Inlägg från: Solitär |Visa alla inlägg
  • Solitär

Israel/Palestina

teek taak skrev 2007-10-26 15:27:02 följande:

Vilka är dessa män, palestinska poliser/soldater? Men de ligger inte i krig med israel så hur i hela fridens namn hävdar du att det är så. Och hur accepterar västerländska staterna med israel som ledningen att betala för Kalashnikov så att palestinska soldater/poliser skjuter israel med?
    Vilka dessa män är? Du som är från de trakterna borde ha hört talas om de styrkor Hamas och Fatah förfogar över. Dessa är i princip en integrerad del av statsbygget. Dessutom finns diverse övriga beväpnade grupper, typ Al-Aqsa brigadernas martyrer, och andra fanatiker som ligger utanför självstyrets kontroll.

Har jag svarat på din fråga nu Teek taak?
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 19:09:21 följande:

Muminpappa Jag är inte därifrån, har aldrig varit i palestina tyvärr, men insatt i konflikten är jag kan man säga. "Vilka dessa män är?"Soldater/poliser som är anställda hos den palestinska staten som du skrev. De ligger inte i krig med israel. Har du sett Abbas i förrgår hur han kramar om Olmert? De är vänner så de krigar inte mot varandra annars får Abbas sparken och israel anställer en annan hund som är bra på att slicka r***ar.
    Som av en händelse har Amnesty International publicerat en rapport om just dessa beväpnade män. Du har rätt, de verkar mest vara intresserade av att skjuta på varandra. Kanske på grund av brist på annat att göra?

Citat från rapporten:

"I striderna mellan Hamas och Fatah i Gazaremsan tidigare i år dödades 350 palestinier och en rapport från Amnesty visar att splittringen har lett till svåra övergrepp både i Gazaremsan och på Västbanken."

net11.amnesty.se/www/ext/doc

Det är beklagligt att svenska skattepengar går till sådan verksamhet.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-26 19:49:12 följande:
    Det är verkligen hemskt med dessa kränkningar av mänskliga rättigheter. Bra att Amnesty tar upp detta!Jag har dock fortfarande inte sett några bevis för att våra biståndspengar går till dessa kriminella gäng. Det är ju inte så att SIDA dumpar 273 miljoner på den palestinska myndighetens konto. De konkreta projekten ansvarar oragnisationer som Svenska Kyrkan, LO, Diakonia, Palmescentret för, de får söka pengar från SIDA för olika projekt och de ska redovisa vad de gör med pengarna. Men jag är fullt medveten om att SIDA fått klagomål vad gäller redovisningen rent generellt, måste bli bättre!Att situationen ser ut som den gör innebär ju att de _vanliga männsikornas_ behov av vårt stöd är ännu större. Det är fullt möjligt att ge bra bistånd som syftar till att bygga upp det civila samhället, stärka kvinnor, skapa en fungerande ekonomi osv. Man ska självklart kräva ordentlig redovisning av pengarna. Vi slutar ju inte ha dagis och skolor i invandrartäta områden här i Sverige bara för att det rekryteras personer till kriminella gäng därifrån.
    Då man granskade 15 av SIDAs projekt hittade man korruption, försvunna pengar, "konsultuppdrag", och obefogat höga löner. Inget av projekten var utan anmärkning. Nu vet jag inte om något av dessa granskade projekt var på Gazaremsan eller på Västbanken, men jag kan svårligen tänka mig att det skulle vara bättre ordning på SIDAs pengar där.

Även de pengar som är avsedda för civil förvaltning i "Palestinska myndigheten" kan lätt smusslas undan och omvandlas till Kalashnikovs. SIDA bryr sig bara om att pytsa ut pengar; nästan två miljarder de senaste åren gått till araberna i Gaza och på Västbanken. Och det är bara Sveriges bidrag. Andra länder pytsar också ut hundratals miljoner. Resultaten är inte imponerande.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 19:57:56 följande:

Muminpappa"Det är beklagligt att svenska skattepengar går till sådan verksamhet."Kanske sverige tycker det är bra att de skjuter varandra för hade de skjutir israel med dessa vapen hade de inte fått en 50 öring
    Jag är helt övertygad om motsatsen. Svenska politiker, och framför allt vänsterblocket, är synnerligen palestinavänliga och judefientliga, liksom TT som valde att censurera Amnestyrapporten.

tt-kritik.blogspot.com/
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 20:27:03 följande:

Påminner dig att du en gång förkastade en blogg jag länkat till men du vill nu att jag ska kolla på de blogg du hänvisar till som om de är rena fakta. Nej det gör jag inte. Inte ens i din Amnestylänken står det att biståndspengarna användes till vapen.
    Citerar ur pressreleasen till Amnestys rapport:
    "Amnesty uppmanar även det internationella samfundet att upphöra med vapenhandel tills man kan garantera att vapnen inte kommer att användas till att kränka de mänskliga rättigheterna."

