Inlägg från: Solitär |Visa alla inlägg
  • Solitär

Israel/Palestina

teek taak skrev 2007-10-23 23:00:21 följande:

Muminpappa Det hjälper inte att du försvarar bloggen. Har du en tillförlitlig källa att den palestinksa staten använder för att köpa vapen? Är det från Sverige de köper vapnet förresten?
    Dessutom, vilka pengar skulle araberna i Gaza annars använda för att köpa vapen till sina 80 000-100 000 poliser/soldater, om inte biståndspengar? Varifrån skulle pengarna annars komma ifrån? Gaza producerar ingenting som den övriga världen vill köpa.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-23 23:32:11 följande:

Poliser/soldater jobbar åt regeringen. Idag är det inget krig mellan israel och den palestinska regeringen.
    Har man råd att anställa 80 000 - 100 000 soldater/poliser behöver man inget bistånd. Summerar du ihop alla poliser och militärer i Sverige, kommer du inte ens upp till en fjärdedel av denna mängd. Grovt uppskattat har Sverige ca 20 000 poliser och 4700 soldater. Vad ska araberna i Gaza med alla dessa avlönade, tungt beväpnade män till?
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-24 13:53:49 följande:

Muminpappa"Har man råd att anställa 80 000 - 100 000 soldater/poliser behöver man inget bistånd."Fast du hävdade att bistånden användes för att köpa vapen för att kriga mot Israel. Du motsäger dig själv och borde vara tydlig. En gång hävdar du att bistånden används till att köpa vapen för att kriga mot israel fast den israelska regeringen har goda relationer med den palestinska. Och en annan gång hävdar du att dessa bistånd används för att betala anställda soldater och poliser.
    Din läsförståelse är under all kritik, för det har jag inte skrivit.

Jag noterar bara att araberna i Gaza har råd att ha 80 000 - 100 000 man i vapen. Det är flera gånger mer än vad Sverige har råd med. Jag hävdar också att lönerna till dessa beväpnade män bekostas av biståndspengar; araberna i Gaza producerar inga andra "exportvaror" än "flyktingar" och självmordsbombare. Genom Israels barriärbygge har man lyckligtvis stoppat exporten av självmordsbombare.

Min slutsats är att Gaza inte behöver några biståndspengar alls.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-24 17:04:42 följande:

Muminpappa"Din läsförståelse är under all kritik, för det har jag inte skrivit."Inte alls var det missförstånd. Jag citerar dig där du skriver att västerländska bistånd används för krig:
    Så hur ska man förstå dina resonemang när du motsäger dig själv hela tiden? Bestäm dig, används bistånden till att köpa vapen för att kriga mot israel eller för att ha de till att betala 80 000 - 100 000 soldater/poliser? Dessutom väntar jag ivrigt på en tillförlitlig källa på ditt påstående om att bistånden används för att kriga mot israel
    Biståndspengarna används både till 80 000 - 100 000 beväpnade poliser/soldater och till beväpning av dessa. Inte ens du kan väl tro att en Kalashnikov är gratis?

Varför behöver araberna i Gaza dessa beväpnade män? Är det ok att bl a SIDA finansierar arabernas i Gaza vansinniga militära upprustning med svenska skattepengar?

Officiellt är inte araberna i Gaza i krig med Israel, men i praktiken utför araber i Gaza krigshandlingar mot israelisk civilbefolkning på nästan daglig basis. Hur kan araberna i Gaza ha råd med sina Qassamraketer, trots att de inte producerar någonting vettigt? Sannolikt handlar det om bistånd som kommit på avvägar. Det finns det knappast några bevis på; sådant brukar man inte skriva i den bristfälliga bokföring SIDA brukar kräva in.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-25 10:57:48 följande:
    Men med din syn på palestinier kan jag ju gissa mig till vad din kontring skulle bli; nåt i stil med att familjefäderna köper knark, sprit och horor för pengarna istället för att försörja sina barn.
    Det behövs inte, att pengar stjäls ur biståndsprojekt och kanaliseras till testosteronstinna Kalashnikovbeväpnade handjur är väl argument nog.

