Inlägg från: drSteffo |Visa alla inlägg
  • drSteffo

Israel/Palestina

Chana skrev 2007-11-01 10:43:45 följande:

Tycker inte du att detta var lite väl magstarkt skrivet?
    Det är inte ett dugg magstarkt enligt mig. Magstarkt är det när personer stödjer ockupationsmakten Israel och därigenom tillåter deras etniska rensning av palestinierna att fortgå!
  • drSteffo

teek taak skrev 2007-11-01 12:56:38 följande:

Det är detta som jag och andra diskuterat här. Hur är det moraliskt att stödja den stat som utövar rasism, diskriminering, terorism och etnisk rensning av palestinier förstår jag inte mig på.
    Jag var med i början av tråden och diskuterade det samma. För mig finns det bara ett alternativ, och det är att bojkotta Israel. Det borde vara en självklarhet för varje människa med ett sunt samvete och en normal empatisk förmåga.
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 13:06:57 följande:

Okej, så alla människor i Isreal skall lida då för politik? Även de som inte bidrar eller stödjer på något sätt det krig som utspelas där? Vilken bra lösning.Och du kan med säkerhet också veta att det är israeler som är bad guys och palestinier som är the good guys?Jag har israeliska kompisar som lever sina normala liv i Israel, jobbar och tar hand om sin familj och hålelr sig utanför debatten och kriget israeler och palestinier emellan. vanligt normalt folk. Jag tycker det är farligt ifall man skall börja bojkotta ett land ifall man inte med säkerhet vet vad som pågår där. Och en sak vet man med säkerhet, det finns oskyldigt folk i det landet som inte skall behöva lida eller stå till svars för något de inte gjort.
    Sa du samma sak när man införde sanktioner mot sydafrika och deras apartheid-regim? (hur väl dessa sanktioner fungerade behöver jag knappast påpeka)
    Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten.

För att citera Martin Niemöller:
    När nazisterna hämtade kommunisterna, teg jag;
    jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna, teg jag;
    jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga, lät jag bli att protestera;
    jag var ju inte med i facket.

När de hämtade judarna, lät jag bli att protestera;
    jag var ju ingen jude.

När de hämtade mig,
    fanns det ingen kvar som kunde protestera.
  • drSteffo

bez skrev 2007-11-01 13:13:46 följande:

"Den värsta sortens människor är de som ser vad som pågår men inte höjer rösten."Jag skulle göra det bara jag visste vad som verkligen pågick. Fast det är inte sagt att man KAN höja rösten för det, det kanske inte finns någonting att höja rösten för/emot ?Men såpass kan jag säga att blod flyter.
    Är man beläst i frågan (har en hel bokhylla fylld med litteratur i ämnet) är det inte speciellt svårt. Att dessutom föra samtal med israeler och palestinier och få uppgifter i första hand hjälper också till. Att ha besökt området kan också ge en bra fingervisning.
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 13:15:32 följande:

Jag säger inte mycket om det som händer i Israel eftersom jag inte är där och kan ge en rättvis bedömning på vad som faktiskt försiggår. Det finns palestinska grupper som åker in och våldtar och dödar barn också så inte känner jag direkt att jag vill sympatisera med någon av dem då. Oavsett hur man blir behandlad är det aldrig rätt att döda oskyldiga mänskor.Så nej, jag gör inget eftersom jag inget vet.
    Då tycker jag att du ska läsa på bättre i frågan. Att stå och säga "jag är inte där, så jag kan inte säga någonting" är en udda inställning. Säger du samma sak om förintelsen? Eftersom du inte själv var där kan du ju inte med säkerhet säga att det faktiskt skett någonting? Kanske hade några judar gjort något i det tyska samhället, så du kan inte sympatisera med någon?
  • drSteffo
    DaCiss skrev 2007-11-01 13:22:37 följande:
    Jag har fört samtal med israeler. Och den jag fört samtal med har varit väldigt opartisk. Har jag sagt att i dett fall skulle jag mer hålla på denna grupp så har han frågat varför och kommit med någon den sidan gjort. Alltså, i alla fall enligt denne man så gick det inte att välja en sida. Båda sidor har kört fult så enkelt är det inte att bara välja och sedan kasta skit på den andra gruppen. Så därav mitt val att inte göra ett val.
    Herregud! Den ena sidan har gjort icke sanktionerade attacker mot israeliska mål, den andra har en regim som ägnar sig åt systematisk rensning av civila.
  • drSteffo

DaCiss,
    du får gärna besvara mina inlägg också som var riktade till dig. Eller blev det för jobbigt?

• drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 16:16:36 följande:

vilket inlägg tänkte du på? I ett inlägg såg jag ingen fråga utan mest hur du uttryckte dig själv och i ett annat svarade jag att jag har gjort valet att hålla mig utanför för jag ser inget annat val att göra. Jag vill inte hålla på palestinier då de mördat oskyldiga mänskor, jag vill inte hålla på israeler då de gjort detsamma. Jag vill inte bojkotta ett land eftersom det även påverkar oskyldiga mänskor.Vad mer skall jag svara på?
    I inlägg #760 ställer jag en direkt fråga till dig.

Så man kan inte bojkotta en land eftersom det påverkar oskyldiga? Så istället ska man låta ockupationsregeringen i Israel fortsätta med sin systematiska utrensning av palestinierna? För att några oskyldiga drabbas? Jag kan upplysa dig om att det är MÅNGA fler oskyldiga palestinier som lider till följd av israels politik än vad "de israeliska barnen" skulle göra av en bojkott. Om du besatt förmågan att dra historiska paralleller skulle du se att det var exakt vad som gjordes mot Sydafrika. Har du hört någon säga "vi borde inte ha gjort det, för det drabbade oskyldiga"? Nej, man inser att det var en nödvändighet för att få till en förändringen (vilket man också lyckades med).
  • drSteffo

DaCiss skrev 2007-11-01 16:30:24 följande:

Men där har jag ett problem. Hur skulle du själv göra ifall du kände mänskor i det landet? Hade du velat göra något som kunde påverka dina vänner?Som sagt, jag har israeliska vänner. Jag vill inte gå och bojkotta deras land som kanske kunde påverka dem. Jag håller mig utanför.
    Det finns frågor i livet som är större än dig själv. En sådan fråga är bland annat kampen för mänskliga rättigheter. Jag känner människor via Internet som är bosatta i Israel, och de är väl medvetna om att jag till vardags bojkottar israeliska varor. Jag har förklarat varför och de förstår mig. De har inte tagit speciellt illa vid sig, utan inser själva att någonting måste göras för att få regimen att avvika från den inslagna linjen, samt att yttre påtryckningar från omvärlden är väldigt effektiva (vilket vi återigen har sett tidigare i historien).
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-11-01 16:36:16 följande:

Sin systematiska utrensning av palestinierna?du mente vel å skrive urenskning av Israelere/Jøder..for det er jo terror organisasjonene sitt mål. Israel kjemper for å beskytte sitt folk, men det bør dei alldeles ik gjøre..legg ned all våpen og bli helt totalt utslettet er vel det du mener dei bør gjøre..
    Jag menar precis det jag skriver, och det vet du. Du kan fortsätta stoppa huvudet i sanden och intala dig själv att det handlar om att försvara sig själva. Men vi som inte är lika naiva vet att det inte stämmer. Att det skulle handla om självförsvar är bara ett svepskäl för att kunna beröva palestinierna från sin bördiga mark och vattentillgångar, Och genom det ytterliggare försämra villkoren för folket och sakta ta död på dem.
Svar på tråden Israel/Palestina