• Anonym (Vill Somna)

Stilnoct, någon med erfarenhet?

Lägger detta säker helt fel så det inte handlar om missbruk, men jag vill vara anonym.

Jag har nästan jämt haft svårt att somna, men sen jag fick barn så har det bara blivit värre. Kan bara inte sluta ligga o lyssna på mitt barn så att han verkligen sover. Har prövat me det mesta de rekomenderar för att man ska somna lättare (utan tabletter)

Nu har jag fått Stilnoct 5 ml, ska ta första tabletten ikväll.
    Är det nån som har några erfarenheter, funkar dom att somna på?
    Är så trött att bara få sova ca 3-4 tiummar och ligga o vrida och vända på mig som en tok.

Har läst att många verkar tycka att stilnoct är knark, är det verkligen så illa?

Har blivit rekomenderad att ta 1-2 tabletter i ca 4 veckors tid, men uppehåll på helgerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-03 17:37:31:
    Får väl förtydliga att min son är 8 månader gammal och inget spädbarn som ska matas flera ggr per natt. Han sover till runt 4-5 om nätterna och äter då o sen somnar.

• Svar på tråden Stilnoct, någon med erfarenhet?
  • Anonym

Jag fick utskrivet när jag mådde dåligt. Det fungerade bra för mig, men är din man beredd att gå upp om barnet vaknar? Man blir väldigt omtöcknad, och jag skulle inte vilja hantera en spädis, med stilloct i kroppen, iaf.

Det är fel att kategoriskt säga att en viss sorts läkemedel är knark! Beror väl mer på hur man använder det, än vad det är?

• BettanB

Jag tycker att stilnoct är bra att somna på i vart fall. Har aldrig känt mig "borta" av dem i övrigt, och har inte upplevt att jag sover längre med dem.
    När jag har svårt att sova (inte somna alltså) har jag testat theralen, som funkar väldigt bra just i det syftet. Absolut inte att rekommendera om man skall upp och ta hand om bebisar på natten bara.

• Anonym (Vill Somna)
    Anonym skrev 2007-10-03 17:32:38 följande:
    Jag fick utskrivet när jag mådde dåligt. Det fungerade bra för mig, men är din man beredd att gå upp om barnet vaknar? Man blir väldigt omtöcknad, och jag skulle inte vilja hantera en spädis, med stilloct i kroppen, iaf. Det är fel att kategoriskt säga att en viss sorts läkemedel är knark! Beror väl mer på hur man använder det, än vad det är?
    Varför skulle min sambo inte va beredd att gå upp om lillen vaknar?
    Är det inte bådas ansvar eller? Visst det är jag som vanligtvis gör det, men han vaknar han oxå, o inatt har jag sagt till honom att ha extra koll o putta på mig om jag inte vaknar.
  • Anonym

Det var väl ett dåligt sätt att formulera min fundering på, jag håller med. Undrade mest om du visste att det faktiskt påverkar hur man mår när man blir väckt av dem. Det är alltså bra att det finns någon annan som tar ansvaret. Det framgår ju faktiskt inte i din ts, om du har sambo eller är singel. Ok? Man kan reagera olika på medicin, men eftersom jag blev väldigt vimmelkantig, ville jag bara varna dig för att det iaf i mina ögon är olämpligt att man går upp och lyfter en bebis, när man tagit stillnoct.

• Anonym (....)

hade stilnoct i 3 års tid när jag var som mest sjuk. hjälpte kanon och jag kände det som att dom "räddade" mej många gånger då jag till sist blev manisk om jag aldrig fick sova. Man somnar och sover jättebra på dom. Men var noga med att verkligen ligga ner i sängen och var avslappnad när du tagit dom, dom är läskiga och jag har upplevt och gjort många konstiga saker och tom fått minnesluckor när jag ätit dom när jag vaknat nästa dag och undrat vad jag gjort och ställt till med i lägenheten tex och sen har jag fått massa konstiga syner, men det är när jag inte gått och lagt mej noga. Min behandlare sa att om du är uppe på dom så kan dom få motsatt effekt och man blir uppsnurrad och då händer alla dessa konstiga saker om man kan bli konstig. Om det beror på att jag har maniska tendenser törs jag inte uttala mej om men det kanske är större risk då. Men jag skulle nog ändå säga att innan du vet hur du reagerar och din kropp reagerar så ha din man där så han kan ta hand om bebisen, du kan (alltså inget säkert) bli jätteborta, groggy och ibland inte veta vad du gör.

• Anonym (Vill Somna)

Ingen annan som tagit stilnoct?

• Verkligen

Jag äter stilnoct, eller rättare sagt åt, för dom började styra mitt liv.. Men dom funkar iaf att sova på om man verkligen lägger sig på en gång. Och 5 mg är inte så starka. Och om du enbart räknar med att äa det en viss period.
    Biverkningar jag fick var hallucinationer, rubbad sömn, yrsel, och minnesluckor.. Men jag överdrev det hela och blev beroende.

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Anonym (Vill Somna)

jewel84

ok, ska strax gå och lägga mig o ta en tablett, men har läst så mycket skräck historier nu så jag nästan är rädd att ta dom. Tänk om jag gör nått dumt mot min son utan att vara medveten om det??? Kan det verkligen bli så illa?

• Verkligen
    Anonym (Vill Somna) skrev 2007-10-03 23:02:22 följande:
    jewel84ok, ska strax gå och lägga mig o ta en tablett, men har läst så mycket skräck historier nu så jag nästan är rädd att ta dom. Tänk om jag gör nått dumt mot min son utan att vara medveten om det??? Kan det verkligen bli så illa?
    Om du tar bara 1 tablett, och lägger dig omedelbart, utan att läsa å kolla på tv så ska det nog gå bra. Har läkaren ordinerat ut dom så ska det vara helt okej, och en 5mg tablett är inte så farligt. Men se till att lägga dig..
    Enda som skulle kunna få dej att bete dej illa är om du skulle bli så påverkad att du inte sover utan är uppe och irrar. Personligen skulle jag aldrig skada en person, men man kan bli fumlig och slarvig, men det är som sagt när jag inte lägger mig. Det ska nog gå bra. är du ensam med barnet? Annars så kan ju pappan gå upp om bebisen blir ledsen eller så, för du ska inte behöva gå upp under natten när du äter dom..
    Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Allies

Jag har också ätit stilnoct 5mg, och det enda negativa jag har och säga om dem är att man blir "immun" efter ett tag. Jag åt 5mg jätte länge och tillslut hjälpte inte det så jag fick öka till 10mg. Sedan lyckades jag få ner användandet så att jag bara tog dem vid behov och då fngerade de jätte bra igen.

De blev min räddning, var så skönt att få somna in, men de stämmer som de övriga säger att du bör ta den vid sänggående och sedan bara slappna av.

Svar på tråden Stilnoct, någon med erfarenhet?