372 miljoner kronor som inte gjort någon nytta alls är ett hån mot oss skattebetalare. Jag kan hålla med dig om att araberna ffa i Gaza har det svårt, men det är till stor del deras eget fel: Genom att tillåta terrorism mot Israel har man provocerat fram en skyddsbarriär som hämmar ekonomin. Ekonomin blir inte heller bättre av att man ynglar av sig som om kondomen aldrig blivit uppfunnen.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-25 20:13:32 följande:
    Ja tänka sig, de är precis som de ultraortodoxa judarna i Israel på den fronten, kul va . Det kanske vore ett bra projekt för ökad förståelse över gränserna; en gemensam "kondom-vad är det"-kurs för palestinier och ultraortodoxa judar? Du kanske skulle söka pengar hos SIDA för det.....Skämt åsido uttrycker du dig verkligen nedlåtande om palestinier och drar alla över en kam. Skulle man säga samma saker om judar skulle det bli ett himla ramaskri om antisemitism.
    Din liknelse haltar betänkligt: Den ortodoxa judiska familjen försörjer i allmänhet sig och sina många barn med eget arbetet och egna inkomster medan den palestinska familjen med många barn på Gazaremsan inte gör det.
  • Solitär
    Erasmus skrev 2007-10-25 20:50:17 följande:
    Solitär skrev 2007-10-25 20:32:39 följande:
    ..och din historiesyn tycks vara tämligen grumlig. "Jag kan hålla med dig om att araberna ffa i Gaza har det svårt, men det är till stor del deras eget fel."Jo...de valde förstås att bli flyktingar med allt vad det innebär.
    Vi kan jämföra med en annan historisk händelse: Efter andra världskriget annekterade Sovjetunionen ca 10% av Finlands yta, vilket ledde till att en halv miljon karelare blev hemlösa.

Har du hört om några karelska självmordsbombare? Har vi karelare som utför terrordåd på den ryska sidan om gränsen? Lever karelarna på internationellt bistånd? Svaret på frågorna är entydigt: nej!

Det hela är en fråga om anpassning. Karelarna har anpassat sig medan araberna i Gaza och på Västbanken inte har det. Anpassningen verkar gå dåligt vilken miljö de än befunnit sig i; både Jordanien och Libanon tröttnade på den och kastade ut dem.
  • Solitär
    Erasmus skrev 2007-10-25 21:39:10 följande:
    Solitär skrev 2007-10-25 21:15:31 följande:
    Då kommer vi ju onekligen tillbaka till resonemanget om "haltande jämförelser"..lysande.
    Erasmus, berätta gärna VARFÖR mitt resonemang haltar. Jag har beskrivit två folk som råkat ut för en orättvisa och två sätt att hantera följderna av orättvisan: Det ena är att gilla läget och göra det bästa av situationen, det andra är att falla i en offerroll där man förväntar sig att folk ska tycka synd om en och skicka pengar. Araberna i Gaza och på Västbanken är ett typiskt exempel på det sistnämnda.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-25 23:54:10 följande:

Muminpappa Du håller dig till att tänka naivt och tror att bidståndspengarna går till att beväpna poliser/soldater som bombar i israel. Faktum är att biståndspengarna stoppas i de palestinska ledarnas fickor och smulorna når det det drabbade palestinska folket. Men att hävda att pengarna går till vapen för att kriga mot israel är bara skitsnack.
    Någon betalar uppenbarligen dessa beväpnade män, och det sker knappast med egen produktion. Att ha en otrolig massa avlönade, beväpnade män som går omkring utan att göra ett dyft är nästan lika illa som att kriga mot Israel. Har ett land råd med att betala Kalashnikovbeväpnade män för att göra ingenting, så behövs inget bistånd: Eftersom de Kalashnikovbeväpnade männen är betydligt fler än vad Sverige kan uppbåda i form av beväpnad personal, måste ju ineffektiviteten vara formidabel.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 15:27:02 följande:

Vilka är dessa män, palestinska poliser/soldater? Men de ligger inte i krig med israel så hur i hela fridens namn hävdar du att det är så. Och hur accepterar västerländska staterna med israel som ledningen att betala för Kalashnikov så att palestinska soldater/poliser skjuter israel med?
    Kan det inte vara så att de mest skjuter på varandra? Hamas och Fatah har sina egna "säkerhetsstyrkor" och "polisstyrkor".

Västerlandet har haft alldeles för dålig kontroll över vart biståndspengarna tagit vägen. Exempelvis SIDA har som målsättning att göra av med en viss procentuell andel av BNP. Huvudsaken har varit att göra av med pengarna, som blivit fler med stegrande högkonjunktur. Då är Gazaremsan och Västbanken tacksamma mål; hur mycket pengar man än satsar i dessa områden blir det aldrig bättre.
Svar på tråden Israel/Palestina