Uppenbarligen köper de palestinska territorierna vapen. Några andra pengar än biståndspengar lär inte myndigheten ha till detta.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 07:02:06 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-26 23:29:55 följande:
    Hur kan du säga så???? Detta är INTE en kamp mellan två jämnstarka parter. Åk till Palestina/Israel så får du se vilka som verkar ha det "svårast"! Väldigt många israeler har en levnadsstandard som påminner om vår. Ganska få palestinier har en levnadsstandard som påminner om vår. Inne i Israel är palestinierna diskriminerade och har det sämre på de flesta fronter än judarna.
    Jag skulle våga påstå att araberna i Israel har det bättre än alla andra araber i mellanöstern. De lever i en demokrati, har rösträtt och representation i parlamentet, Knesset. Landet är rent, prydligt och högteknologiskt. Araberna (icke judisktroende) slipper göra den 2-åriga värnplikten, men jag tror att om de skulle insistera, skulle även det vara möjligt.

Det är bara att jämföra med de omgivande länderna. Var skulle man bosätta sig om man var tvungen att bosätta sig i mellanöstern. Svaret är givet: Israel. De övriga länderna är smutsiga och underutvecklade.

Libanon var på god väg att bli ett välmående land, ända till början av 1970-talet. Då tog man i god kristen anda emot en massa muslimska flyktingar. De vägrade anpassa sig, förökade sig, och blev majoritetsbefolkning. Sedan dess är Libanon ett förlorat land.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 10:55:43 följande:
    För att ett land ska kallas demokratiskt anser jag att alla befolkningsgrupper ska ha samma rättigheter. Om finlandsvenskarna hade sämre skolor än finnarna, inte fick bosätta sig var de ville i Finland, var utestängda från många typer av jobb osv, tycker du då att finlandsvenskar som klagade på att de inte var jämstälda med finnarna borde nöja sig med att få höra att "Ni har det ju i alla fall bättre här än ni skulle haft i andra länder som t ex Vitryssland." Om Israel vill vara demokratiskt måste man jämföra sig med västerländska demokratier, inte med diktaturer i Arabvärlden.Naturligtvis kan palestinierna som är medborgare i Israel inte göra värnplikt eftersom det skulle innebära att de kunde komma att tvingas skjuta på sina släktingar, riva deras hus osv. Problemet är att väldigt många förmåner i Israel är knutna till genomförd värnplikt. Många bostadsområden är bara för dem som gjort värnplikt, många jobb kan bara sökas av dem som gjort värnplikt. Detta är ett ganska vanligt sätt att diskriminera (inte bara i Israel alltså); på pappret är det inte just palestinier som är utestängda och man kan hävda att man inte diskriminerar på grund av religion, men detta blir följden i praktiken. Sen finns det förstås förmåner som är direkt knutna till att vara jude, som rätten att flytta till Israel, den har ju inte de palestinier som tvingats fly från sina hem där.Om man ville ha rättvisa kunde man ju låta ickejudar göra någon annan form av samhällstjänst i två år, så fick alla skänka några år av sitt liv till staten mot att man sen fick tillgång till alla förmåner. Det är för övrigt inte bara rent militära jobb som palestinierna stängs ute från pga lojalitetskonflikten, detta gäller även även andra jobb inom statsförvaltningen. Exempelvis de departement som har att göra med stadsplanering och marktilldelning. Och då är det förstås lättare för judarna att ge sin egen grupp förmåner när det gäller landtilldelning än det hade varit om palestinierna fick vara med och bestämma där.Muminpappa, jag tycker det lyser igenom hela tiden att du inte tycker alla människor har samma värde och bör ha samma rättigheter. Araber bör vara nöjda med lite smulor från den rikes bord. Du verkar också tycka att det liksom är arabernas fel att många arabländer styrs av diktaturer. Att demokratisera länder som inte har demokratisk tradition tar tid. Men jag är hoppfull och tror att en dag i framtiden kommer alla länder i Mellanöstern att vara demokratier.
    Din slutsats är helt felaktig. Jag tycker alla människor är lika mycket värda. Däremot är gamla socialdemokratiska ordspråket "Gör din plikt - kräv din rätt" är värt att fundera extra mycket över.

