Kejsarsnitt i Göteborg?
Hej! är det nån som vet om man kan välja att få kejsarsnitt i Göteborg? Ja är i v34 å är ordentligt rädd..
Hej! är det nån som vet om man kan välja att få kejsarsnitt i Göteborg? Ja är i v34 å är ordentligt rädd..
Nix, i Göteborg är man mycket restriktiv med att ge snitt. Men du kan be att få komma till Aurora-mottagningen och prata md dem om din förlossningsrädsla och om den inte blir bättre kan du ev bli beviljad snitt.
Prata med din barnmorska! Gå någon form av förberedande kurs typ Annas profylax eller någon annan kurs prata med någon om rädslan många gånger. Jag är doula och har träffat många rädda kvinnor många går på aurora en del får snitt beviljat andra väljer efteråt att försöka föda med olika former av planeringar och stöd. Det finns flera aktiva doulor i Göteborgs trakten som du kan ta kontakt med med det inte sagt att du måste anlita en doula. Rädsla blir större ju mer man håller den för sig själv att prata om den gör att det blir något lättare.
Varmt Lycka till !!
ja går å pratar me en psykolog på MVC om just detta men ja vet inte om ja tycker att det hjälper/hjälpt! Å nu börjar förlossningen närma sig me stormsteg! Hur får ja tag på en Doula å va kostar det? tack för era svar!
ja tycker du ska prata snitt me en läkare berätta hur du känner och mår du kanske får beviljat snitt och slpper oroa dig resten av graviditeten! ring din barnmorska direkt!
lycka till
solrosen00: Å tack.. Jo ja har just bytt BM (min förra flyttade så denna har hja bara haft en gång förut).. Men det verkar inte riktigt som de tar mig på allvar å ja e riktigt rädd att ja inte ska fixa det!
glömde skriva att ja ska till BM idag..
ta upp de me henne direkt va bestämd! hon måste ta dig på allvar!annars byter du igen...eller kanske ringer till spec.förlossningen på östra och frågar vart man vänder sig om man vill ha ett snitt beviljat...
lycka till berätta gärna hur de går!
solrosen00: Tack igen! det e skönt att prata me nån som fårstår va ja pratar om.. Jo ja ska göra det idag..
önskar dig all lycka.
va bestämd, du har bestämt dig och ingen kan övertala dig! man ska inte behöva må dåligt, de är din kropp.
och är det nått du vill fråga så fråga på, ja har fött både vaginalt och med snitt!!!
å va gullig du e! Vad tyckte du kändes bäst?
ja födde min första tjej vaginalt sen fick ja tvillingar och dom låg fel fick inte föda vaginalt därför blev de planerat snitt
under själva förlossningen så gick ju de bra nervöst såklart tyckte de jobbigaste va tiden efter, de gjorde ont att kissa, sitta, blödde mycke osv...
själva snittet känndes inte, men känslan av att de är nån som gräver i magen va riktigt obehaglig men de går ju så fort , tidewn efter va ju de bästa, de jobbigaste va att de gjorde ont i snittet när man hostade...ja blödde knappt, och aalt va nästan som vanligt..
väntar ju tvillingar igen nu och ja vill redan nu få snitt..
men jag är glad att jag har fött vaginalt iaf 1 gång..de är en sån otrolig häftig upplevelse..
hoppas nu inte att ja skrämde dig me nått
näe ja e inte mer rädd än vanligt.. ibland så bleknar rädslan lite men det finns alltid i bakhuvudet å när det kommer över mig så blir ja livrädd! Sen finns det ju trevliga släktingar å vänner som har berättat om deras skräck förlossningar ( men det gör ju inte saken bättre precis )..
grattis till de bägge i magen förresten! va spännande me tvp till!
Jag har fått snitt beviljat på östra och upplevde det som att de förstod väldigt bra och det var aldrig nån som försökte övertala mig till att föda vaginalt. Hör av dig till aurora-mottagningen så kan de säkert hjälpa dig att komma fram till vad som passar dig bäst.
De säger nej till nästan alla i göteborg - men aurora kan kanske hjälpa dig - oavsett om du vill ha snitt eller en doula, varför har ingen på din bm-mottagning sagt det?? Blir så j*vla förbannad över att det är så många som jobbar med gravida familjer som inte har någon som helst förståelse för förlossningsrädsla (Hoppas att det bara är min erfarenhet som säger att få personer förstår eller vill förstå, hoppas att ni stött på "bättre" personer!?)
milesdavis: jasså e det inte försent å höra av sig till aurora nu då? Ja e ju snart i v38?? Fast tack för tippset..
lillalivet: ja går å pratar me en psykolog om detta problem på MVC men det e igentligen INGEN som har pratat me mig om aurora!! Så nu vet ja inte va som händer, börjar bli mer å mer orolig.. Tack för att du e arg..
Ja ring du till östra direkt så kan de säkert boka in dig. Jag hade remiss dit men testa att ring och säg hur du känner så kanske de kan hjälpa dig. Så synd att de inte pratat med dig om att aurora finns. För oavsett snitt eller vanlig förlossning så kan de ju hjälpa dig så du får det så bra som möjligt och de vet också om att du är rädd och därför kan ta hänsyn till det när du kommer in. Fick själv åka in till förlossningen för två veckor sen pg a sammandragningar och när läkarna såg i min journal att jag gick på aurora och var allmänt rädd för sjukhus och allt vad det för med sig fick jag jättebra vård och de tog allt lugnt och sansat och det kändes verkligen att allt var på mina villkor! TYcker de är super där! Lycka till
Aurora på östra har bara telefontid på tisdagar och onsdagar mellan 9-10 - så be gärna din bm att kontakta dem åt dig (du kommer bara till en telesvarare som inte går att prata in på om du inte ringer under teletiden, men hon borde ha andra nummer som går direkt till någon där - eller...?) och säg att du behöver ett samtal NU! Om du nu känner att det kanske skulle kunna hjälpa dig.
Hoppas verkligen att det går bra för dig!
Men vad dumt att ingen hjälpt dig tidigare upprörande faktiskt. De som har haft en doula brukar uppskatta det stödet oavsett om det blir snitt eller vaginal förlossning. Hur går det nu ? Får du hjälp från aurora ? Hur blir det?