra. Be din man att hålla fast dig ifall du har en värk då.
Andra positiva saker var lustgasen, det var jätekul att suga in den och bli lite på örat.
Sen får vi ju inte glömma när bebisen kommer ut, det är det mest positiva ögonblicket på hela födseln tycte jag.