I det här fallet tycker jag att den arabiska befolkningen i Gaza, Västbanken och för den delen hela den övriga arabisktalande världen inte levt upp till den första delen: att göra sin plikt. Plikten att bidra konstruktivt till det egna samhällets uppbyggnad.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 13:51:09 följande:

Detta är till Muminpappa och Free spirit"Ni är blinda för Israels brottAV THOMAS NYDAHL Jackie Jakubowski.
    Ännu en text av en vänstervurmare. Israels metoder är inte alltid de trevligaste. Åtgärderna måste dock sättas in i det perspktivet att Israel måste ha världens sämsta grannar: fattiga diktaturer som inte vill annat än att förinta mellanösterns enda demokrati.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 14:55:36 följande:

En ockupations stat får aldrig stöd av grannländer. Fattiga diktaturer? Du skojar. Arabiska ledarna är rika, men om du menar folket så har du rätt i det. Att hävda att israel är en demokrati är bara nonsens. En stat som praktiserar terror, diskriminering och rasism är knappast demokratiskt.
    Israel har fria val och även muslimer med medborgarskap har rösträtt.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 14:59:55 följande:

OK så demokrati innebär endast fria val? Då får jag våga att säga att även Arab Emiraten har fria val. Det betyder att israel är inte det enda land som är demokratiskt.
    Förenade Arabemiraten... Tillåt mig le! Jag skulle ganska fort kunna bli israelisk medborgare om jag bestämde mig för det, trots noll judiskt påbrå. Att bli medborgare i Förenade Arabemiraten skulle aldrig gå.Så är också Förenade Arabemiraten befolkad av gästarbetare utan några som helst demokratiska rättigheter.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 16:13:21 följande:

Men du konstaterade att demokrati innebar fria val och du fick ett exempel att det även sker i emiraten. Det är som ett amotargument då du hävdade att israel är den enda demokratiska staten i mellanöstern. Dessutom så är det inte möjligt för palestinierna som lever i exil att återvända. Olmert försöker förhandla med Abbas så att det blir en lag som inte ger exilpalestinier rätt att återvända medan det är öppet och fritt för judar att flytta till israel. Senast var det den konservativa kristna partiet i USA som försökte muta iranska judar att flytta till Iran.
    Du har en konstig demokratisyn. På wikipedia kan man läsa följande om Förenade arabemiraten:

"The United Arab Emirates does not allow political parties."

"Although this is what the modernisation theory suggests as a consequence after years of development, the UAE seems to be still far beyond the emergence of any meaningful political life. In fact, The rulers hold power on the basis of their dynastic position and their legitimacy in a system of tribal consensus. "

en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_the_United_Arab_Emirates

Ingen riktig demokrati med andra ord, utan snarare ett primitivt klansamhälle. Precis som den övriga muslimska världen.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 18:17:01 följande:

MuminpappaWikipedia anger oftast källor till sina artiklar. Var är källan för det du citerade?Förresten, jag glömde att Libanon, israels grannland har fria val. Tänkte tillägga det ifall du avslår UAE. Palestina har också fria val men tyvärr motsatte västvälrden detta.
    Källan var en site som i sin tur refererade till Reuters. Tyvärr var inte artikeln längre kvar där, men du kan få en källa till:

news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6185199.stm

Inte någon imponerande form av demokrati.

Vad beträffar Libanon, så är parlamentsplatserna kvoterade enligt etnicitet och religion för att inte muslimerna ska förstöra landet allt för mycket. Inte något paradexempel på demokrati det heller.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 19:25:38 följande:
    När det gäller huruvida Israel är demokratiskt hänvisar jag till mitt inlägg 506. På papperet är Israel en demokrati men DET ÄR ETT FAKTUM att palestinierna som är medborgare i Israel inte har samma rättigheter som de judiska medborgarna. Men det spelar ingen roll hur mycket jag och andra här påpekar detta och vilka fakta vi redovisar för ni Free Spirit och Muminpappan vill helt enkelt inte tro att det är så. Jag vill ändå tipsa om boken "Ett annat Israel" av Susan Nathan. Hon är judinna som gjort aliya, alltså utvandrat till Israel, men upptäckt hur saker och ting står till i hennes nya hemland. Boken finns att köpa på Pocketshop. Och Israels relationer till sina grannar kan aldrig fungera som en ursäkt för att diskriminera de palestinier som är medborgare i Israel.Angående om världssamfundet stod bakom upptättandet av ett judiskt nationalhem och senare en judisk stat i Palestina tycker jag man glömmer en sak. De som bodde där (palestinierna) tillfrågades aldrig. Vad har länder som Storbritanien och USA för rätt att bestämma över huvudet på landets invånare? Hur skulle ni reagera om FN bestämde att ert land skulle delas och hälften skulle tillfalla invandrarna i ert land? Varför kan ni inte ens försöka sätta er in i palestiniernas situation?????
    Visst kan jag sätta mig in i deras situation. Ingen frågade karelarna heller då sovjetfascisterna tog deras hus och hem. Det skedde ungefär samtidigt som Israel bildades. Varför har karelarna anpassat sig, medan araberna i Gaza och på Västbanken inte har det?
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 19:42:09 följande:

Muminpappa"Vad beträffar Libanon, så är parlamentsplatserna kvoterade enligt etnicitet och religion för att inte muslimerna ska förstöra landet allt för mycket. Inte något paradexempel på demokrati det heller."Fast om du jämför det med israel så ser man att libanon är mer demokratiskt Sen så hävdade du i ett annat inlägg lite bakåt att muslimerna är en majoritet i libanon. Hur förklarar du det?
    sv.wikipedia.org/wiki/Libanon

Läs under "Demografi", så förstår du. Druser och muslimer räknas ihop i denna statistik och utgör idag 2/3 av befolkningen. Huruvida druser är muslimer kan man diskutera. Jag betraktar druserna som muslimer, men det kanske inte du gör.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 20:27:34 följande:
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem . Jag är inte insatt i karelarnas historia och tänker inte ge mig in i någon jämförelse. Dock kan noteras att Västbanken och Gaza utgör mindre än 25 % av Palestinamandatet, medan Karelen väl utgjorde knappt 10% av Finland. Finland är dessutom betydligt mycket större än Palestina.
    Det såkallade "Palestina" utgör inte ens en procent av arabvärlden. Araberna kunde mycket väl ha bosatt sig i den övriga arabvärlden, liksom karelarna i Finland bosatte sig i resten av Finland.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-28 00:19:13 följande:

Free Spirit skrev 2007-10-28 00:17:16 följande:
    Nice. Hur många självmordsbombning skett under 2006-2007? Någon statistik?
    Det är inte "palestiniernas" förtjänst. Det beror på att Israel har byggt en mur som uppenbarligen håller terroristerna innanför den.

Muren hindrar dock inte qassamraketer som terroristerna skickar från de "palestinska" territorierna.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 20:27:34 följande:
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem .
    Skyll inte på israelerna, skyll på NF och FN. Vill du kalla dessa organisationer för fascistiska, så är det ok för mig.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-11-01 20:23:21 följande:

En israelkramare skrev i tråden att bidstånds pengarna går till vapen, dvs köpa vapen för att kriga mot israel. Jag har bojkottat israel så länge jag minns och sprider detta bland de jag känner och nu är vi många som sprider detta tills israel lägger ner sin etniska rensningen och rasism på palestinier.
    Du kanske menade mig? Jag, liksom Amnesty International, står fortfarande fast vid att araberna i Gaza och på Västbanken satsar en omåttligt stor andel på att köpa vapen och att avlöna beväpnade styrkor, som även brukar roa sig med att skjuta på varandra.

Är det sådant våra biståndspengar (skattemedel från hårt arbetande västerlänningar) ska gå till?

Vi kan ta ett annat exempel på ett folk som gått från förtryck till frihet och välstånd: Estländarna. Varför kan inte "palestinierna" skapa sig samma välstånd som esterna? Israelerna lämnade ju efter sig massor av växthus och en industriby. Båda dessa slog araberna sönder, och nu vill de att västvärlden ska bekosta en ny industriby. Otacksamt folk.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-11-01 20:44:57 följande:

Jag menade sig Muminpappa ja. Och än idag fick jag inte svar på hur kan palestinska regerningen som är vän med israel köper vapen med biståndspengarna för att kriga mot israel.
    Du verkar ha hängt upp dig på "kriga mot Israel". Hela arabvärlden är i krig med Israel, liksom "Palestina" som egentligen är del av Jordanien. Oavsett vem araberna riktar vapen mot så kommer du inte runt dessa fakta:

1) Araberna i Gaza och på Västbanken köper oproportionerligt mycket vapen för biståndspengar.

2) Araberna i Gaza och på Västbanken kan inte hantera dessa vapen ansvarsfullt. (Över 300 döda i interna konflikter). Det innebär över 300 döda pga västerländskt bistånd.

3) Araberna i Gaza och på Västbanken har oproportionerligt många avlönade beväpnade män. Män som indirekt betalas med västerländskt bistånd.

Detta innebär att arabernas i Gaza och på Västbanken regering/ regeringar prioriterat att skaffa vapen, och därför låter folket svälta.
Svar på tråden Israel/Palestina